Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2014-02-19 2:30

Fiat 500L Living został oparty na płycie podłogowej modelu Punto. Spory rozstaw osi wsparty sprężystym układem przyjemnie pochłania wszelkie nierówności i gwarantuje komfortową jazdę. Niestety auto na zakrętach lubi się przechylać, jednak gdy już się w nich złoży wtedy kierowca ma do dyspozycji bardzo duże pokłady przyczepności, a samochód długo pozostaje neutralny. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego minivana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Fiat 500L Living - UKŁAD JEZDNY

Living został skonstruowany na bazie płyty podłogowej Fiata Punto, dlatego też w obydwu modelach występują podobne rozwiązania. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu natomiast zastosowano zmodyfikowaną belkę skrętną z wahaczami, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Zawieszenie zostało zestrojone bardziej pod kątem komfortu niż sportowych doznań, co w przypadku auta rodzinnego jest dużym plusem.

>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary minivana <<<

Układ zawieszenia skutecznie tłumi wszelkie niedoskonałości dróg, przyjemnie pokonując nawet gorsze drogi. Na szczęście wnętrze zostało dobrze wytłumione pod względem nieprzepuszczania hałasów dochodzących z okolic kół, dzięki czemu w kabinie pasażerskiej nie uświadczymy niepokojących odgłosów. Szumy powietrza opływającego karoserię też są niskie - to zasługa niezłej aerodynamiki przerośniętej "pięćsetki" (CX wynosi 0.30). Nieco gorzej wygląda sprawa ostro pokonywanych łuków, w których wysokie nadwozie ma tendencje do zbytniego wychylania się na boki. Jednak gdy już "złożymy" auto w zakręt okazuje się, że pojemny Fiat oferuje zadziwiająco dużo przyczepności, a zachowanie długo pozostaje neutralne. Znaczenie ma tu przedni spliter, który poprawia docisk przedniej osi. W razie kłopotów kierowcę wspomaga czujny system ERM zapobiegający dachowaniu, a ryzyko wpadnięcia w poślizg eliminuje arsenał innych elektronicznych asystentów.

>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Seryjnie Fiat 500L Living został wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy o nazwie Dualdrive, a także kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach. Niestety układ kierowniczy nie przekazuje kierowcy wystarczająco dużej ilości informacji z przedniej osi, jednak jego praca jest dosyć precyzyjna. Auto podczas szybszej jazdy na wprost bez zarzutu utrzymuje właściwy kierunek, bez zauważalnego efektu myszkowania. Nieco zaskakuje zbyt słabe wspomaganie przy niskich prędkościach, na szczęście jednak włoski minivan w każdej wersji wyposażeniowej dysponuje funkcją City, która znacząco ułatwia manewrowanie na parkingach, wzmacniając pracę wspomagania. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,7 metra, co w miejskich warunkach w zupełności wystarcza. Dzięki wyższej pozycji na fotelach i sporemu przeszkleniu kabiny, widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra, aczkolwiek nieco przeszkadzać może rozdwojony słupek A - sytuacje nieco poprawia niewielka szybka umieszczona pomiędzy ramionami. Dla obawiających się zarysowań podczas cofania, dostępne są dodatkowo tylne czujniki parkowania (1 300 zł) oraz kamera cofania (1 200 zł).

Fiat 500L Living - HAMULCE

Układ hamulcowy w Fiacie 500L Living składa się z hamulców tarczowych, umieszczonych przy wszystkich kołach. Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, a na tylnej osi znalazły się typowe tarcze lite. Kierowca otrzymał także do dyspozycji bogaty pakiet układów dbających o bezpieczeństwo podróżnych w trudnych warunkach.

Kierowca ma w asyście następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), DST (system dynamicznej kontroli skrętu), ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne).

Opcjonalnym dodatkiem jest system City Brake Control (1 500 zł), który automatycznie zapobiega kolizjom do prędkości 30 km/h. Dzięki radarom umieszczonym z przodu pojazdu, w momencie wykrycia zagrożenia kolizji hamowanie w przypadku niskich prędkości odbywa się automatyczne, bez udziału kierowcy.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza włoskiego auta. Jak wygląda deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się na pokładzie? Co znajdziemy w podstawowej wersji minivana oraz jakie dodatki przewiduje producent? Ile litrów pomieści bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata 500L Living na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki