DACIA Lodgy 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-10-10 4:10

Wysoko zawieszona nad ziemią Dacia otrzymała komfortowe zestrojenie układu jezdnego. Miękkie resorowanie pozwala na wygodę, ale na dużych garbach i koleinach autem trochę zbyt buja. Dynamiczna jazda w łukach nie jest natomiast wskazana, bo wysokie nadwozie ma tendencję do przechyłów. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena komfortu i prowadzenia Lodgy. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Dacia Lodgy - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja zawieszenia jak to bywa w produktach Dacii, jest prosta w swojej budowie. Z przodu pracują niezależne kolumny typu McPherson z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem. Tył oparto na wahaczach wleczonych z podatnym elementem łączącymi i sprężynami śrubowymi. Układ kierowniczy jest hydrauliczny, jego precyzja nie jest wprawdzie wzorowa, ale skalibrowanie powinno zadowolić użytkowników.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Lodgy nie tylko wygląda łagodnie i rodzinnie, ale też tak samo się prowadzi, bo układ jezdny zestrojono pod kątem komfortu. Podwozie dość cicho wybiera nierówności i tłumi duże dziury. Miękka charakterystyka pozwala na wygodę, ale na większych drogowych koleinach i hopkach Lodgy trochę się zbyt mocno buja. Boczne drogi też nie są straszne nowej rumuńskiej propozycji - auto jest dość wysoko zawieszone, dlatego nawet szybsza jazda po wyrwach i progach zwalniających to pestka.

Odpowiednio dobrana siła wspomagania pozwala na łatwość manewrowania, choć minivan nie jest wcale mistrzem zwrotności. Wynik średnicy zawracania między krawężnikami wynosi 11,1 metra. By zaparkować w wąskiej luce trzeba trochę pokręcić kierownicą. Cofania niestety nie ułatwiają zbyt małe lusterka boczne. Przy braku wprawy jazdy na wstecznym na ratunek przychodzą czujniki parkowania w tylnym zderzaku, skutecznie chroniące samochód przed uszkodzeniami (standard wersji PRESTIGE, w pozostałych dopłata 650 zł).

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Z uwagi na komfortowe nastawy trzeba pamiętać, że ten wóz nie jest przeznaczony do szarżowania po drogach. Wszelkie sportowe zapędy lepiej od razu w sobie stłumić po usadowieniu się za kierownicą. W trakcie pokonywania zakrętów wysokie nadwozie Lodgy postawione na małych kółkach, ma tendencję do wychylania się i podsterowności. Co prawda Dacia zachowuje się raczej przewidywalnie, ale dynamiczna jazda w łukach nie jest wskazana. Nad opanowaniem auta czuwa system ESP (o ile znajduje się na wyposażeniu, bo nie jest seryjny). Jeżeli natomiast elektronicznego asystenta nie ma na pokładzie, to w granicznym momencie kierowca jest zdany na własne umiejętności.

Dacia Lodgy - HAMULCE

Dacia Lodgy w zależności od wersji silnikowej, posiada różną wielkość przednich wentylowanych tarcz hamulcowych. Z jednostką benzynową 1.6 84 KM oraz ze słabszym wariantem dCi 90 KM, współpracują tarcze średnicy 258 mm (w odmianach z ESP tarcze o średnicy 280 mm). Modele silnikowe TCe 115 KM i dCi 107 KM standardowo dysponują montowanymi z przodu 280-milimetrowymi tarczami. Tylna oś we wszystkich modelach została wyposażona natomiast w 9-calowe bębny (taki sam układ jak w terenowym Dusterze). W sytuacji gwałtownego wduszenia pedału hamulca, daje się odczuć system AFU uruchamiający z automatu awaryjne światła ostrzegawcze. Droga hamowania niestety jest zbyt duża - rodzinny transportowiec aby zatrzymać się z prędkości 100 km/h do 0, potrzebuje 40 metrów.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Lodgy posiada fabryczny ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony z AFU (wspomaganie nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych, zwiększające ciśnienie w układzie hamulcowym). Najbogatsza wersja wyposażenia PRESTIGE posiada ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), a w pozostałych za ten układ trzeba zapłacić 1 210 zł. Nowość w Dacii to ogranicznik prędkości montowany w wersjach LAUREATE i PRESTUGE (nie mylić z tempomatem).

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Lodgy w wersji wyposażenia PRESTIGE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło w stosunku do starszych Dacii? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi minivan, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Dacii Lodgy na SuperAuto24.pl.

WIDEO - zobacz z bliska Dacię Lodgy:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki