SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

26.09.2013, godz. 01:30
Citroen DS4
foto:

Pod atrakcyjnym nadwoziem Citroena DS4 kryje się także bardzo eleganckie wnętrze. Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie, detale robią duże wrażenie, a w powietrzu unosi się zapach perfum! Niemal wszędzie króluje skóra i chromowane wstawki, bo zwykłych plastików użyto w niewielkiej ilości. To wszystko sprawia, że odnosimy wrażenie styczności z naprawdę luksusowym samochodem. Forma jednak miejscami przerasta nieco treść, dlatego też takie aspekty jak m.in. całkowity brak możliwości uchylenia okien tylnych, nie przypadną klientom do gustu. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena deski rozdzielczej, kufra oraz wyposażenia DS4. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie.

Citroen DS4 - WNĘTRZE

Po otwarciu drzwi mamy wrażenie, że już skądś znamy to wnętrze. No tak deska rozdzielcza została żywcem przejęta z najbogatszego modelu C4, którą upiększono detalami nadającymi jej nieco bardziej eleganckiego wyrazu. Co ciekawe, Francuzi nie postawili na krzykliwą awangardę, a raczej zboczyli ku ponadczasowej stylistyce - deska jest nieskomplikowana, a wszystkie przyciski znajdują się w odpowiednich miejscach. Gdzie sięgnąć wzrokiem, wszędzie tam króluje przyjemna w dotyku skóra, co jest dużą odskocznią od "plebejskiego" C4. Można poczuć się jak w aucie dużo wyższej klasy. Całość została dobrze zmontowana i przy dotyku nie wydaje niepokojących odgłosów. Zestawienie ze sobą skóry w ciemno brązowym odcieniu z jasnymi przeszyciami oraz srebrnymi detalami to bardzo dobre połączenie.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary francuskiego eleganta <<<

Panel środkowy pomimo swojej prostoty wygląda świeżo i przyjemnie. Pod daszkiem ukryto niemal w pełni elektroniczne zegary - jedynym wyjątkiem jest prędkościomierz. Są one czytelne oraz można zmieniać ich podświetlenie, aczkolwiek najlepiej wypada światło białe, które jest neutralne dla oka. Dodatkowo na środku prędkościomierza umieszczono duży wyświetlacz komputera pokładowego, którego informacje można zmieniać za pomocą przycisku umieszczonego na manetce wycieraczek. Na mniejszym wyświetlaczu obrotów silnika znajdziemy dodatkowy wskaźnik podpowiadający optymalny wybór przełożenia skrzyni biegów. Dużym udogodnieniem jest funkcja Black Panel umożliwiająca wygaszenie wszystkich przyrządów i zostawia jedynie delikatnie podświetlony analogowy prędkościomierz. Irytujący jest za to dźwięk kierunkowskazu, który jest zbyt intensywny i denerwujący.

Klimatyzację manualną otrzymujemy w standardzie w najuboższej wersji o nazwie Chic, natomiast dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja jest dostępna seryjnie w każdym bogatszym wariancie wyposażeniowym. Posiada ona trzy poziomy natężenia przepływu powietrza oraz funkcję REST, która utrzymuje wentylację w kabinie jeszcze przez kilka minut po wyłączeniu silnika. Elektryczne sterowane oraz podgrzewane lusterka przednie otrzymujemy w standardzie, tak samo jak elektryczne sterowanie szyb przednich. Co ciekawe, tylne szyby są zamontowane na stałe, więc nie da się ich ani otworzyć, ani uchylić! Przerost formy nad treścią, podobnie jak w przypadku kształtu drzwi. Są one tak wyprofilowane z zewnętrznej części, że ich górny, tylny kraniec stara się nas za każdym razem uderzyć w klatkę piersiową. Dzieje się tak zarówno w przedniej, jak i tylnej parze drzwi.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Wracając do tematu wnętrza - nie sposób nie zwrócić uwagi na dwuramienną kierownicę, z chromowanymi wstawkami. Dzięki skórzanemu obiciu jest przyjemna w dotyku i dobrze leży w dłoni. Niestety jest ona trochę za duża i zbytnio przeładowana pokrętłami i przyciskami, przez co ciężko zapamiętać od czego jest każde z czterech pokręteł. Oczywiście na wolancie umieszczono m.in. przyciski tempomatu oraz sterowanie funkcjami radioodtwarzacza i zestawu głośnomówiącego.

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Podstawą wyposażenia Citroena jest regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, dzięki czemu można bez trudu znaleźć odpowiednią dla siebie pozycję za wolantem, aczkolwiek w DS4 siedzi się trochę za wysoko. Przednie siedzenia są bardzo wygodne, posiadają długie siedziska, dobrze wyprofilowane, z niezłym trzymaniem bocznym i bajecznie prosto regulowane zagłówki. Długa trasa nie jest żadnym wyzwaniem, a wersje So Chic i Sport Chic mają w standardzie elektryczną funkcję masażu wraz z trzystopniowym pokrętłem podgrzewania siedzisk. Sterowane elektrycznie fotele są opcją. Trzeba przyznać, że pikowany wzór skórzanej tapicerki w "naszym" egzemplarzu jest naprawdę elegancki.

Siedząc w kabinie mamy wrażenie spójności z samochodem. To zasługa wygodnych foteli, dosyć wysoko poprowadzonej lini okien oraz zarysów deski rozdzielczej. Kierowca oraz pasażer mają dużo wolnej przestrzeni i narzekać na nią nie będą nawet osoby o wzroście powyżej 185 cm. Dobrym dodatkiem jest regulacja górnej lini przedniej szyby, oddzielna dla kierowcy i pasażera, dzięki której możemy wpuścić do wnętrza większą ilość światła. Niestety sytuacja w tylnej części przestrzeni pasażerskiej jest tragiczna. Miejsca na nogi jest bardzo mało, próg po środku jest sporych rozmiarów, kanapa jest niemal tak płaska jak stół, a samo wsiadanie, za sprawą specyficznego ukształtowania tylnych drzwi, wymaga od pasażerów nie lada zdolności akrobatycznych. Na plus można zaliczyć stosunkowo dużą ilość miejsca na głowę - pasażerowie o wzroście do 185 cm nie powinni na nią narzekać. Oczywiście nie można zapomnieć o nieotwierających się oknach. W wersji So Chic i Sport Chic dostępny jest w standardzie podłokietnik z otworem na narty.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W najuboższej konfiguracji tapicerka jest materiałowa, przy czym można do niej dokupić tapicerkę materiałowo-skórzaną (3500 zł) lub dwukolorową w pełni skórzaną (6500 zł). W wersji So Chic standardem jest skórzano-materiałowe połączenie, dwukolorowe obicie skórzane kosztuje dodatkowe 4000 zł, a pełne wykończenie brązową skórą Habana identyczne jak w testowanym egzemplarzu (tj. deska rozdzielcza, fotele, boczki itd.) to wydatek rzędu 13 000 zł. Najbogatsza wersja Sport Chic oferowana jest z dwukolorową skórzaną tapicerką, a pełne wykończenie skórą Habana kosztuje 9500 zł więcej.

Citroen DS4 - SCHOWKI

Największym schowkiem we wnętrzu DS4 jest ten usytuowany w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Jest spory, pomyślano o tym by był podświetlany i klimatyzowany, a w klapie wyżłobiono podstawkę na kubek. W tunelu środkowym znajduje się także miejsce na puszkę czy butelkę, niewielka przegródka na drobiazgi oraz półeczka pod konsolą środkową, pozwala położyć chociażby portfel lub telefon. Tam też znajdziemy zapalniczkę oraz złącze AUX-IN z portem USB.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

W tunelu środkowym między fotelami znajduje się otwierany, całkiem pojemny podłokietnik dostępny w standardzie w każdym wariancie wyposażenia. W wersjach So Chic i Sport Chic umiejscowiono w nim gniazdko elektryczne 230V (o maksymalnej mocy 120 W). Gadżet ten okazuje się bardzo przydatny. Możemy przykładowo naładować sobie w aucie telefon komórkowy za sprawą zwykłej ładowarki lub korzystać z laptopa bez obawy, że wyładuje się bateria.

W oparcia foteli wszystko kieszenie na gazety czy mapę drogową. W drzwiach przednich i tylnych znajdują się kieszenie boczne, natomiast palaczy zadowoli wędrująca popielniczka. W tylnym przedziale pasażerskim, na zakończeniu tunelu środkowego, także ulokowano wysuwaną popielniczkę.

Citroen DS4 - MULTIMEDIA

Radio CD/MP3 ze sterowaniem z kolumny kierowniczej i komputerem pokładowym to standard. System Connecting Box składający się m.in. z zestawu głośnomówiącego Bluetooth z wejściem USB jest opcją w wersji Chic, natomiast w przypadku pozostałych wersji jest to wyposażenie seryjne. Nasz egzemplarz miał zainstalowany ten dodatek, dlatego też przetestowaliśmy łączność bezprzewodową z telefonem - wystarczy uruchomić Bluetooth w swojej komórce oraz w radioodtwarzaczu i mamy wygodny w użyciu zestaw głośnomówiący. Zaletą jest prosta obsługa z panelu radia bądź kierownicy.

Kilka słów o zestawie audio. Nie wiemy, jaka jest jego jakość w podstawowej konfiguracji DS4, ale za to możemy wypowiedzieć się na temat opcjonalnego (tylko dla So Chic i Sport Chic) zestawu HiFi znanej marki Denon. System ten znalazł się na pokładzie testowej wersji Sport Chic, a w skład poza sześcioma głośnikami wchodzi również amplituner z dwoma tweeterami z tyłu oraz subwooferem w bagażniku. Można o nim mówić w samych superlatywach - HiFi Denona zaspokoi większość audiofili, a nasze uszy będą się rozpływać pod wpływem krystalicznego dźwięku i świetnego brzmienia sączącego się z głośników. Ten gadżet jest warty wydania dodatkowej kwoty przy zakupie auta.

Nawigacja eMyWay z mapami Europy to wyposażenie opcjonalne dla każdej odmiany: w wersji Chic jej koszt to 4 500 zł, natomiast w So Chic i Sport Chic kosztuje ona 3 500 zł. Nawigacja składa się z kolorowego ekranu o wielkości 7 cali, mapy Europy na dysku twardym oraz menu w języku polskim. Obsługa tego zestawu jest bardzo prosta i intuicyjna - wystarczy poświęcić kilka chwil na sprawdzenie do czego służą poszczególne pokrętła i klawisze, by sprawnie posługiwać się zestawem. Wyświetlacz jest czytelny i posiada sporo funkcjonalnych opcji.

Citroen DS4 - BAGAŻNIK

Bagażnik DS4 ma pojemność 385 litrów (dla wersji z zestawem naprawczym) co jest dobrym wynikiem jak na auto tej klasy. Otwierając tylną klapę ujrzymy sporą przestrzeń załadunkową o dosyć regularnych kształtach, pomimo nawet zamontowanego subwoofera. Jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia większych gabarytów, można zaadoptować wnętrze dzięki złożeniu siedzeń, które dzielą się asymetrycznie 60/40. Po opuszczeniu całości niestety nie otrzymujemy równej powierzchni - powstaje dość wysoki próg dzielący, a oparcia tworzą skos. W przypadku wycieczki na narty lub przewozu długich, ciężkich w transporcie przedmiotów, do wykorzystania jest funkcjonalny otwór w tylnej kanapie - niedostępny tylko w wersji wyposażenia Chic.

Pod podłogą znajdziemy wnękę z dojazdowym kołem zapasowym, podnośnikiem z kluczami i trójkątem ostrzegawczym. Wersję Chic wyposażono w pełnowymiarowe piąte koło. Niezwykle ciekawym gadżetem znajdującym się wewnątrz bagażnika w wariancie So Chic i Sport Chic, jest funkcjonalna, przenośna latarka akumulatorowa. Element ten osadzony jest na co dzień w gnieździe ładującym na ściance bocznej kufra i służy jako lampka podświetlająca wnętrze. Tuż obok na ściance jest też przydatne gniazdo 12V.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie DS4 oraz cenie. Ile kosztuje podstawowa wersja Chic, a ile trzeba zapłacić w salonie za testowaną przez redakcję wersję Sport Chic? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Citroena DS4 na SuperAuto24.pl.

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: