Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, wyposażenie i bagażnik

2013-12-19 2:30

Atrakcyjna sylwetka minivana cieszy oko, ale wnętrze prezentuje się już troszkę mniej interesująco. Wiele detali tak samo jak w mniejszej Pandzie wpisano w zaokrąglony kwadrat, a kształt deski rozdzielczej identycznie ujęto w swego rodzaju ramę. Jest za to prosto oraz funkcjonalnie, a kabina bezproblemowo pomieści piątkę podróżnych. Włosi nie zmarnowali przestrzeni, bo prawie każdy centymetr wnętrza spełnia jakieś zadanie. Dzięki potężnej powierzchni szyb Fiat 500L jest przestronny i praktyczny. Cieszy też duży bagażnik z pomysłowymi rozwiązaniami konfiguracyjnymi. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena kokpitu Trekkinga. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Fiat 500L Trekking - WNĘTRZE

Włoska marka ceniona za ponadczasowy styl swoich samochodów, w przypadku karoserii 500L także pokazała wysoki poziom kreślarstwa. Atrakcyjna sylwetka minivana cieszy oko, ale wnętrze prezentuje się już troszkę mniej interesująco. Od razu widać, że konstruktorzy z Centro Stile dużo zaczerpnęli z nowej Pandy. Wiele detali tak samo wpisano w zaokrąglony kwadrat, a kształt deski rozdzielczej identycznie ujęto w swego rodzaju ramę. Akcent ten nieznacznie przybliżono w kierunku małej "pięćsetki" okraszając go podobnie połyskującym lakierem. Motywy geometryczne znajdziemy na kierownicy, klamkach, maskownicach głośników, zagłówkach, czy na obiciach tapicerki. Świetnie wygląda wielka gałka zmiany biegów, wraz z innowacyjną dźwignią hamulca ręcznego. Wszystko to jest ciekawe, ale swój debiut w większości zaliczyło właśnie w Pandzie.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka rodzinnego turysty <<<

Dwukolorowa deska przemieszana z dwubarwną tapicerką (jest parę wariantów kolorystycznych do wyboru), wprowadza sporo radości do kabiny. W niektórych miejscach (klamki drzwi, obramowiania dysz nawiewów, gałka lewarka, czy obwódki zegarów i pokręteł) pojawia się srebrne wykończenie udające metal. Użyte plastiki do budowy konsoli i boczków drzwiowych są przez swoją twardość trochę bez wyrazu, ale wyglądają solidnie. Samą aranżację poszczególnych przycisków przemyślano i dopracowano, bo ich rozmieszczenie w ogóle nie sprawia problemów użytkowych. Osobny segment z trzema dużymi pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie wentylacją, trochę nawet przypomina ten z Alfy Romeo Giulietta. A skoro już jesteśmy przy tym fragmencie, to klimatyzacja sterowana manualnie w Trekkingu jest podstawą, a automatyczna dwustrefowa kosztuje 1 500 zł.

Tradycjonaliści będą bardzo zadowoleni po umiejscowieniu się za kierownicą. Włosi nawet nie myślą o wprowadzaniu nowoczesnych elektronicznych wskaźników, dlatego zegary wciąż są analogowe. Zestaw klasycznych okrągłych tarcz osadzony pod głębokim daszkiem jest czytelny. Na podświetlenie wybrano przyjazny dla oczu biały kolor, z możliwością regulacji natężenia światła. Pośrodku wkomponowano elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego MyCar. Operujemy nim (jak to we Fiatach) wygodnym guzikiem wpasowanym w manetkę przełącznika wycieraczek. Podczas testu bardzo przypadł nam do gustu trójramienny, mięsisty ster z guzikami do sterowania radiem i telefonem. Wieniec przyjemnie leży w dłoni, szczególnie, że już w podstawie ma skórzane obicie wraz z gałką zmiany biegów.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Kilka słów o elementach wyposażenia powiększonej "pięćsetki" w wersji Trekking. Elektryczne sterowane szyby przednie i tylne otrzymujemy w standardzie. Automatyka i podgrzewanie lusterek bocznych oraz tempomat pozwalający na utrzymanie stałej prędkości podczas jazdy to również seria. Podobnie zresztą jest z regulacją kolumny kierowniczej w dwóch kierunkach, podbiciem wspomagania City, czy centralnym zamkiem sterowanym z pilota. Podgrzewana przednia szyba wymaga już dopłaty 1 200 zł. Dodatkowe małe lusterko do obserwowania dzieci na tylnej kanapy kosztuje 200 zł, a lusterko wsteczne fotochromatyczne 800 zł.

WIDEO z testu - zobacz wnętrze Fiata 500L Trekking

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Fiat 500L imponuje ilością miejsca w kabinie, i takie stwierdzenie absolutnie nie jest przesadą. Napompowane bryła nadwozia i duże szklane połacie dają sporą przestronność, co przekłada się automatycznie na swobodę ruchów. Osoby mocno gestykulujące rękami podczas rozmowy, ze spokojem będą mogły nimi wymachiwać we wnętrzu. Siedzenia z przodu mają duży zakres regulacji - fotel kierowcy seryjnie można ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest wysoka co daje dobry pogląd na to, co dzieje się dookoła. Siedziska za to mogłyby być wygodniejsze, a sama konstrukcja posiadać delikatnie lepsze podparcie boczne. Dobrze, że jest podłokietnik podnoszący komfort jazdy. Elektryczna regulacja lędźwiowa to już 750 zł dopłaty, a podgrzewanie foteli 1 000 zł.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Tylna kanapa dzielona w układzie 60/40 dostała seryjną możliwość przesuwania. Da się więc albo powiększyć bagażnik, albo przestrzeń pasażerską. Siedziska są długie co jest sporym plusem, a sama pozycja nad asfaltem wysoka (jak to w minivanach bywa). Z tyłu pojadą nawet trzy dorosłe osoby, które nie powinny narzekać "na brak placu", i raczej rozsiądą się bez skrupułów. Podłoga jest prawie płaska, stopy można gładko wsunąć pod siedzenia, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko. Wysuwany z kanapy podłokietnik to podstawa Trekkinga.

Fiat 500L Trekking - MULTIMEDIA

Świetne wrażenie sprawia zabudowany radioodtwarzacz z kolorowym, 5-calowym wyświetlaczem dotykowym. Ten sprzęt wpasowany w lśniącą konsolę znajdziemy w każdym Trekkingu. Multimedialny radioodtwarzacz oparto na czytniku płyt CD/MP3, 6 głośnikach, portach USB i AUX oraz łączności Bluetooth.

Bezprzewodowe zintegrowanie telefonu z systemem UConnect umożliwia słuchanie ulubionej muzyk i zbudowanie zestawu głośnomówiącego. Co więcej ma też funkcję sterowania komendami głosowymi i odbierania SMS-ów. Dotykowy ekran to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Aplikacja na podstawie gromadzonych danych analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu, podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.

W Fiacie 500L zadebiutował całkiem nowy zestaw Hi-Fi o mocy 520W, amerykańskiej marki Beats Audio produkującej wysokiej klasy nagłośnienie. Firma ta jest sygnowana przez słynnego rapera Dr.Dre. Koszt takiego bajeru to 3 000 zł. W testowanym Trekkingu testowaliśmy właśnie to nagłośnienie, i przyznajemy, że w obszernej kabinie "granie" jest niezłe. Za montowaną oddzielnie nawigację satelitarną UConnect Nav z dotykowym ekranem trzeba dopłacić 2 000 zł.

Fiat 500L Trekking - SCHOWKI

Ilość przemyślanych skrytek w minivanie jest wystarczająca do utrzymania porządku. W desce po stronie pasażera poza dużym klasycznym zamykanym schowkiem z podświetleniem, jest jeszcze o stopień wyżej kolejny zamykany otwór, który w odmianach z klimatyzacją jest jeszcze na dodatek chłodzony. Między nimi Włosi pomyśleli o otwartej wąskiej przegrodzie na drobnostki. Pod panelem sterowania wentylacją jest mała wnęka obok gniazd USB i AUX, będąca w stanie pomieścić zaledwie iPoda. Pod tym segmentem wygospodarowano obszar w kształcie dwóch tub na pojemniki z napojami. Do podsufitki po stronie kierowcy przymocowano poręczny futerał na okulary.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Na zakończeniu tunelu środkowego znalazł się kolejny otwór na na kubek, czy dużą butelkę, skierowany na przestrzeń pasażerską. Z tyłu w oparciach przednich foteli są wąskie półeczki, lub za dopłatą 400 zł rozkładane plastikowe stoliki z obramowaniem, zapobiegającym spadaniu przedmiotów (cena ta zawiera jeszcze kieszeniowe siatki w oparciach siedzeń). Oparcie przedniego fotela pasażera da się całkowicie położyć (wówczas  może posłużyć jako stolik pod laptopa). Zarówno przednie jak i tylne tapicerki drzwiowe mają kieszenie z wypustkami pozwalającymi na bezpieczne wstawienie w nie kubków. Za szufladę pod siedzeniem pasażera trzeba zapłacić 400 zł. W daszkach przeciwsłonecznych standardowo znajdziemy lusterka. Zestaw dla palących, czyli przenośna popielniczka i zapalniczka kosztuje 250 zł.

Fiat 500L Trekking - BAGAŻNIK

Kufer Fiata 500L to taki średniak pod względem objętości. W najbardziej pojemnym ustawieniu posiada 400 litrów do linii półki. Dla porównania litraże konkurentów z segmentu małych minivanów prezentują się następująco: Ford B-MAX - 318 l, Citroen C3 Picasso - 385 l, Opel Meriva - 400 l, Toyota Verso S - 430 l, Nissan Note - 437 l, Kia Venga - 440 l, Hyundai ix20 - 440 l, Skoda Roomster - 480 l.

Wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej daje unoszona do góry klapa. Kształty są regularne, a próg załadunkowy dość niski, więc nie trzeba się nadźwigać, by wrzucić do środka zakupowe siaty czy bagaże. Fajnym elementem pozwalającym na odseparowanie od siebie mniejszych i większych rzeczy, jest regulowana w aż trzech poziomach płaszczyzna podłogi, funkcjonująca we fiatowskiej nomenklaturze jako Cargo Magic Space. Przenosiny lekkiego panelu półki na wyższe segmenty są banalne dzięki uchwytowi umieszczonemu pośrodku. Jeśli zabraknie miejsca na przedmiot, który bardzo chcemy włożyć do środka, z pomocą przychodzi przesuwana o 12 centymetrów kanapa. Jeśli to nie pomoże, to pozostaje całkowite złożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Czynność ta przychodzi bez wysiłku, bo pomagają w niej mini siłowniki.

Kufer po operacji złożenia kanapy rośnie do 1310 litrów. Powstający w wyniku tej czynności próg dzielący został skonstruowany tak, by można było go łatwo wyjąć. Rozwiązanie to wraz ze wspomnianą regulacją półki daje całkiem płaską podłogę w momencie położenia kanapy. Dodatkowe złożenie oparcia fotela pasażera w stolik, pozwala na przewiezienie w samochodzie przedmiotów o długości do 240 cm. Ścianki posiadają przydatne półeczki wraz z haczykami umieszczonymi blisko klapy bagażnika, idealne na siatki zakupowe. Z lewej strony jest jeszcze lampka podświetlająca kufer i dodatkowe zasilające gniazdo 12V. Pod podłogą w specjalnej wnęce wypełnionej styropianową wkładką znajduje zestaw do naprawy kół Fix&Go ze sprężarką i trójkątem ostrzegawczym. Jeżeli komuś zależy na zapasowym kole dojazdowym i kluczach, to musi do takiego kompletu dopłacić 300 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie włoskiego minivana w wersji wyposażenia Trekking oraz jego cenach. Ile kosztuje taki podwyższony model w najtańszym wydaniu? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 4. odcinku dziennika testu przełajowego Fiata 500L na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki