Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-02-27 2:30

Zdradzający wyglądem upływ czasu Fiat Sedici, może i nie jest nową konstrukcją, ale nie zawaha się przed wjazdem w wyboisty i niestabilny teren. W trudnych warunkach wyżej zawieszone nad ziemią auto wcale nie udaje porządnego SUV-a, tylko faktycznie nim jest. Napędzany czterema kołami "japoński włoch" szybko pokazuje swoje mocne strony, gdy trzeba przebić się przez śnieżne zaspy, głębokie kałuże, czy pojechać na przełaj. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24 to ocena układu jezdnego Sedici. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Fiat Sedici MY 2012 - UKŁAD JEZDNY

Do budowy auta posłużyła zmodyfikowana płyta podłogowa Suzuki Swifta. Zawieszenie opiera się także na schemacie znanym z miejskiego auta. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona ze zwrotnicami, wahaczami i stabilizatorem. Oś tylna to konstrukcja belki skrętnej wspartej sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Taki zestaw jest dosyć trwały i w razie usterek nie pochłania dużych nakładów finansowych. Z przodu na ramie pomocniczej pracuje niezależny układ typu McPherson z wahaczami trójkątnymi. Z tyłu postawiono na tradycyjną belkę zespoloną z amortyzatorami i sprężynami zamontowanymi oddzielnie, co bardzo ułatwia ewentualną wymianę któregoś z elementów.

>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary małego SUV-a <<<

Układ kierowniczy stanowi przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym. Kalibracja tego mechanizmu nie jest wzorowa, bo nie oddaje on do końca tego, co dzieje się z kołami, a koło kierownicy kręci się z wyraźnym oporem. Auto w konsekwencji nie prowadzi się tak lekko, jak nowocześniejsze propozycje tego segmentu. Średnica zawracania między krawężnikami wynosząca 11 metrów jest przeciętna, więc szybka nawrotka wymaga nieco większego łuku. Próby parkowania w konsekwencji nie są tak gładkie jakby się chciało - kierownicę trzeba mocniej złapać i zdać się na własne umiejętności manewrowe. O takich udogodnieniach jak czujniki parkowania, czy kamerze pokazującej obraz zza wozu możemy zapomnieć.

>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poza wyżej wymienionymi niedogodnościami, Sedici punktuje swoimi możliwościami jezdnymi. O podjazdy na bardzo wysokie krawężniki nie ma się co bać. Pochłanianiu dziur i wyboi też idzie łatwo, dzięki czemu jazda jest komfortowa. To duża zasługa m.in odpowiedniego doboru opon, których rozmiar wynoszący 205/60 R16 daje dobre tłumienie. Ze względu na miękkie nastawy podwieszonego 190 mm nad ziemią nadwozia, lepiej nie szarżować na zakrętach. Dość ciężki Fiat (waga 1370 kg) jest lekko podsterowny i ma tendencję do przechyłów. Seryjne systemy bezpieczeństwa wraz z napędem 4x4 montowanym standardowo z silnikiem MultiJet, bacznie jednak czuwają nad bezpieczeństwem podróżujących, eliminując poślizgi pojawiające się między kołami przednimi i tylnymi.

>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Największe walory Sedici prezentuje po zjechaniu z asfaltowej drogi. Napęd 4x4 i budowa nadwozia są mocnymi stronami bohatera naszego test SuperAuto24.pl. Krótkie zderzaki przygotowane na zarysowania zostały przyjemnie zaokrąglone dołem, co pozytywnie wpływa na możliwości związane z pokonywaniem przeszkód (kąt natarcia wynoszący 20,3°). Niezbyt wymagające bezdroża, takie jak leśne ścieżki, polne piaszczyste przełaje, czy zaśnieżone dojazdy gdzieś na na kraniec wioski, gdzie nie zagląda drogowy pług, odkrywają walory użytkowe Fiata. Auto z pewnością potrafi ułatwić życie mieszkańcom górzystych terenów, czy osobom lubiącym od czasu do czasu wyrwać się gdzieś na odpoczynek do leśnej głuszy. Zaznaczamy, że nie jest to terenówka, ale uproszczony system umożliwiające stałe zblokowanie mechanizmu różnicowego, znacznie podnosi poczucie bezpieczeństwa.

Fiat Sedici MY 2012 - HAMULCE

Układ hamulcowy uległ modernizacji po przeprowadzonym liftingu nadwozia w 2009 roku. Bębnowy zestaw montowany wcześniej na tylnej osi został zastąpiony dyskami tarczowymi o średnicy 280 mm, zarówno w odmianie benzynowej, jak i wysokoprężnej. Z przodu znajdują się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm.

Dodatkowo, aby zapewnić większą kontrolę nad pojazdem, podstawowo montowane są w aucie układy poprawiające prowadzenie. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) wraz z EBD (system rozdziału siły hamowania kół (w przypadku napędu 4x4 wszystkich 4 kół) skracający drogę hamowani) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Za dopłatą 2 000 zł est jeszcze na liście opcji ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy aktywująca się z warunkach krytycznych). ESP jest też sprzężony z elektronicznie sterowanym aktywnym dyferencjałem w wersjach z napędem na 4x4.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza crossovera. Jak prezentuje się deska rozdzielcza Sedici? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata Sedici na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają