Fiat 500L 1.4 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2013-01-31 2:30

Wnętrze Fiata 500L nie jest już tak wyraziste, jak projekt nadwozia nawiązujący do stylu retro. W plastikowym kokpicie z lakierowaną konsolą brakuje trochę polotu - elementy deski odnoszą się raczej do nowej Pandy, niż stylowej "pięćsetki". Jest za to prosto, przejrzyście i funkcjonalnie, a przestronna kabina bezproblemowo pomieści piątkę podróżnych. Cieszy też duży bagażnik z pomysłowymi rozwiązaniami konfiguracyjnymi, w przeciwieństwie do przeciętnego wyposażenia bazowych wersji. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza i kufra Fiata w rozmiarze L. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Fiat 500L - WNĘTRZE

Przed skupieniem się na szczegółach testowanego Fiata 500L, chcemy zwrócić uwagę, że w salonach pojazd oferowany jest w pięciu odróżniających się nieco od siebie wariantach wyposażenia: FRESH, POP, POP STAR, EASY i LOUNGE. W naszym teście SuperAuto24.pl zagościła wersja EASY z kilkoma opcjami dołożonymi z cennika.

Włoska marka ceniona za ponadczasowy styl swoich samochodów, w przypadku karoserii 500L także pokazała wysoki poziom kreślarstwa. Atrakcyjna sylwetka minivana cieszy oko, ale wnętrze prezentuje się już troszkę mniej interesująco. Od razu widać, że konstruktorzy z Centro Stile dużo zaczerpnęli z nowej Pandy. Wiele detali tak samo wpisano w zaokrąglony kwadrat, a kształt deski rozdzielczej identycznie ujęto w swego rodzaju ramę. Akcent ten nieznacznie przybliżono w kierunku małej "pięćsetki" okraszając go podobnie połyskującym lakierem (w najbogatszym modelu LOUNGE rama może być nawet obszyta eleganckim materiałem). Motywy geometryczne znajdziemy na kierownicy, klamkach, maskownicach głośników, zagłówkach, czy na obiciach tapicerki. Świetnie wygląda wielka gałka zmiany biegów, wraz z innowacyjną dźwignią hamulca ręcznego. Wszystko to wygląda ładnie, ale swój debiut w większości zaliczyło właśnie w Pandzie.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Dwukolorowa deska przemieszana z dwubarwną tapicerką (kilka wariantów kolorystycznych) wprowadza sporo radości do kabiny. W niektórych miejscach (klamki drzwi, obramowiania dysz nawiewów, gałka lewarka, czy obwódki zegarów i pokręteł) pojawia się srebrne wykończenie udające metal. Użyte plastiki do budowy konsoli i boczków drzwiowych są przez swoją twardość trochę bez wyrazu, ale wyglądają solidnie. Samą aranżację poszczególnych przycisków przemyślano i dopracowano, bo rozmieszczenie przyrządów w ogóle nie sprawia problemów użytkowych. Osobny segment z trzema dużymi pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie wentylacją, trochę nawet przypomina ten z Alfy Romeo Giulietta. A skoro już jesteśmy przy tym fragmencie, to odniesiemy się do klimatyzacji. Niestety bazowa wersja FRESH nie posiada jej w ogóle. W kolejnej POP za manualnie sterowaną klimę trzeba zapłacić 4 000 zł (seria w POP STAR i EASY). Automatyczną klimatyzację znajdziemy tylko w najbogatszym LOUNGE (w POP STAR i EASY dopłata 1 500 zł).

Tradycjonaliści będą bardzo zadowoleni po umiejscowieniu się za kierownicą. Włosi nawet nie myślą o wprowadzaniu nowoczesnych elektronicznych wskaźników, dlatego zegary wciąż są analogowe. Zestaw klasycznych okrągłych tarcz osadzony pod głębokim daszkiem jest bardzo czytelny. Na podświetlenia wybrano przyjazny dla oczu biały kolor, z możliwością regulacji natężenia światła. Pośrodku wkomponowano elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego MyCar. Na pochwałę zasługuje fakt, że komputer otrzymujemy na wyposażeniu podstawowym. Operujemy nim (jak to we Fiatach) wygodnym guzikiem wpasowanym w manetkę przełącznika wycieraczek.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Kilka słów o elementach wyposażenia naszej powiększonej "pięćsetki". Elektryczne sterowane szyby przednie otrzymujemy w standardzie. Elektryka szyb tylnego przedziału jest natomiast oferowana dopiero w wariantach POP STAR i EASY za dopłatą 850 zł (seria w LOUNGE). Automatyka i podgrzewanie lusterek bocznych oraz tempomat pozwalający na utrzymanie stałej prędkości podczas jazdy, są montowane fabrycznie dopiero w odmianach POP STAR, EASY i LOUNGE. Regulację kolumny kierowniczej w dwóch kierunkach dostajemy w podstawie, podobnie jak elektryczne podbicie wspomagania City. Podgrzewana przednia szyba kosztuje 1 200 zł. Dodatkowe małe lusterko do obserwowania dzieci na tylnej kanapy kosztuje 200 zł, a lusterko wsteczne fotochromatyczne 800 zł (seria w LOUNGE).

Podczas testu bardzo przypadł nam do gustu trójramienny, mięsisty ster z dużym emblematem marki po środku. Wieniec przyjemnie leży w dłoni, szczególnie gdy posiada skórzane obicie. Skóra na kierownicy wraz z kompletem przełączników usprawniających sterowanie odtwarzaczem i zestawem głośnomówiącym, występuje seryjnie w modelach EASY i LOUNGE, a w POP i POP STAR taki zestaw wymaga dopłaty 600 zł. Skórzaną gałkę zmiany biegów w POP i POP STAR wyceniono na 200 zł.

WIDEO z testu - zobacz wnętrze Fiata 500L

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

500L imponuje ilością miejsca w kabinie, i takie stwierdzenie absolutnie nie jest przesadą. Napompowane bryła nadwozia i duże szklane połacie dają sporą przestronność, co przekłada się automatycznie na swobodę ruchów. Siedzenia z przodu mają duży zakres regulacji, fotel kierowcy seryjnie można ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest wysoka co daje dobry pogląd na to, co dzieje się dookoła. Siedzenia za to mogłyby być wygodniejsze, a sama konstrukcja posiadać delikatnie lepsze podparcie boczne. Podłokietnik wymaga dopłaty 500 zł, elektryczna regulacja lędźwiowa 750 zł, a podgrzewanie foteli 1 000 zł.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Tylna kanapa dzielona w układzie 60/40 dostała seryjną możliwość przesuwania. Siedziska są długie co jest sporym plusem, a sama pozycja nad asfaltem wysoka, jak to w minivanach bywa. Z tyłu pojadą nawet trzy dorosłe osoby, które nie powinny narzekać "na brak placu", i raczej rozsiądą się bez skrupułów. Podłoga jest prawie płaska, stopy można gładko wsunąć pod siedzenia, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko. Wysuwany z kanapy podłokietnik to dodatkowy wydatek 400 zł (standard tylko w wariancie LOUNGE).

Fiat 500L - MULTIMEDIA

Świetne wrażenie sprawia zabudowany radioodtwarzacz z kolorowym, 5-calowym wyświetlaczem dotykowym. Tego sprzętu wpasowanego w lśniącą konsolę jednak nie znajdziemy podstawowo na pokładzie. Auto bazowo w modelach FRESH, POP i POP STAR jest tylko przystosowane pod montaż radia (antena + okablowanie + 6 głośników), a zamiast radia ma dodatkową półkę w desce.

Na multimedialny radioodtwarzacz CD/MP3 z Bluetooth, portami łączności USB i AUX, systemem UConnect i dotykowym ekranem, wydamy natomiast 2 900 zł (seryjny element w wariantach EASY i LOUNGE ). Taki system audio przyjemnie gra i nie stwarza problemów użytkowych. Dodatkowo umożliwia słuchanie ulubionej muzyki za pośrednictwem smartfona. Posiada też funkcję sterowania komendami głosowymi i odbierania SMS-ów. Dotykowy ekran to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Aplikacja na podstawie gromadzonych danych analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu, podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.

Po raz pierwszy w Fiacie debiutuje całkiem nowy zestaw Hi-Fi o mocy 520W, amerykańskiej marki Beats Audio produkującej wysokiej klasy nagłośnienie. Koszt takiego bajeru to 3 000 zł. Gniazdo My Port przystosowane do montażu przenośnej nawigacji satelitarnej marki TomTom kosztuje 200 zł. Sama nawigacja to już element figurujący w katalogu akcesoriów.

Fiat 500L - SCHOWKI

Ilość przemyślanych skrytek w minivanie jest wystarczająca do utrzymania porządku. W desce po stronie pasażera poza dużym klasycznym zamykanym schowkiem z podświetleniem, jest jeszcze o stopień wyżej kolejny zamykany otwór, który w odmianach z klimatyzacją jest jeszcze na dodatek chłodzony. Między nimi Włosi pomyśleli o otwartej wąskiej przegrodzie na drobnostki. Pod panelem sterowania wentylacją jest mała wnęka obok gniazd USB i AUX, która pomieści jedynie przenośnego iPoda. Pod tym segmentem wygospodarowano obszar w kształcie dwóch tub na pojemniki z napojami. Do podsufitki po stronie kierowcy przymocowano poręczny futerał na okulary.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Na zakończeniu tunelu środkowego znalazł się kolejny otwór na na kubek, czy dużą butelkę, skierowany na przestrzeń pasażerską. Z tyłu w oparciach przednich foteli są wąskie półeczki, lub za dopłatą 400 zł rozkładane plastikowe stoliki z obramowaniem, zapobiegającym spadaniu przedmiotów (standard w odmianie LOUNGE). Oparcie przedniego fotela pasażera kładzie się całkowicie i może posłużyć jako stolik pod laptopa. Zarówno przednie jak i tylne tapicerki drzwiowe posiadają kieszenie z wypustkami pozwalającymi na bezpieczne wstawienie w nie kubków. Za szufladę pod siedzeniem pasażera trzeba zapłacić 400 zł. W daszkach przeciwsłonecznych standardowo znajdziemy lusterka. Zestaw dla palących, czyli przenośna popielniczka i zapalniczka kosztuje 250 zł.

Fiat 500L - BAGAŻNIK

Kufer Fiata 500L to taki średniak pod względem objętości. W najbardziej pojemnym ustawieniu posiada 400 litrów do linii półki. Dla porównania litraże konkurentów z segmentu małych minivanów prezentują się następująco: Ford B-MAX - 318 l, Citroen C3 Picasso - 385 l, Opel Meriva - 400 l, Toyota Verso S - 430 l, Nissan Note - 437 l, Kia Venga - 440 l, Hyundai ix20 - 440 l, Skoda Roomster - 480 l.

Wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej daje unoszona do góry klapa. Kształty są regularne, a próg załadunkowy dość niski, więc nie trzeba się nadźwigać, by wrzucić do środka zakupowe siaty czy bagaże. Fajnym elementem pozwalającym na odseparowanie od siebie mniejszych i większych rzeczy, jest regulowana w aż trzech poziomach płaszczyzna podłogi, funkcjonująca we fiatowskiej nomenklaturze jako Cargo Magic Space. Przenosiny lekkiego panelu półki na wyższe segmenty są banalne dzięki uchwytowi umieszczonemu pośrodku. Jeśli zabraknie miejsca na przedmiot, który bardzo chcemy włożyć do środka, z pomocą przychodzi przesuwana o 12 centymetrów kanapa. Jeśli to nie pomoże, to pozostaje całkowite złożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Czynność ta przychodzi bez wysiłku, bo pomagają w niej mini siłowniki, dzięki którym podnoszenie siedzeń jest lekkie i przyjemne.

Kufer po operacji złożenia kanapy rośnie do 1310 litrów. Powstający w wyniku tej czynności próg dzielący został skonstruowany tak, by można było go łatwo wyjąć. Rozwiązanie to wraz ze wspomnianą regulacją półki daje całkiem płaską podłogę w momencie położenia kanapy. Dodatkowe złożenie oparcia fotela pasażera w stolik, pozwala na przewiezienie w samochodzie przedmiotów o długości do 240 cm. Ścianki posiadają przydatne półeczki wraz z haczykami umieszczonymi blisko klapy bagażnika, idealne na siatki zakupowe. Z lewej strony jest jeszcze lampka podświetlająca kufer i dodatkowe zasilające gniazdo 12V. Pod podłogą w specjalnej wnęce wypełnionej styropianową wkładką znajduje zestaw do naprawy kół Fix&Go ze sprężarką i trójkątem ostrzegawczym. Jeżeli komuś zależy na zapasowym kole dojazdowym i kluczach, to musi do takiego kompletu dopłacić 300 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego włoskiego minivana oraz jego cenach. Jakie przewidziano wersje w oficjalnym cenniku? Ile kosztuje najtańszy model? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata 500L na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki