SuperAuta24»

Auto

»

Testy

» Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary nowej "kropki". Nowy Fiat Punto, Fiat Punto 2012 OPINIE, Fiat Punto 2012 DESIGN, Fiat Punto 2012 opinie,Fiat Punto 2012 wymiary, Fiat Punto 2012 STYLISTYKA, Fiat Punto 2012 TEST, Fiat Punto 2012 WYGLĄD, Fiat Punto V

Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary nowej "kropki"

Fiat Punto nie jest już ani Evo, ani Grande. Nowa miejska "kropka" wróciła do starej nazwy bez przydomków i zaliczyła przy okazji kurację odmładzającą. Dzięki restylizacji, która objęła wygląd przodu oraz tyłu samochodu, włoski hatchback wciąż wygląda świeżo. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki nowego Punto. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Fiat Punto - HISTORIA

Słowo "punto" w języku włoskim oznacza "kropkę" lub "punkt". Nazwą tą opatrzono nowy miejski model Fiata, który zastąpił wysłużone Uno, będące prawdziwym hitem rynkowym. Pojazd plasuje się w segmencie B, czyli wśród najpopularniejszych w Polsce aut małych. Produkcję rozpoczęto w 1993 roku. Od samego początku powstawały dwie wersje nadwozia: 3 i 5-drzwiowe hatchbacki. W 1994 roku zadebiutował dwudrzwiowy kabriolet stworzony przy współpracy studia stylistycznego Bertone. Honorowym zaszczytem dla Punto było otrzymanie tytułu Samochodu Roku 1995. Rok później Włosi rozpoczęli montaż auta w polskiej fabryce Fiata w Tychach, którą zakończyli w 1999 roku, po wprowadzeniu na rynek następcy. Druga generacji Punto oparta na wielu podzespołach poprzednika, zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Genewie. Auto mimo nieznacznych różnic konstrukcyjnych, wyróżniało się ciekawą stylistyką nadwozia i kabiny. Powstawało w latach 1999-2008, zaliczając w roku 2005 wyraźny facelifting, który polegał głównie na zmianie przedniej części auta.

>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Silnik i spalanie <<<

Mimo produkcji numeru "dwa", Włosi zdecydowali się wypuścić na rynek obok starszej wersji, kolejne Punto opatrzone przedrostkiem Grande. Zabieg ten miał na celu podkreślenie faktu, że nowy model jest większy i znacznie nowocześniejszy w stosunku do poprzedniego. Co ciekawe ta odmiana już w cztery lata później, w 2009 roku zaliczyła gruntowną modernizację, i zamiast Grande, otrzymała nazwę Evo. Fiat skrótem od Evolution, chciał podkreślić zakres zmian w stylistyce i mechanice. W ten sposób narodziła się czwarta generacja, która była jeszcze bardziej dopracowana. Mimo obecnego w sprzedaży Punto Evo, starszy model Grande przez jakiś czas wciąż pozostał w salonach jako uzupełnienie oferty marki. Evo niestety nie przypadło do gustów na tyle, jak zakładał Fiat. W roku 2011 doszło więc do prezentacji nieznacznie odmłodzonej piątej generacji. W 2012 roku, gdy samochód trafił do salonów, powrócono do poczciwej nazwy Punto.

Od rozpoczęcia produkcji pierwszego Fiata Punto, miejski wóz spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem klientów, o czym świadczą dane rynkowe. Do chwili obecnej, Fiat sprzedał w sumie już 8,5 mln egzemplarzy Punto. Na polskich drogach bez trudu można dostrzec wszystkie generacje tego małego auta.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata Punto 2012:

Fiat Punto 2012 - STYLISTYKA

Spektakularna odmiana nie dotknęła wozów na rok modelowy 2012. Miejski włoch przeszedł jedynie subtelny, ale wyraźny lifting. "Kropka" jest teraz delikatniejsza w stosunku do stylistyki nieco agresywnego Evo, i zbliżyła się wyglądem do jeszcze wcześniejszego Grande. Według redakcji SuperAuto24.pl, dzięki tym zabiegom rysy auta stały się jakby prostsze, przez co bardziej eleganckie.

>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Zawieszenie i hamulce <<<

Kuracja odmładzająca łączy w sobie kilka niewielkich zmian. Punto 2012 na tle Evo, wyróżnia się przede wszystkim nowym pasem przednim ze zderzakiem lakierowanym w całości w kolorze nadwozia. Nie ma już wyraźnych czarnych plastików, tworzących duży wlot powietrza. Lampki kierunkowskazów usytuowane liniowo po obu stronach grilla, nie stanowią odrębnej części wchodzącej w skład czarnego pasa. Zrezygnowano także z chromowanej listwy na "dziobie"  połączonej z logo marki. Teraz znaczek jest po prostu okrągły i samotnie króluje w centralnym miejscu. Reflektory zachowały swój "jajowaty" kształt, ale mogą być wyposażone w plastikowe, przyciemnione wnętrza kloszy, zakrywające odbłyśniki. Okrągłe światła przeciwmgielne przednie pozostały bez zmian. W ten sposób udało się uzyskać bardziej klarowny i grzeczny wygląd Punto.

Punto nie bez powodu jest jednym z najczęściej kupowanych modeli klasy B na polskim rynku. Bryła nadwozia jest bardzo kształtna i wciąż wygląda świeżo. Obecna wersja na 2012 rok, z boku prezentuje się identycznie jak Evo, które było po prostu zmodyfikowanym Grande. Charakterystyczne punkty profilu karoserii to ciągnące się przez całą długość auta przetłoczenia. Pod kreską wyznaczającą linię okien, przecinającą oba błotniki, symetrycznie przebiega drugie cieńcie na wysokości klamek drzwiowych, które delikatnie zachodzi na klapę bagażnika. Dodatkową krechą mogą być listwy ochronne drzwi. Taki dodatek lakierowany pod kolor karoserii kosztuje w każdym modelu 350 zł.

>>> Fiat Punto 2012 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<

Wyoblenia nadkoli nie są zbyt duże, ale uwydatniono je na tyle, by były wyraziste. Łuki pociągnięto w taki sposób, by tworzyły jedną całość ze zderzakami. Jeśli chodzi o tył, zmiany ograniczają się jedynie do kosmetycznych poprawek niektórych elementów. Sporych rozmiarów tylny zderzak designerzy identycznie okroili z czarnego szerokiego pasa. Gładkość klapy bagażnika przełamano linią przecinającą ją w poziomie. Duże firmowe logo to nie tylko ozdoba, ale też przycisk zwalniający zamek klapy. Centralnie umieszczony napis PUNTO ma fajnie wyglądającą literkę T, w którą wkomponowano małą kropkę. Klosze świateł stanowiące część słupków pozostały bez zmian. Trzecie światło stopu i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard. Dachowy spoiler w kolorze nadwozia wymaga dopłaty 500 zł.

WZORY OBRĘCZY

Oferta Fiata posiada kilka wzorów bardzo ładnych obręczy. Poza 15-calowymi felgami stalowymi z kołpakami, w katalogu znajduje 8 rodzajów felg aluminiowych. Ceny kół są zróżnicowane w zależności od wersji wyposażenia. Przykładowo felgi w rozmiarze 16" z oponami 195/55 R16 w wersji EASY kosztują 1 500 zł, a te same koła w odmianie LOUNGE to już 500 zł. Obręcze 17" obute w opony 205/54 R45 to wydatek 1 900 zł w wersjach EASY i TWINAIR, a najbogatszej LOUNGE ich cena maleje do 900 zł.

Fiat Punto 2012 - KOLORY NADWOZIA

Fiat poszerzył swoją ofertę Punto o trzy nowe barwy: Turkusowy Oil, Czerwony Ruby i Szary Corse. Dzięki temu "kropkę" z roku modelowego 2012 można kupić w jednym z 13 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery pastelowe do: Biały Ambient, Czerwony Exotica i Niebieski Rock'n'Roll. Pozostałe 10 lakierów metalizowanych wymaga dopłaty 1 700 zł.

Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne w tej samej barwie występują seryjnie w modelach EASY, TWINAIR i LOUNGE. Jeżeli chcemy je mieć w najtańszych FRESH i ESTIVA, musimy dopłacić 100 zł. Na lusterka boczne za cenę 250 zł można dokupić ozdobne nakładki w różnych kolorach. Cechą modelu MultiAir są lusterka w lśniącej czerni. Dach w kolorze czarnym za dopłatą 1 000zł, oferowany jest tylko w przypadku wersji MultiAir.

Fiat Punto 2012 - WYMIARY

Punto jak na klasę B to auto niemałych rozmiarów. Obecna odmiana posiada takie same dane wymiarowe, jak poprzednie Evo. Mierzy 4065 mm długości, 1687 mm szerokości i 1490 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2510 mm. Masa własna waha się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Podstawowe Punto 3-drzwiowe to 1015 kg wagi, a waga najcięższego to nawet 1170 kg.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Najnowsza generacja Punto, która jest dostępna w salonach od 2012 roku, posiada aż 8 silników. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z motorem wysokoprężnym o pojemności 1.3 MultiJet o mocy 95 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala włoski hatchback w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego Punto na SuperAuto24.pl.

Rafał Mądry
update counter
Artykuły premium