DACIA DUSTER 1.5 dCi 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka rumuńskiego SUV-a

2012-04-30 23:43

Projektanci rumuńskiej Dacii Duster skorzystali z możliwości, jakie daje sojusz Renault i Nissana. Opierając się na podzespołach aliansu stworzyli SUV-a z charakterem. Auto ciekawie wygląda, ma masywne nadwozie i dyskretne dodatki stylistyczne, podkreślające wielozadaniowe przeznaczenie. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki modelu Duster. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny auta.

Dacia Duster - WSTĘP

Dacia Duster została zaprojektowana w Renault Design Central Europe. Jest autem klasy niższej średniej, zaliczanym do segmentu terenowo-rekreacyjnych. Premiera nastąpiła podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, w 2010 roku. Duster to przede wszystkim wykorzystanie francusko-japońskiej technologii aliansu Renault-Nissan. Wóz został zbudowany w oparciu o istniejące rozwiązania popularnych modeli. Do jego budowy posłużyła platforma Logana oraz podzespoły stosowane w Nissanie Qashqai, czy Renault Koleos. Silniki to gama dobrze znana z aut Renault, a kokpit w nieco zmienionej formie przejęto ze wspomnianego mniejszego Logana. Już w momencie prezentacji pokazano wersje z napędem na jedną lub obie osie. SUV poza Rumunią produkowany jest też w Rosji oraz w Brazylii.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Warto wspomnieć, że Duster to szósty model z gamy marki Dacia. Charakteryzuje się przede wszystkim bezkonkurencyjnym stosunkiem ceny do jakości. Zaskakuje ilością miejsca w kabinie, własnościami terenowymi, czy niskimi kosztami eksploatacji. Wóz oferowany jest w 4 wersjach wyposażeniowych: DUSTER, AMBIENCE, LAUREATE oraz specjalnej limitowanej DELSEY. Model ekspresowo zyskał sporą sympatię wśród nabywców, dzięki ciekawej stylizacji oraz konkurencyjnej cenie.

Dacia Duster dwa razy z rzędu zdobyła w Polsce prestiżowy tytuł Dobry Produkt, za rok 2010 oraz 2011. Uznano, że auto jest najlepsze w kategorii samochody osobowe/segment C. Rumuński wóz to konkurencyjny rywal m.in. takich modeli jak: Kia Sportage, Skoda Yeti, Chevrolet Captiva, Hyundai ix35, Volkswagen Tiguan, Mitsubishi ASX, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, czy Renault Koleos.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Dacię Duster:

Dacia Duster - STYLISTYKA

Zwarta karoseria Dustera jest proporcjonalna, posiada kilka wyrazistych przetłoczeń i umiarkowaną ilość elementów, zdradzających jej terenowy charakter. Wszystko tutaj pasuje, nie ma wkomponowanych na siłę upiększaczy. Od razu widać, że Duster nie jest lansiarską bulwarówką naszpikowaną ozdobnikami - to samochód użytkowy mający wywiązywać się z obowiązków. SUV Dacii wygląda naprawdę dobrze. Szczególnie urokliwa jest bogata wersja wyposażenia LAUREATE, która może być dodatkowo ozdobiona unikalnym stylistycznym pakietem LOOK. Taki właśnie model przyszło ocieniać redakcji SuperAuto24.pl. Jak wiadomo gusta są różne i każdemu podoba się coś innego, ale akurat w naszej redakcji jednogłośnie doszliśmy do wniosku, że ten samochód ma coś w sobie. Tak udanego stylistycznie pojazdu w stajni Dacii jeszcze nie było.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Jednym z nielicznych elementów wspólnych z pozostałymi modelami marki, jest charakterystyczny emblemat wkomponowany w grill. Chromowane logo i listwy grilla to standard wyposażenia (nie jak w modelu Sandero). Przetłoczenia atrapy łączą się harmonijnie z dużymi, zespolonymi reflektorami. Światła otrzymały podwójny układ optyczny i kierunkowskazy w górnej części. Opcją jest wyposażenie wnętrza lamp w czarne obudowy (takie jak w modelu testowym).

Uzupełnieniem i podkreśleniem uterenowionego charakteru auta, jest duży wlot powietrza zderzaka przedniego. W standardowych wersjach całość jest w czarnym kolorze. Pakiet LOOK natomiast zapewnia dolną osłonę wyróżniającą się matowym, srebrnym kolorem. Światła przeciwmgłowe rozstawione po bokach zderzaka, niestety wymagają dopłaty 310 zł, poza bogatą wersją LAUREATE.

Szerokie błotniki, wysokie nadwozie i spory prześwit zapewniają o silnej osobowości Dustera. Auto wygląda na solidny wóz, nieobawiający się jazdy po nieubitych drogach. W momencie pokonywania trudniejszych tras, nie musimy się obawiać o zarysowania. Zderzaki standardowo są całe plastikowe, a w lepiej doposażonych modelach pozostawiono do połowy czarne pasy. Do tego dochodzą boczne osłony progowe. Tylny zderzak za sprawą pakietu LOOK może wyróżniać się srebrnym kolorem dolnej płyty.

Skupmy się na kształtach Dustera. Jego linia jest muskularna za sprawą napompowanych nadkoli i wyrazistych przetłoczeń. Wybrzuszenie pokrywy silnika obrysowano mocną kreską. Podobne linie przechodzą przez obłości błotników połączone z zakrzywieniami zderzaków. Wyprofilowanie blach drzwi przypomina falę, która rysuje się od przedniego błotnika do tylnego (identyczną linię zastosowano w Dacii Sandero). Poza delikatną falistą linią, drzwi przecinają trzy poziome kreski. Pierwsza jest boczną linią okien, drugą narysowano tuż pod klamkami, a trzecią w dolnej części nad progiem. Karoseria dostała dużą powierzchnię szyb, zapewniającą przyzwoitą widoczność w każdym kierunku.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Tył wozu jest równie masywny jak przód. Mamy szerokie słupki, dużą ogrzewaną szybę z wycieraczką i wielką klapę bagażnika, która dostała głębokie przetłoczenia. Jest też logo marki i sporych rozmiarów napis, będący oznaczeniem modelu. Dustera z napędem 4x4 rozpoznamy tylko po dyskretnej naklejce 4WD. Nowocześnie wyglądające prostokątne klosze lamp, wkomponowano w grube słupki. Trzecie światło STOP to standard. Akcentem wykańczającym linię dachową są zgrabne relingi. Niestety nie otrzymujemy ich w serii, co według nas jest jakimś nieporozumieniem. Duster bez relingów wygląda nieco śmiesznie - patrząc na taką wersją od razu widać, że czegoś brakuje. Czarny kolor relingów jest standardem od modelu AMBIENCE, natomiast srebrny wchodzi w skład pakietu LOOK.

FELGI i DODATKI

W wybrzuszeniach nadkoli mogą chować się trzy rodzaje obręczy. Dla zachowania komfortu nie przesadzono z ich rozmiarami - wszystkie posiadają rozmiar 16" i opony szosowo-terenowe 215/65 R16. Podstawowo na aucie montowane są zwykłe stalówki. Drugi rodzaj stylizowanych felg stalowych dostajemy seryjnie w bogatszej wersji LAUREATE. W ofercie dostępne są jeszcze ładne pięcioramienne alufelgi, wymagające w salonie dopłaty 1 010 zł.

Dla fanów akcesoriów przygotowano upiększający pakiet LOOK. Składają się na niego zewnętrze elementy ozdobne: nakładki na lusterka oraz na progi z matowego chromu, elementy osłon tylnej i przedniej części podwozia w kolorze matowego chromu, przyciemniane szyby, srebrne relingi dachowe i alufelgi 16". Taki zestaw kosztuje w sumie 2 450 zł. Testowany przez SuperAuto24.pl Duster posiadał właśnie taki pakiet. W katalogu dodatków można znaleźć np. jeszcze stalowe osłony rurowe na progi i zderzak przedni.

Dacia Duster - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 7 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne to niemetalizowane: Biel Alpejska i Błękit Morski. Pozostałe pięć to lakiery metalizowane - wymagające od klientów dopłaty 1 800 zł. Podstawowe wersje auta nie posiadają lakierowanych zderzaków. Zderzaki częściowo malowane w kolorze nadwozia występują od bogatej wersji wyposażeniowej LAUREATE. Podobnie sprawa wygląda w przypadku lakierowanych lusterek i klamek zewnętrznych - znajdziemy je dopiero w najbogatszej LAUREATE. Chromowana listwę grilla z lśniącym logo marki montowana jest seryjnie.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 6-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 2-letnią gwarancję producenta.

Dacia Duster - WYMIARY

Uterenowiona Dacia to całkiem spore rozmiary, które co ciekawe, wcale nie przekładają się na dużą wagę. Długość auta wynosi 4,31 metra, szerokość mierzy 1,82 m (z lusterkami 2,00 m), a wysokość to 1,62 m (z relingami dachowymi 1,69 m). Rozstaw osi wynosi natomiast 2,67 metra. Według producenta kąty natarcia i zejścia wynoszą 30 stopni na przód, i 36 stopni na tył. Prześwit zmienia się w związku z układem napędu, dla 4x2 wynosi 205 mm, a dla 4x4 210 mm. Są to jedne z lepszych wartości w klasie aut terenowo-rekreacyjnych.

Masa własna SUV-a może się zmieniać w zależności od wersji. Najlżejszy model z silnikiem 1.6 16V i napędem na przód, waży 1160 kg. Najcięższy Duster 1.5 dCi 4x4 to masa 1294 kilogramy - to nie dużo, jak na tak "gabarytny" samochód o właściwościach terenowych (Dacia jest znacznie lżejsza od konkurentów). Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie 1844 kg.

Bagażnik zmienia się w momencie zastosowanego napędu. Przy 4x2 jego pojemność to: 475 litrów i 1636 l przestrzeni ładunkowej po złożeniu siedzeń. W przypadku 4x4 pojemność maleje do 408 l, a po położeniu kanapy 1570 l.

Używana Dacia Duster - CENA za moto.gratka.pl

>>> Dacia Duster 2010 – CENA od 28 tys. zł

>>> Dacia Duster 2011 – CENA od 31 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Duster oferowany w salonach z różnymi silnikami, może być zasilany benzyną, ropą a nawet gazem. Testowany przez SuperAuto24.pl Duster, to model 1.5 dCi z napędem 4x4. Jak silnik SUV-a reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala Dacia w warunkach drogowych, a ile w terenowych? O tym w 2. odcinku dziennika testu Dacii Duster na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki