SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy DACIA Dokker Van 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

DACIA Dokker Van 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

09.01.2013, godz. 01:30
Dacia Dokker Van
foto:

Umiarkowanie sztywne zestrojenie układu jezdnego Dacii Dokker Van dobrze resoruje nierówności, i jak na auto dostawcze pozwala na całkiem wygodne przemieszczanie się. Miniciężarówka raczej nie ma skłonności do nieprzewidzianych zachowań, ale przez wysokie nadwozie i wąskie koła wychylanie się wozu w łukach jest odczuwalne. Zbyt mocne wspomaganie kierownicy niewiele mówi o tym, co dzieje się z napędzanymi kołami, ale za to nie męczy mięśni prowadzącego. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena jazdy Dokkerem. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Dacia Dokker Van - UKŁAD JEZDNY

Prosta w budowie konstrukcja zawieszenia Dokkera jest mocno spokrewniona z tym jakie można znaleźć w Renault Kangoo. Z przodu pracują niezależne kolumny typu McPherson z wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem. Tył oparto na sprężystej osi o programowej charakterystyce pracy i sprężynach śrubowych. Układ kierowniczy jest hydraulicznie wspomagany, jego precyzja nie jest wzorowa bo wspomaganie jest zbyt mocne, przez co brak czucia tego, co dzieje się z kołami w czasie jazdy. Takie skalibrowanie może jednak zadowolić użytkowników pokonujących długie trasy, czy wykonujących częste manewry wozem po budowach czy placach załadunkowych. Przy średnicy zawracania wynoszącej 11,1 metra gładkość układu wspomagania bardzo pomaga.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Dacia mimo wyglądu dostawczaka, jeździ na poziomie nie odbiegającym od samochodów osobowych. Dokker o nadwoziu zbudowanym ze stali oraz z materiałów, które w optymalny sposób pochłaniają i rozpraszają energię, zachowuje w trakcie jazdy wystarczającą sztywność. Auto raczej nie wydaje nieprzyjaznych dźwięków podczas jazdy. Hałas lekkich blaszanych pojękiwań dochodzi do uszu dopiero w trakcie pokonywania większych wybojów i wertepów. W momencie przewożenia ładunku niezabezpieczonego odpowiednio przed przemieszczaniem się, odgłosy przedmiotów obijających się o ścianki są już inną sprawą.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poziom komfortu jazdy jest niezły, bo zawieszenie zostało skonstruowane z myślą o gorszych drogach. Charakterystyka uniwersalnego zestrojenia sprężyście wybiera nierówności. Szumy pracy elementów podwozia starają się nie przedostawać do wnętrza pojazdu. Wąskie opony w rozmiarze 185/65 R15 dzielnie pokonują koleiny na drodze oraz dziury. Miękko zawieszony i wyżej postawiony nad ziemią wóz (185 mm prześwitu) zwyczajnie nie pozwala na szarżowanie. Momentami odczuwalne jest łagodne bujanie, a w trakcie pokonywania większych łuków drogi wychylanie się wozu na bok. Problemów z bocznymi przechyłami nie będzie o ile nie przesadzimy z prędkością. Pewności zachowania Dokkera w zakrętach dodaje czuwający nad bezpieczeństwem system ESP stabilizujący tor jazdy, i trzymający w ryzach tendencje do uślizgów kół (o ile auto jest w niego wyposażone). Warto dopłacić do tego systemu, bo jego koszt to zaledwie 983,74 zł, a w chwili obecnej jest to jeden z najtańszych systemów kontroli trakcji na rynku.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Dacia Dokker Van - HAMULCE

Przednią oś wyposażono w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm. Tylna oś posiada 9-calowe bębny hamulcowe. Kierowcy dodatkowo asystuje podczas jazdy elektroniczny korektor siły hamowania i seryjnie montowany ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ze wspomaganiem nagłego hamowania pozwalającym na zachowanie kontroli nad torem jazdy i optymalizację drogi hamowania. Jak już wspomnieliśmy wyżej, za kwotę 983,74 zł można doposażyć użytkową furgonetkę dodatkowo o ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (funkcją zapobiegania poślizgowi kół przy ruszaniu).

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Dokkera Vana w wersji wyposażenia CONFORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło w stosunku do starszych Dacii? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi furgonetka w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? O tym w 4. odcinku dziennika testu dostawczej Dacii na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: