SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Czym jest Audi Ultra, co oznacza dopisek Ultra w nazwie modelu

Czym jest Audi Ultra, co oznacza dopisek Ultra w nazwie modelu

11.09.2015, godz. 11:49
Audi A6 2.0 TDI Ultra
Audi A6 2.0 TDI Ultra foto: zdjęcia własne

Przeglądając ofertę nowych samochodów Audi, a nawet ogłoszenia modeli używanych, można natrafić na wersje z dopiskiem Ultra w nazwie. Nie każdy jednak wie, co tak naprawdę ten identyfikator oznacza. W najprostszym tłumaczeniu modele z linii Audi Ultra, to auta z najbardziej ekologicznymi i ekonomicznymi rozwiązaniami, jakie Audi ma w ofercie aut zasilanych tradycyjnym paliwem.

Koncern VAG od jakiegoś czasu mocno rozwija portfolio swoich produktów o ekonomicznych cechach. W Volkswagenie modele takie identyfikuje się plakietkami BlueMotion, Skoda ma swoje GreenLine, a Seat dopisek EcoMotive. Audi natomiast szczyci się własnym Ultra - nazwą którą można znaleźć dziś w wielu samochodach z logotypem czterech pierścieni. Przekaz tych określeń dotyczy tego samego - chodzi o niskie zużycia paliwa.

Zobacz: TEST Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI: kompakt z piekła rodem

Co zrobić, aby samochód spalał mniej? Teoretycznie sprawa wygląda prosto. Obniżenie masy własnej, polepszenie aerodynamiki i zmniejszenie oporów toczenia potrafią zdziałać cuda, ale tylko przy odpowiednim wsparciu dobrze przemyślanej jednostki napędowej. Audi idąc śladami Volkswagena pokazuje jak powinno to wyglądać w praktyce. Pierwszym samochodem rozpoczynającym serię Ultra było debiutujące jesienią 2013 roku Audi A3 1.6 TDI, potrafiące się pochwalić zużyciem na poziomie nawet 3,2 l/100 km. Dziś marka z Ingolstadt ma rozbudowane portfolio modeli Ultra aż po flagowe Q7.

Redukcja oporów

Jak dokładnie wygląda wersja Ultra? Można to zobaczyć na przykładzie Audi A6 Limousine z zamieszczonych fotografii. Co z tych zdjęć wynika? Właściwie nic! Okazuje się, że najoszczędniejszej odmiany wizualnie nie da się rozpoznać. Tak naprawdę tożsamość Ultra zdradza jedynie dyskretny emblemat umieszczony tuż pod literkami oznaczenia silnika na klapie kufra. To samo tyczy się wnętrza. W kabinie nic nie sugeruje styczności z kategorią Ultra. O poziomie wykończenia i ekskluzywności decyduje w momencie zamawiania samochodu właściciel, w zależności od upodobań. Audi zresztą jak na markę premium przystało, słynie z długich list różnych opcji, gotowych pakietów i programu Audi Exclusive skierowanego do najbardziej wymagających.

Przeczytaj też: Audi Q7 3.0 TDI quattro - TEST na drogach Kanady

Audi tworząc swoje modele Ultra, dla uzyskania niższego zużycia paliwa, modyfikuje nieco aerodynamikę. Znaczenie ma nieco niżej zawieszona karoseria i seryjne obręcze aluminiowe, z oponami o niskim współczynniku oporów toczenia. W niektórych modelach jest jeszcze dyskretne ospoilerowanie, pozwalające na lepszą opływowość nadwozia. Do każdego samochodu serii Ultra można też zamówić podkreślający napięte powierzchnie karoserii pakiet S-line, tak jak to się ma na przykładowym A6 Limousine ze zdjęć. Reflektory diodowe, dynamiczne kierunkowskazy, czy zastosowane kamery poprawiające manewrowanie przy parkowaniu to też płatne opcje.

Optymalizacja

Najważniejsze zmiany w serii Ultra zachodzą pod płaszczykiem karoserii. Auta z takim dopiskiem w nazwie opiera się zarówno na jednostkach benzynowych TSI, jak i wysokoprężnych TDI. Spełniają wyśrubowane normy czystości spalin Euro6 i są projektowane tak, aby każdy litr paliwa wykorzystany został jak najrozsądniej przy niskiej emisji CO2 do atmosfery. Aby uzyskać jak najlepsze wartości zużycia benzyny lub oleju napędowego, elektronika przejmuje kontrolę nad optymalnym dozowaniem paliwa, a komputer samochodu informuje kierowcę o efektywnej jeździe i podsuwa różne przydatne podpowiedzi.

Sprawdź: TEST Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron: hybryda ma sens

W zależności od danej klasy auta, w serii Ultra stosuje są motory 1.4 TFSI, 1.8 TFSI, 1.6 TDI, 2.0 TDI lub 3.0 TDI. Na przykładzie Audi A6 Ultra, pod maskę wkładany jest silnik 1.8 TFSI 190 KM, lub 2.0 TDI występujący w dwóch wersjach mocy - 150 KM i 190 KM.

W przypadku diesla konstrukcja to 4-cylindrowy układ z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o zmiennej geometrii dolotu. Jednostka ta współpracuje ze zmodyfikowanymi skrzyniami, systemem start-stop, układem selektywnej redukcji katalitycznej SCR i zawiera bezobsługowy filtr cząstek stałych. Manualną skrzynią jest 6-biegowa o dłuższych przełożeniach, a automatyczna 7-biegową przekładnią S-tronic z wahadłem odśrodkowym, redukującym drgania na niskich obrotach. Siła napędowa trafia tylko na koła przednie, bowiem w myśl redukcji masy własnej i ograniczenia zużycia paliwa, w A6 Ultra nie uświadczy się mechanizmu quattro.

Oszczędne TDI

W Audi A6 Limosuine 2.0 TDI Ultra, producent obiecuje niskie spalanie. W testowanej, bogato wyposażonej odmianie 190-konnej wyniki w jeździe na 100 kilometrów, powinny wynosić odpowiedni: miasto 4,7 l/ trasa 3,8 l/ średnie 4,2 l. W rzeczywistości A6 Ultra potrafi robić oszczędne wrażenie, o ile ma się cierpliwość do ekojazdy. Podczas pierwszej styczności z takim samochodem, dane na komputerze pokładowym w trakcie poruszania się po zakorkowanej Warszawie, wahały się w granicach 7 litrów na "setkę". Wynik ten jednak nie jest raczej wiarygodny, bo jazdy autem trwały zwyczajnie zbyt krótko, by dokonać obiektywnej oceny.

Zobacz: TEST Audi A6 Allroad & Volvo XC70: alternatywa dla SUV-ów

Jazda za kierownicą Audi A6 Limousine Ultra nie musi być jednak wyłącznie oszczędna i dostojna. Auto potrafi też przemieszczać się w wystarczająco szybkim tempie. 190 KM mocy i siła 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1750-3000 obr./min., dobrze wypada w trakcie przyspieszenia i elastyczności. Pierwsze 100 km/h w połączeniu ze skrzynią S-tronic osiągane jest w czasie 8,2 s, a maksymalna prędkość do jakiej można rozpędzić pojazd dochodzi do 232 km/h. "A-szóstka" Ultra przy takiej jeździe zachowuje elegancję - nie odczuwa się szarpania i prędkość rozwijana jest miarowo. Lekkie i precyzyjne prowadzenie w połączeniu z komfortowymi nastawami zawieszenia, pozwalają na wygodne przemierzanie trasy.

Podstawa cenowa

Audi A6 w odmianie Ultra stanowi cenę wyjściową w katalogu. To dlatego, że stosowane pojemności pod maską są najmniejsze w ofercie i w konstrukcji nie wykorzystuje się napędu quattro. Wizualnie samochód niczym nie odbiega od konwencjonalnej "A-szóstki" i może być równie bogato doposażony na życzenie.

Cennik rozpoczyna kwota 180 800 zł za wersję 2.0 TDI 150 KM ze skrzynią manualną, a za auto po zastrzyku mocy 40 KM trzeba zapłacić 6000 zł więcej. Dopłata do skrzyni automatycznej S-tronic wynosi 9300 zł. Właśnie tyle kosztuje podstawowe wydanie ekonomicznej i prestiżowej limuzyny. Dodatkowe doposażone różnymi bajerami z zakresu wsparcia kierowcy podczas jazdy, rozbudowanymi multimediami, czy specyficznym wykończeniem wizualnym kabiny, winduje cenę.

Dla kogo jest Audi A6 Ultra? Dla osób niewymagających od auta ani osiągów robiących wrażenie, ani perfekcyjnej przyczepności. W autach z serii Ultra liczy się wygoda podróży oraz ekonomia i spory zasięg na jednym baku paliwa.

.
Audi A6 Limousine 2.0 TDI 190 KM Ultra - dane techniczne
.

SILNIK R4 Turbo
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 140 kW/ 190 KM przy 3800-4200 obr./min.
Maks mom. obrotowy 400 Nm przy 1750-3000 obr./min.
Prędkość maksymalna
232 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,2 sekundy
Skrzynia biegów automatyczna S-tronic/ 7 biegów
Napęd na przód
Zbiornik paliwa 73 l
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) 4,7 l/ 3,9 l/ 4,2 l
poziom emisji CO2
110 g/km
Długość 4933 mm
Szerokość 1874 mm
Wysokość 1455 mm
Rozstaw osi
2912 mm
Masa własna (wersja podstawowa)
1735 kg
Masa dopuszczalna całkowita
2240 kg
Pojemność bagażnika
530 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód
niezależne wielowahaczowe
Zawieszenie tył
niezależne wielowahaczowe
Opony przód i tył (w modelu testowym)
225/55 R17
autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: