SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary włoskiego wszędołaza

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary włoskiego wszędołaza

22.07.2013, godz. 01:30
Fiat Panda 4x4
foto:

Poprzednia generacja Fiata Pandy 4x4 zyskała wielu zwolenników ze względu na małe wymiary, poręczność i niezłą dzielność terenową. Pokochała ją zarówno straż graniczna jak i osoby mieszkające w miejscach, do których dojazd jest nieco utrudniony, chociażby na zboczach ośnieżonych gór. Nowa trzecia generacja przejęła wszystkie te zalety, a za sprawą włoskiej szkoły designu wygląda atrakcyjnie. W PIERWSZYM ODCINKU dziennika SuperAuto24.pl poddajemy ocenie stylistykę przełajowej odmiany samochodu klasy A. W KOLEJNYCH CZĘŚCIACH pojawią się także zagadnienia związane z: jednostką napędową, układem jezdnym, wnętrzem, bezpieczeństwem oraz ceną auta.

Fiat Panda 4x4 - WSTĘP

Wszystko zaczęło się od pierwszej generacji Pandy 4x4, która zadebiutowała w roku 1983 i z miejsca wywoływała zdziwienie, bowiem w tamtych czasach rzadko który producent decydował się na wypuszczenie na rynek auta podobnej wielkości wyposażonego w napęd na wszystkie koła. Obecnie w sprzedaży dostępna jest już trzecia generacja małego pojazdu i podobnie jak w przypadku poprzedników, nie warto zwodzić się niewielkimi wymiarami, ponieważ mała karoseria kryje wielkie ambicje oraz możliwości.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Historia Fiata Pandy 4x4 ma ważny polski akcent, ponieważ II generacja wszędołaza powstawała w latach 2004-2012, w polskiej fabryce włoskiego koncernu w Tychach, czyli niewiele krócej niż "cywilna" wersja (od 2003 roku). Historia pokazała, że miejskie auto może być prawdziwym globalnym hitem sprzedażowym, ponieważ wszystkie odmiany Pandy (łącznie z wariantem 4x4, 100 HP i innymi edycjami) sprzedały się jak dotąd w 6,4-miliona sztuk. Niestety po wprowadzeniu do oferty w 2012 roku trzeciej ewolucji Pandy, produkcję wycofano z Polski, i teraz miejski maluch zjeżdża z włoskich taśm montażowych fabryki Pomigliano d'Arco usytuowanej niedaleko Neapolu.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Nowy Fiat Panda 4x4 zadebiutował na targach motoryzacyjnych Paryż 2012, a do sprzedaży trafił w bieżącym 2013 roku, czyli nieco później niż standardowa odmiana miejskiego pojazdu. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, iż wariant z napędem na wszystkie koła ma dużo wspólnych cech z "mieszczuchem": jest małe, pudełkowate nadwozie, krótkie zwisy, duża ilość przeszklonej powierzchni oraz wszechobecny motyw zaokrąglonego prostokąta. Jednak ważniejsze jest to co wyróżnia tę wersję pośród innych pobratymców: nawet laik motoryzacyjny dostrzeże zderzaki z imitacjami osłon podwozia w srebrnym kolorze, całą gamę listew ochronnych na drzwiach, progach i błotnikach. Nadgorliwi matematycy z linijką w ręku po sprawdzeniu wysokości podwozia zauważą, iż Panda 4x4 stoi nieco wyżej niż jej zwyczajna siostra. Prześwit w terenowej odmianie wynosi 160 mm, co sprawdza się zarówno w pokonywaniu piasków, jak i miejskich krawężników.

Fiat Panda 4x4 - STYLISTYKA

Gust jest kwestią indywidualną, jednak śmiało można powiedzieć, że przednia część Pandy 4x4 wygląda sympatycznie. Analizując poszczególne elementy składowe można zauważyć ładne reflektory połączone z kierunkowskazami, małą maskę z wyraźnymi przetłoczeniami i światła do jazdy dziennej (niestety niewykonane w technologii LED). Jest też eleganckie logo Fiata, wlot powietrza w czarnym kolorze nadający bojowy charakter, światła przeciwmgielne oraz srebrna imitacja osłony silnika wykonana z plastiku. Co ciekawe, za zderzakiem została zamontowana stalowa płyta ochronna dbająca o jednostkę napędową podczas terenowych ekscesów - tu należy się producentowi duży plus za ten dodatek, ponieważ jest on bardzo przydatny poza utwardzonymi szlakami.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Patrząc z boku naszą uwagę zwrócą przede wszystkim wyraźnie zaznaczone błotniki z ochronnymi plastikami, standardowo oferowane 15-calowe koła o specyficznym wzorze porozstawiane po kątach pojazdu, szerokie listwy ochronne z czarnych tworzyw sztucznych oraz typowe dla modelu okienko za słupkiem C. Patrząc całościowo na profil będziemy mieć natychmiast wrażenie, że coś z tą Pandą jest nie tak - jakoś wysoko stoi nad ziemią, czarnych plastików też jest dziwnie dużo, no i ten kolor nasuwający skojarzenia z wojskowym malowaniem. Wszystkie te modyfikacje mają na celu ważne zadanie - dostosowanie małego Fiata do środowiska pełnego nieutwardzonych dróg. To, że stylistycznie Panda 4x4 mocno wyróżnia się w mieście, dla niektórych z pewnością będzie sporą zaletą.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Partia tylna kontynuuje myśl stylistyczną pozostałych części karoserii, chociaż jedyną modyfikacją pozwalającą odróżnić wersję 4x4 od klasycznej, jest zmieniony zderzak wraz z imitacją osłony podwozia oraz czarnymi ochraniaczami ulokowanymi przy dolnej krawędzi. Pozostałe elementy takie jak klapa bagażnika i światła stopu są identyczne jak w miejskim wariancie. Podsumowując designerzy nie przedobrzyli z terenowym wyglądem, ale dzięki wszystkim nowym elementom założonym na blachy, nie trudno odgadnąć co to za model Fiata. Za projekt nadwozia stawiamy dużego plusa.

Fiat Panda 4x4 - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w 12 kolorach nadwozia, przy czym to właśnie dla wersji 4x4 zostały zarezerwowane dwa specjalne odcienie: metalizowany Zielony Toscana (prezentowany na zdjęciach) oraz pastelowy, ale wymagający dopłaty, Pomarańczowy Sicilia. Standardowe kolory pastelowe Biały Gelato oraz Beżowy Cappuccino nie wymagają dopłaty. Jest ona niezbędna natomiast jeśli zechcemy zamówić którąś z barw pastelowych (dopłata 1000 zł) lub jeden z lakierów metalizowanych (dopłata 1500 zł). Zderzaki, klamki i lusterka boczne w kolorze nadwozia są oferowane w standardzie tak samo jak charakterystyczne elementy ochronne oraz relingi dachowe. Przyciemniane boczne szyby z tyłu oraz tylna to dodatkowy koszt rzędu 500 zł.

Fiat Panda 4x4 - WYMIARY

Wariant 4x4 może się poszczycić podobnymi wymiarami co "mieszczuch": długość nadwozia wynosi 3686 mm, rozstaw osi to 2300 mm, szerokość bez uwzględnienia lusterek równa jest 1672 mm, a wysokość modelu wzrosła do 1605 mm - w porównaniu do miejskiej odmiany daje to odpowiednio +33 mm/ +0 mm/ +29 mm/ +54 mm. Masa własna pojazdu wynosi 1035 kg. Bagażnik zmieści 225 l, przy czym może on zostać powiększony do 870 l po złożeniu tylnej kanapy.

CO W DRUGIM ODCINKU DZIENNIKA

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Fiat Panda 4x4 oferowany jest na rynku polskim z jednym wysokoprężnym silnikiem 1.3 MultiJet 16V. Jaka jest jego kultura pracy i jak reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile oleju napędowego spala włoskie auto w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Fiata Pandy 4x4 na SuperAuto24.pl.

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: