SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji

Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji

15.07.2013, godz. 01:30
Dacia Logan II
foto:

Dacia czerpiącą pełnymi garściami ze stosowanych rozwiązań technologicznych koncernu Renault, rozwija się w najlepsze. Świetnym na to przykładem jest Logan drugiej generacji, który otrzymał nowocześniejszą technikę i stał się wyraźnie szlachetniejszy stylistycznie. Wóz o współczesnym wyglądzie nie prezentuje się już tak biednie jak dawniej, a przy tym wciąż należy do najtańszych aut oferowanych na rynku. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to przyjrzenie się stylistyce nowego Logana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Dacia Logan - WSTĘP

DACIA nieprzerwanie od 1999 roku trzyma się swojej strategii wychodzącej na przeciw do kierowców z mało zasobnymi portfelami. Rumuńska marka korzystająca z wiedzy wypracowanej przez Grupę Renault, do której należy od 1999 roku, wjechała do segmentu B małych sedanów w 2004 roku. Zbudowana w ścisłej współpracy z francuzami Dacia Logan szybko okazała się hitowym międzynarodowym produktem. Za płytę podłogową posłużyła platforma Renault Modus, podzespoły zawieszenia zapożyczono z Renault Clio II, a małolitrażowe silniki przejęto z modeli Thalia oraz Megane II. To wszystko obudowano zaprojektowaną od nowa prostą karoserią i wnętrzem, w którym wykorzystano fragmenty elementów niektórych Renault.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Logan poza sedanem szybko dorobił się kolejnych odmian nadwoziowych. W 2006 roku do gamy dołączyła wersja kombi o nazwie MCV, a rok później na jego bazie powstał użytkowy van oraz pick-up. Cztery lata po debiucie samochód przeszedł gruntowny facelifting, tak by nadwozie nieco upodobnić do 5-drzwiowego Sandero (debiut w 2007 roku). Tanie pojazdy od Dacii ekspresowo okazały się idealnym środkiem transportu nie tylko w krajach rozwijających się, ale także w bogatych państwach Starego Kontynentu. To dlatego, że produkty Dacii zaczęły spełniać ambicje osób decyzyjnych w Grupie Renault, dotyczące powszechnej dostępności pojazdów. Oferta stała się pragmatyczna, bo postawiono na przestronne wnętrze, łatwość obsługi, niezawodność i przede wszystkim niską cenę zakupu. O wielkim sukcesie mówią liczby - DACIA na przestrzeni 8 lat sprzedała ponad 2 miliony aut w 36 krajach, a to przekłada się na fakt, że ze swoją ofertą idealnie wstrzeliła się w niezaspokojone dotąd zapotrzebowania.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Osiem lat po premierze pierwszego Logana – modelu, który był symbolem powrotu DACII na rynek, w 2012 roku przyszedł czas na kolejną, o wiele nowocześniejszą generację. Najnowszy Logan II wraz z krótszym hatchbackiem Sandero II (auta opracowane na bazie zmodernizowanej płycie podłogowej poprzednika) zadebiutowały na paryskich targach motoryzacyjnych. Modele te znacznie dojrzały pod względem stylistycznym, ponieważ designerzy postawili na nowocześniejszy wygląd zewnętrzny oraz przyjemniejszy w odbiorze i jakości wykonania kokpit. Pojazdy zachowały przy tym główną cechę stanowiącą o sukcesie Dacii, jaką jest wyjątkowy stosunek ceny do przestronności i oferowanego komfortu jazdy. W polskich salonach druga generacja Logana wraz z Sandero pojawiły się pod koniec 2012 roku. Podczas marcowego Salonu Samochodowego Genewa 2013 producent ujawnił pojemniejszą odmianę kombi o nazwie Logan MCV.

Dacia Logan II - STYLISTYKA

Znacznie dojrzalszy z wyglądu nowy Logan nie ma już nic wspólnego z toporną bryłą pełną kantów. W spójnej sylwetce sedana nie znajdziemy smutnych płaskich blach, bo karoserię przyozdobiono przetłoczeniami dodającymi szlachetności. Okazała bryła o krótkim przodzie i tyle, zrobiła się bardziej dynamiczna i wzbudza zaufanie. Owszem rumuński wóz wciąż nie jest pięknym łabędziem, mimo iż wyzbył się skóry brzydkiego kaczątka, ale jak na pojazd z budżetowej półki trudno mu cokolwiek zarzucić pod względem stylistycznym.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Przyglądając się profilowi sylwetki widać o wiele bardziej pochyloną przednią szybę w stosunku do poprzednika i duże okna delikatnie wznoszące się ku tyłowi. Rozwiązanie to zapewnia dobre doświetlenie kabiny i odpowiednią widoczność w każdym kierunku. Na nadwoziu znalazło się kilka wyraźnych linii typowych dla nowych aut marki. Pierwsza kreska narysowana nad przednim błotnikiem odpowiednia go zaznacza i wcina się minimalnie w drzwi. Drugie pociągnięcie niemal jak w lustrzanym odbiciu startuje od zakończenia lampy tylnej, przekreśla błotnik i kończy się za klamką drzwi. Równolegle z linią progu poprowadzono przez drzwi wyraźne zagłębienie obniżające optyczne punkt ciężkości. Przetłoczenia nadkoli pochłaniających 15-calowe obręcze kół dostały delikatnie owalne zarysy załamujące światło. Trochę nieproporcjonalnie przedstawiają się lusterka boczne, które wydają się zbyt małe w stosunku do gabarytów nadwozia.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Przód zaprojektowano według całkiem nowych tendencji stylistycznych. Pokaźna osłona chłodnicy wypełniona poprzecznymi listwami i dużym logo marki, zdominowała centralną część. Wysmuklone lampy zespolone otrzymały halogenowy układ optyczny ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Od miejsca łączenia reflektorów z grillem  wyznaczono na pokrywie silnika kreski wybrzuszające delikatnie maskę. Wykończone chromem pasy atrapy połączone z emblematem na środku, są cechą najbogatszej wersji LAUREATE. Charakteru dodaje wyrazisty zderzak z dolnym, ciekawie wyprofilowanym w kształt spoilera fragmentem. Znaczna jego część to rozciągnięty wlot powietrza z plastikowym, oczkowym wypełnieniem. Po bokach rozstawiono natomiast czarne wkładki, które seryjnie w LAUREATE mają okrągłe światła przeciwmgłowe (w odmianie AMBIANCE trzeba za nie zapłacić 310 zł). Tylna część to już klasyczny kufer z otwieraną na zawiasach, lekko zadartą do góry na krawędzi klapą bagażnika. Duże zespolone biało-czerwone klosze lamp umiejętnie wcinają się w błotniki oraz pokrywę. Sama klapa wchodząca mocno w zderzak dostała zgrabne przetłoczenia. W połowie zderzaka z wpasowanymi u dołu płytkami odblaskowymi też przebiegają wyraźne poziome pociągnięcia.

WZORY OBRĘCZY

Dacia Logan II w bazowej wersje wyposażenia ACCESS dysponuje pełnymi 15-calowymi kołami stalowymi. Dalej w modelu AMBIANCE montowane są zwykłe 15-calowe stalówki z sześcioramiennymi kołpakami. Najbogatszy wariant LAUREATE posiada także obręcze stalowe z bardziej dynamicznym 7-ramiennym wzorem kołpaków. Felgi aluminiowe 15" widniejące w katalogu, dostępne są dla odmiany LAUREATE po dopłacie 1 010 zł. Testowany przez SuperAuto24.pl Logan był postawiony właśnie na takich opcjonalnych kołach, obutych w opony o rozmiarze 185/65 R15.

Dacia Logan II - KOLORY NADWOZIA

Paleta kolorów nadwozia obejmuje 7 różnych barw. W ofercie klienci mogą wybrać bezpłatnie podstawową Biel Alpejską lub Błękit Morski, natomiast lakiery metalizowane wymagają już dopłaty 1 700 zł. Zderzaki w pierwszym wariancie ACCESS mają czarny kolor, a w kolejnych wersjach AMBIANCE i LAUREATE są już lakierowane. Klamki drzwi i obudowy bocznych lusterek w kolorze czarnym to cecha odmian ACCESS i AMBIANCE (lakierowanie pojawia się dopiero w LAUREATE). Listwy ozdobne osłony chłodnicy w chromie znajdziemy także tylko w najbogatszym wariancie.

Dacia Logan II - WYMIARY

Rozstaw osi sedana wynosi 2634 mm, co jest niezłym wynikiem. Auto poza tym mierzy 4347 mm długości, 1733 mm szerokości, 1517 mm wysokości, a prześwit to 155 mm. Niewielka masa własna Logana, wahająca się w zależności od wersji wyposażenia, stanowi duży atut. Najlżejszy model z silnikiem 1.2 16V waży 974 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla 1.5 dCi sięga 1059 kg. Dopuszczalna masa całkowita to przedział między 1505 kg a 1590 kg. Pojemność bagażnika oferuje 510 litrów, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. Po rozłożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1257 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Nowy Logan oferowany w salonach może mieć pod maską wysokoprężne i benzynowe silniki. Testowana przez SuperAuto24.pl Dacia skrywała pod pokrywą benzynowy motor 0.9 TCe o mocy 90 KM. Jak silnik małego sedana reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala auto w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Dacii Logan drugiej generacji na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: