SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

23.07.2013, godz. 01:30
Fiat Panda 4x4
foto:

Na polskim rynku Fiat Panda 4x4 trzeciej generacji jest oferowany z silnikiem 1.3 MultiJet 16V. Jednostka ta idealnie pasuje do charakteru auta, jako pojazdu mającego większe ambicje niż jazda po asfaltowych drogach. W umiarkowanie trudnych warunkach terenowych okazuje się być strzałem w dziesiątkę. Pracuje tylko trochę głośno, jak to w przypadku diesli bywa i nie reaguje zbyt spontanicznie na sygnał wciśniętego gazu. DRUGI ODCINEK dziennika został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu niecodziennego pojazdu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V 75 KM - TEST

Na polskim rynku Fiat Panda 4x4 jest oferowany tylko i wyłącznie z jednym silnikiem: wysokoprężnym motorem 1.3 MultiJet 16V, o mocy 75 KM i momencie obrotowym na poziomie 190 Nm, zespolonym z 5-biegową skrzynią manualną. Charakter jednostki napędowej idealnie współgra z usposobieniem małego wszędołaza. Motor jest hałaśliwy, ma niezbyt wysoką kulturę pracy, część wibracji jest przenoszona do wnętrza pojazdu, w którym słychać to co się dzieje pod maską, a sama reakcja na wciśnięcie gazu nie jest zbyt spontaniczna.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Jednak to co na asfalcie może niektórym przeszkadzać, poza utwardzonymi drogami okazuje się sprawdzać znakomicie. Podczas terenowych ekscesów pewności siebie dodaje "krótki" pierwszy bieg oraz ospała reakcja na wciśnięcie gazu, ponieważ dzięki temu nabieramy przekonania, że Pandą da się przejechać niemal wszędzie - nawet z błotnistych lub piaskowych pułapek. Jednak gdy utkniemy na sypkiej nawierzchni z oponami zalepionymi błotem, z pomocą przyjdzie skuteczny napęd na cztery koła, w którym można zablokować mechanizm różnicowy oraz mało ekscytujący silnik. Wtedy krok po kroku, mozolnie aczkolwiek skutecznie, uda nam się wydostać z tarapatów uświadamiając sobie jak dużo może dać z siebie autko o tak małych wymiarach. Dzielność terenowa oraz skuteczność "bojowa" zrobiły na naszej redakcji bardzo duże, pozytywne wrażenie.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Nie samym błotem i piachem żyje włoska Panda, która lubi przede wszystkim podróże asfaltowymi szlakami komunikacyjnymi. Na nich poza wcześniej wymienionymi minusami dostrzegamy także zalety. Skrzynia biegów pracuje dosyć precyzyjnie, a skok lewarka jest niebyt długi. W trasie brakuje szóstego biegu, chociaż charakter silnika sprawa, że nabiera się ochoty na powolną jazdę, delektując się krajobrazami. Napęd na cztery koła dodaje pewności siebie na drogach o kiepskiej nawierzchni i w trakcie deszczu. Pytanie o czas przyspieszenia 0-100 km/h jest tutaj nieco nie na miejscu, bo Pandy nie projektowano do bicia rekordów, jednak gwoli ścisłości warto o nim wspomnieć - operacja ta zajmuje 14.5 sekundy.

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V 75 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa zmieści 37 litrów oleju napędowego, co teoretycznie wystarcza na przejechanie około 790 kilometrów. Według danych producenta testowany motor 1.3 MultiJet 16V o mocy 75 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 5-biegową ma spalać: 5,0 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,6-litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 4,7 l/100km.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Najczęściej jednak dane te przeprowadzane w laboratoriach nieco się różnią od realiów drogowych: w mieście mały Fiat zadowolił się w naszym teście dawką 5,5 l oleju napędowego "na setkę", w trasie zapotrzebowanie wyniosło 4,8-litra, a cykl mieszany to około 5 litrów, co i tak daje bardzo dobre wyniki. Zaznaczamy jednak, że staraliśmy się przemieszczać wozem w bardzo spokojny sposób. Jak widać tej wysokoprężnej jednostce montowanej pod maską jest niemal obojętne, czy przemieszczamy się po aglomeracji, czy poza terenem zabudowanym - to spory plus.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Dane dotyczące spalania wyświetlają się na seryjnie montowanym w każdej Pandzie komputerze pokładowym, wkomponowanym między zegarami. Jego obsługa jest bardzo poręczna. Przycisk osadzono w typowym miejscu dla wszystkich Fiatów - na prawej manetce odpowiedzialnej za regulację wycieraczkami. Cyfrowy wyświetlacz pokazuje m.in.: poziom paliwa w baku, zużycie paliwa, spalanie chwilowe, pokonaną odległość, czas podróży, temperaturę zewnętrzną, datę i godzinę, czy poziom nagrzania silnika.

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4, turbo
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1248 cm3
Moc maksymalna 75 KM/4000 obr./min
Maksymalny mom. obrotowy 190 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna 159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s
Skrzynia biegów ręczna/5
Napęd na wszystkie koła
Zbiornik paliwa 37 l
Masa własna 1035 kg
Opony 175/65 R15
Pojemność bagażnika/po złożeniu 225 l/870 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Fiata Pandy 4x4 1.3 MultiJet 16V. Jak skomponowano zawieszenie? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu włoskiego malca? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu wszędołaza na SuperAuto24.pl.

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: