Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2014-02-20 2:30

Wnętrze Fiata 500L Living jest już nieco mniej nietuzinkowe niż nadwozie. Pomimo użycia w nazwie liczby 500, odnoszącej się do modelu o tym oznaczeniu, w kabinie pasażerskiej większość elementów nawiązuje do nowej Pandy, co nie wszystkim może przypaść do gustu. Na szczęście projektanci postawili na prostotę i funkcjonalność przestrzeni pasażerskiej, która bezproblemowo pomieści młodą rodzinę. Cieszy też duży olbrzymi bagażnik z pomysłowymi rozwiązaniami, ułatwiającymi jego zagospodarowanie. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza i kufra powiększonej "elki". W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Fiat 500L Living - WNĘTRZE

Fiat 500L Living na polskim rynku jest oferowany w jednej z dwóch wersji wyposażeniowych: podstawowej Pop Star i bogatszej Lounge, tej samej, w której został skonfigurowany testowany przez nas egzemplarz .

O ile nadwozie minivana prezentuje się ciekawie i przykuwa uwagę, o tyle we wnętrzu fani nietuzinkowych rozwiązań mogą się nieco zawieść. Od razu widać, że konstruktorzy z Centro Stile dużo zaczerpnęli z nowej Pandy. Wiele detali tak samo przybrało kształt zaokrąglonego kwadratu, a kształt deski rozdzielczej identycznie ujęto w swego rodzaju ramę. Na szczęście została ona nieco upodobniona do tej znanej z małej "pięćsetki" poprzez malowanie jej lakierem w kolorze karoserii, zaś w wariancie Lounge zamiast farby pojawia się eco-skórzana tapicerka. Motywy geometryczne znajdziemy na kierownicy, klamkach, maskownicach głośników czy zagłówkach. Wielka gałka zmiany biegów nie do każdej dłoni pasuje, zaś dźwignia hamulca ręcznego otrzymała nieco lotniczy kształt. Wszystko to wygląda ładnie, ale swój debiut w większości zaliczyło właśnie w Pandzie.

>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Dwukolorowa kabina pasażerska wprowadza sporą dozę radości i pozytywnych emocji. W niektórych miejscach (klamki drzwi, obramowania dysz nawiewów, gałka lewarka, czy obwódki zegarów i pokręteł) pojawia się srebrne wykończenie udające metal. Tworzywa z których zbudowano konsolę środkową i boczki drzwiowe są twarde, ale dzięki temu unikniemy szpetnych rys, a przy okazji elementy te wyglądają solidnie. Samą aranżację poszczególnych przycisków przemyślano i dopracowano, bo rozmieszczenie przyrządów nie sprawia problemów podczas ich używania. Osobny segment z trzema dużymi pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie wentylacją umieszczono za lewarkiem zmiany biegów, zaś wszelkie przyciski są na tyle duże, że bez problemu można w nie trafić nawet w rękawiczkach. Jedyną wadą jest umieszczenie przycisków od świateł przeciwmgłowych poniżej wyświetlacza multimedialnego - lepszym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie ich na manetce od reflektorów lub w okolicy pomiędzy kierownicą a lewymi drzwiami. W odmianie Fresh nabywca otrzyma klimatyzację manualną, zaś w Lounge automatyczną.

Tradycjonaliści będą bardzo zadowoleni z analogowych zegarów, które w Fiacie dzielnie opierają się coraz powszechnej modzie na cyfrowe odpowiedniki. Zestaw klasycznych okrągłych tarcz osadzony pod głębokim daszkiem jest bardzo czytelny. Na podświetlenia wybrano przyjazny dla oczu biały kolor, z możliwością regulacji natężenia światła. Pośrodku wkomponowano elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego MyCar. Na pochwałę zasługuje fakt, że komputer otrzymujemy na wyposażeniu podstawowym. Operujemy nim (jak to we Fiatach) wygodnym guzikiem wpasowanym w manetkę przełącznika wycieraczek.

>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Warto wspomnieć kilka słów o wyposażeniu Livinga. Elektryczne sterowane szyby przednie są standardem w wszystkich wariantach. Elektryka szyb tylnego przedziału w odmianie Pop Star jest dodatkiem kosztującym 850 zł, zaś w bogatszej Lounge jest elementem wyposażenia podstawowego. Seryjne są również elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, a także tempomat, pozwalający na utrzymanie stałej prędkości podczas jazdy bez dotykania pedału gazu. Dwuosiowo regulowaną kolumnę kierownicy dostajemy w podstawie, podobnie jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z funkcją City. Podgrzewana przednia szyba to gadżet wart 1200 zł. Dodatkowe małe lusterko do obserwowania dzieci na tylnej kanapie kosztuje 200 zł, a lusterko wsteczne fotochromatyczne 800 zł (seryjne w Lounge).

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Fiat 500L Living może się poszczycić dużą ilością miejsca w kabinie pasażerskiej. Napompowana bryła nadwozia i duże szyby dają wrażenie przestronności, co przekłada się automatycznie na swobodę ruchów. Siedzenia z przodu mają duży zakres regulacji, fotel kierowcy seryjnie można ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest wysoka co daje dobry pogląd na to, co dzieje się dookoła. Siedzenia za to mogłyby być wygodniejsze, a sama konstrukcja posiadać delikatnie lepsze podparcie boczne oraz dłuższe siedzisko - wysokie osoby mają wrażenie, że siedzą na taborecie. Podłokietnik wymaga dopłaty 500 zł (można z niego zrezygnować, ponieważ został umieszczony za nisko), elektryczna regulacja lędźwiowa 750 zł, a podgrzewanie fotele 1000 zł.

>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Tylna kanapa jest dzielona w układzie 60/40, a ponadto istnieje możliwość jej przesuwania na dystansie 12 cm. Pozycja na tylnych siedzeniach jest wysoka, dzięki czemu dzieciaki podróżujące z tyłu będą miały okazję do oglądania przemieszczających się widoków. Z tyłu pojadą nawet trzy dorosłe osoby, które nie powinny narzekać na brak przestrzeni, o ile należą do osób szczupłych. Podłoga jest prawie płaska, stopy można gładko wsunąć pod siedzenia, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Opcjonalne stoliki w oparciach przednich foteli nieco odejmują swobody dla kolan, jednak jeśli na kanapie mają podróżować przeważnie dzieci to warto się skusić na ten dodatek. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko (w testowanym egzemplarzu był szklany dach z roletą, która nieco zmniejszała ilość dostępnej przestrzeni. Wysuwany z kanapy podłokietnik to standard w obydwu wersjach. Dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie (wersja siedmioosobowa) wraz ze wzmocnionym tylnym zawieszeniem to koszt 3500 zł.

Fiat 500L Living - SCHOWKI

Ilość skrytek jest wystarczająca do utrzymania porządku we włoskim minivanie. W desce rozdzielczej po stronie pasażera wygospodarowano miejsce na klasyczny zamykany schowek z podświetleniem, użyteczną półeczkę, a także umieszczony powyżej niej drugi zamykany otwór, który w odmianach z klimatyzacją ma dodatkowo funkcję chłodzenia. Pod panelem sterowania nawiewem znalazła się mała wnęka obok gniazd USB i AUX, która pomieści jedynie przenośnego iPoda. Pod tym segmentem wygospodarowano obszar w kształcie dwóch tub na pojemniki z napojami. Do podsufitki po stronie kierowcy przymocowano poręczny futerał na okulary.

Na końcu tunelu środkowego znalazł się kolejny cup-holder, oddany do dyspozycji pasażerów podróżujących z tyłu. W tylnej części oparć przednich foteli zamontowano wąskie półeczki, jednak za dopłatą w wysokości 400 zł można zamiast nich zamówić rozkładane plastikowe stoliki z obramowaniem, zapobiegającym spadaniu przedmiotów (standard w odmianie Lounge). Oparcie przedniego fotela pasażera kładzie się całkowicie do przodu, dzięki czemu może posłużyć jako stolik pod laptopa lub na drugie śniadanie. Zarówno z przodu jak i z tyłu w boczkach drzwi wygospodarowano kieszenie pozwalające na bezpieczne wstawienie w nie butelek. Za szufladę pod siedzeniem pasażera trzeba zapłacić 400 zł. W daszkach przeciwsłonecznych standardowo znajdziemy lusterka. Zestaw dla palących, czyli przenośna popielniczka i zapalniczka kosztuje 250 zł.

Fiat 500L Living - MULTIMEDIA

Świetne wrażenie sprawia zabudowany radioodtwarzacz CD/MP3 z Bluetooth z kolorowym, 5-calowym wyświetlaczem dotykowym i co więcej jest on dostępny w standradzie. Na system multimedialny z portami łączności USB i AUX, nawigacją UConnect i dotykowym ekranem, wydamy natomiast 2 000 zł (taki jak w "naszym" egzemplarzu"). System audio gra przyjemnie i jest bardzo prosty w obsłudze. Dodatkowo umożliwia słuchanie ulubionej muzyki za pośrednictwem smartfona. Posiada też funkcję sterowania komendami głosowymi i odbierania SMS-ów. Dotykowy ekran to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Aplikacja na podstawie gromadzonych danych analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu, podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.

Po raz pierwszy w Fiacie debiutuje całkiem nowy zestaw Hi-Fi o mocy 520W, amerykańskiej marki Beats Audio produkującej wysokiej klasy nagłośnienie. Koszt takiego bajeru to 3 000 zł. Gniazdo My Port przystosowane do montażu przenośnej nawigacji satelitarnej marki TomTom kosztuje 200 zł. Sama nawigacja to już element figurujący w katalogu akcesoriów.

Fiat 500L Living - BAGAŻNIK

Kufer Fiata 500L jest jednym z największych w swojej klasie. W najbardziej pojemnym ustawieniu posiada 638 litrów do linii półki. Dla porównania pojemności bagażników konkurencji prezentują się następująco: Chevrolet Orlando - 466 l, Kia Carens - 536 l, Toyota Verso - 440 l, Volkswagen Touran - 695, Dacia Lodgy - 827 l.

Wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej daje unoszona klapa. Kształty są regularne, a próg załadunkowy dość niski, więc nie trzeba się nadźwigać, by wrzucić do środka zakupowe siaty czy bagaże. Ciekawym elementem pozwalającym na skuteczne zagospodarowanie bagażnika jest regulowana podłoga, która może się znajdować na trzech wysokościach - we fiatowskiej nomenklaturze jest ona zwana Cargo Magic Space. Dodatkowo aby zwiększyć ilość dostępnej objętości kufra wystarczy przesunąć do przodu tylną kanapę, która ma możliwość 12-centymetrowej regulacji. Jeśli to nie pomoże, to pozostaje całkowite złożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Czynność ta przychodzi bez wysiłku, bo pomagają w niej mini siłowniki, dzięki którym podnoszenie siedzeń jest banalnie łatwe.

Po złożeniu kanapy pojemność kufra rośnie do 1704 litrów. Powstający w wyniku tej czynności próg został skonstruowany tak, by można było go łatwo wyjąć. Rozwiązanie to wraz ze wspomnianą regulowaną półką bagażnika daje całkowicie płaską podłogę w momencie położenia kanapy. Ścianki posiadają przydatne półeczki wraz z haczykami umieszczonymi blisko klapy bagażnika, idealne na siatki zakupowe. Z lewej strony jest jeszcze lampka podświetlająca oraz dodatkowe gniazdko 12V. Pod podłogą w specjalnej wnęce wypełnionej styropianową wkładką znajduje zestaw do naprawy kół Fix&Go ze sprężarką i trójkątem ostrzegawczym. Jeżeli komuś zależy na zapasowym kole dojazdowym i kluczach, to musi do takiego kompletu dopłacić 300 zł - dodatkowa "guma" jest wtedy umieszczona pod podłogą bagażnika, od strony podwozia.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego włoskiego minivana oraz jego cenach. Ile kosztują poszczególne wersje w oficjalnym cenniku? Ile trzeba zapłacić za najtańszy model? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata 500L Living na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki