Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

2013-07-26 3:00

Odmiana 4x4 została zbudowana na bazie seryjnej Pandy, która uczestniczyła w testach zderzeniowych Euro NCAP, dlatego też do niej będziemy się odnosić w kwestii bezpieczeństwa. 4 gwiazdki uzyskane w testach zderzeniowych to niezły wynik ja na miejskie auto, a jest jeszcze lepszy jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Panda 4x4 nadaje się nie tylko na utwardzone drogi. Mała "przełajówka" ma niestety swoją cenę - aby ją kupić trzeba przyszykować co najmniej 65 990 zł. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to zwrócenie uwagi na systemy bezpieczeństwa auta oraz przedstawienie cennika oferowanego w salonach włoskiego malca. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI zaprezentujemy podsumowanie testu.

Fiat Panda 4x4 - BEZPIECZEŃSTWO

Konstrukcja spełnia wymagania stawiane nowoczesnym autom tzn. w trakcie zderzania energia zostaje rozproszona, a kolumna kierownicy ulega złożeniu, co zwiększa szanse na przeżycie kierowcy oraz pasażerów. W standardzie mała Panda jest wyposażona w 6 poduszek powietrznych - dwa airbagi dla kierowcy i pasażera, dwie kurtyny powietrzne rozciągające się na całej długości podsufitki oraz dodatkowe dwie poduszki boczne chroniące osoby siedzące z przodu.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Oczywiście pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, fotele z przodu mają czujniki obecności osób, które przypominają o niezapiętych pasach - niezapięcie pasów sprawia, że uszy są nękane irytującym sygnałem. Tylna kanapa już standardowo jest wyposażona w trzy zagłówki oraz tyle samo pasów bezpieczeństwa, przy czym środkowy wychodzi z punktu umocowanego na podsufitce.

Poziom bezpieczeństwa podróżujących poprawiają dodatkowo następujące systemy: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne).

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Ponad to można zamówić opcjonalnie system City Brake Control, który dzięki radarom umieszczonym z przodu automatycznie wyhamowuje pojazd, zapobiegając kolizjom do prędkości 30 km/godz. Jeśli ktoś ma kłopoty z parkowaniem, powinien skusić się również na tylne czujniki parkowania oferowane w cenie 1000 zł.

Fiat Panda 4x4 - OŚWIETLENIE

Z przodu Pandy 4x4 umieszczono całą baterię świateł - są tu reflektory główne (wyposażone w światła mijania, drogowe oraz kierunkowskazy), światła do jazdy dziennej oraz opcjonalne światła przeciwmgłowe dostępne w cenie 700 zł. Niestety reflektory ksenonowe nie występują nawet na liście dodatków opcjonalnych.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Z tyłu światła również zostały porozrzucane po całej płaszczyźnie - u góry znajdują się lampy główne skrywające światła stopu oraz kierunkowskazy, a w zderzaku umieszczono światło przeciwmgłowe oraz lampkę cofania. Trzeci ostrzegawczy STOP z tyłu jest oferowane seryjnie.

Fiat Panda 4x4 - GWARANCJA

Podobnie jak inne modele Fiata, Panda 4x4 została objęta 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów. Oczywiście aby była ona honorowana należy przestrzegać obowiązkowych przeglądów okresowych. Ponad to nabywa otrzymuje również do dyspozycji przydatną usługę ASSISTANCE 24h, ważną na terenie całej Europy. Gwarancja na powłokę lakierniczą wynosi 3 lata od daty sprzedaży. Elementy strukturalne oraz blacharskie objęte są 8-letnią gwarancją na perforację spowodowaną korozją.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Film z CRASH TESTU Euro NCAP

Jak już wcześniej wspominaliśmy Fiat Panda otrzymał cztery gwiazdki Euro NCAP z zakresu bezpieczeństwa. Za ochronę dorosłego otrzymała 30 pkt (82%), za ochronę dziecka udało się jej zgarnąć 31 pkt (63%), za ochronę pieszych dostała 18 pkt (49%), a za systemy bezpieczeństwa sędziowie przyznali 3 pkt (43%), jednak warto nadmienić, iż w testach udział brała podstawowa wersja wyposażeniowa "zwykłej" Pandy, natomiast odmiana 4x4 jest wyposażona w cały szereg asystentów i elektronicznych pomocy, o których pisaliśmy wyżej.

Fiat Panda 4x4 - CENA w POLSCE

Auto jest dostępne w salonach tylko z silnikiem 1.3 MultiJet 16V o mocy 75 KM, a cena Pandy 4x4 zaczyna się od 65 990 zł. To dosyć dużo zważywszy na to, że mały Fiat pozostaje autem miejskim, które jednak nie boi się zjechać na nieutwardzone tereny. Dla porównania, ceny Suzuki Jimny zaczynają się od 57 900 zł.

Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Fiat Panda 4x4 był wyposażony niemal we wszystkie możliwe opcje, które wywindowały jego cenę do 76 090 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Fiata Pandy 4x4.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają