Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-12-18 2:30

O tym, że 500L Trekking nie obawia się zjazdu na nierówne, szutrowe dogi, informują wyłaniające się spod zderzaków praktyczne osłony ochronne i podwyższone zawieszenie. Na napęd 4x4 niestety nie ma co liczyć, bo taki nie występuje, ale jest za to system Traction+ naśladujący działaniem blokadę dyferencjału. Autem dzięki niemu łatwiej operuje się na miękkim podłożu i w jeździe po górkach, a samo zawieszenie sprężycie pokonuje ubytki. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego sympatycznego Fiata. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Fiat 500L Trekking - UKŁAD JEZDNY

Do konstrukcji przejęto zmodyfikowaną płytę podłogową Fiata Punto z wykorzystaniem podobnych mechanizmów. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z amortyzatorami teleskopowymi, wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu ulokowano belkę skrętną z wahaczami, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi.

Podstawowo każdy 500L dostał elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive oraz kolumnę kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach. Układ z funkcją City podbijającą pracę wspomagania jest mdły - przekazywane informacje spod kół są zaledwie dostateczne, co skutecznie zniechęca do brawury. Auto podczas szybszej jazdy na wprost jednak bez zarzutu utrzymuje właściwy kierunek, bez efektu myszkowania. Jazda i parkowanie włoskim minivanem ma odbywać się po prostu bez wkładania wysiłku w kręcenie sterem. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,7 metra, co w zupełności wystarcza do parkingowych manewrów i spokojnie "daje radę" przy nieprzewidzianych miejskich nawrotkach. Dzięki wyższej pozycji na fotelach i sporemu przeszkleniu kabiny, widoczność w każdym kierunku jest prawie doskonała. Dla obawiających się zarysowań podczas cofania, dostępne są dodatkowe tylne radary (koszt 1 300 zł).

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka rodzinnego turysty <<<

Układ zawieszenia jest przyjemny. Pracuje miękko i dobrze rozprawia się z nierównościami wszelkiego kalibru. Został zdecydowanie ustawiony na komfort, by nie "wytelepać" rodzinki w trakcie wycieczki. Resorowanie łagodnie zmaga się z nierównościami, a hałasy pokonywanych dziur raczej nie przenoszą się do wnętrza. Szumy powietrza opływającego karoserię też są niskie, dzięki niezłej aerodynamice (CX wynosi 0.30). Gorzej wygląda sprawa ostro pokonywanych łuków, w których wysokie nadwozie dostaje tendencji do zbytniego wychylania się na boki. Tutaj z pomocą przychodzi czujny system ERM zapobiegający dachowaniu, a ryzyko wpadnięcia w poślizg eliminuje arsenał innych czujników.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Trekking sprytnie pokonuje szutrowe ścieżki i lekki teren. Wyższe zawieszenie i napęd przednich kół wspomaga system Traction+, z oponami błotno-śniegowymi M+S w komplecie. Poprawiają one własności trakcyjne na podłożach o niskiej przyczepności. "Inteligentny" mechanizm naśladuje działanie elektromechanicznego dyferencjału samoblokującego. Jest on aktywowany przyciskiem zlokalizowanym w konsoli, i może działać maksymalne do prędkości 30 km/h. Wartość ta wystarczy - w końcu stromych podjazdów do pensjonatu gdzieś w górach, nie pokonuje się z wyższą szybkością. Aktywacja ma miejsce w przypadku wykrycia braku przyczepności jednego z napędzanych kół - moment obrotowy przenoszony jest wówczas na koło o mocniejszym nacisku na podłoże. Owszem Traction+ nie zastąpi napędu 4x4, ale może się okazać przydatny w najmniej oczekiwanym momencie. Przejazd po błocie, kopkim piachu lub śniegu, zdecydowanie będzie łatwiejszy. Sprawdziliśmy działanie systemu w grząskiej glinie na placu budowy (co widać na fotografiach z testu) i faktycznie nigdzie się nie zakopaliśmy.

Fiat 500L Trekking - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich "pięćsetkach" w rozmiarze L, opiera się na tarczach hamulcowych. Z przodu pracują wentylowane tarcze w rozmiarze 284 mm, a na tylnej osi montowane są zwykłe tarcze lite 251 mm. Dodatkowo wóz już podstawowo oferuje bogaty pakiet układów poprawiających panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Kierowca ma w asyście następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), ASR + MSR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania + przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), DST (system dynamicznej kontroli skrętu), ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne).

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

W opcji za dopłatą 1 500 zł dostępne jest jeszcze City Brake Control. System automatycznie zapobiega kolizjom do prędkości 30 km/godz. Dzięki radarom umieszczonym z przodu pojazdu, w momencie wykrycia zagrożenia stłuczki, hamowanie z niskich prędkości odbywa się automatyczne.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata 500L Trekking

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza 500L Trekking. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się na pokładzie? Czy kabina różni się czymś od tej w standardowym 500L? Co oferuje klientowi auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki