SuperAuta24»

Auto

»

Testy

» Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary siódmej Fiesty. Ford Fiesta VII DESIGN, Ford Fiesta STYLISTYKA, Ford Fiesta TEST, Ford Fiesta VII, Ford Fiesta WYMIARY, Ford Fiesta VII OPINIE, Ford Fiesta VII TEST, Ford Fiesta, Ford Fiesta 1.4 Duratec,Ford Fiesta 7

Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary siódmej Fiesty

Nowy mały hatchback spod znaku niebieskiego owalu robi wrażenie. Ewoluujący z każdą kolejną odsłoną Ford Fiesta, w momencie nadejścia VII generacji, stał się na tle konkurentów klasy B bardzo zadziornym stylistycznie wozem. Dynamiczna i zarazem lekka linia to spektakularny krok naprzód w kwestii wzornictwa, w porównaniu z mało atrakcyjnym designem poprzedniego modelu. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu Fiesty VII. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Fiesta - WSTĘP

Obecny na światowych rynkach od 36 lat Ford Fiesta, jest samochodem wpisującym się w grupę małych aut segmentu B. Bogata historia jednego z najmniejszych i najlepiej sprzedających się modeli Forda rozpoczęła się w 1976 roku, w momencie wprowadzenia do produkcji I generacji Fiesty. Nazwę modelową pochodzącą z języka hiszpańskiego, nawiązującą do radości i świętowania, wybrał sam Henry Ford. Już w 1979 roku z taśmy montażowej zjechała milionowa Fiesta. W 1983 r. debiutowała znacznie zmodernizowana II generacja pojazdu. Marka zaledwie cztery lata później (1989 r.) przedstawiła światu kolejną III odsłonę, rozbudowaną o 5-drzwiową odmianę nadwozia, której wcześniej nie było.

Zyskująca na popularności i przechodząca systematyczne zabiegi odmładzania Fiesta, doczekała kolejnej IV generacji w 1996 roku i cechowała się nowoczesnymi jak na ówczesne czasy, zaokrąglonymi kształtami nadwozia. Na rok 1999 przypada wyraźny facelifting oznaczany V generacją, a trzy lata później (2002) na rynki wjeżdża VI odsłona modelowa, całkowicie zrywająca ze stylistyką poprzedniczki. Pojazd wyglądem został upodobniony do koncepcji masywnych kształtów pozostałych modeli Forda, wytwarzanych w tym czasie.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Oferowana obecnie w salonach VII już generacja Forda Fiesty zadebiutowała w 2008 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, po czym ekspresowo trafiła do salonów. Pojazd stylistycznie opiera się na studyjnym modelu Verve, pokazywanym wcześniej na motoryzacyjnych imprezach we Frankfurcie i w Detroit. Auto opracowano i zaprojektowano w Europie, z przeznaczeniem nie tylko na Stary Kontynent, ale też do Azji, Afryki Południowej, Australii, czy obu Ameryk. Nowoczesną stylistkę doceniono do tego stopnia, że auto okrzyknięto najładniejszą Fiestą w historii modelu. Do budowy wozu posłużyła płyta podłogowa poprzedniczki - auto ma ten sam rozstaw osi, ale w stosunku do VI generacji, siódemka jest dłuższa o 8 cm. Europejska odmiana powstaje w niemieckiej fabryce w Kolonii. Według danych producenta od 1976 r. do dziś, sprzedano na świecie ponad 15 milionów egzemplarzy wszystkich generacji.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Auto o nabywców walczy stając w szranki z innymi podobnymi rozmiarowo pojazdami klasy B. Rywale to m.in.: Opel Corsa, Nissan Micra, Peugeot 208, Fiat Punto, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Citroen C3, Renault Clio, Volkswagen Polo, Kia Rio, Suzuki Swift, Chevrolet Aveo, Toyota Yaris, czy Dacia Sandero.

WIDEO - zobacz z bliska Forda Fiestę siódmej generacji:

Ford Fiesta VII - STYLISTYKA

Nowa Fiesta zawdzięcza swój wygląd wzorniczej linii Forda zwanej "Kinetic Design". Zgodnie z tym trendem auto nawiązuje stylem i detalami do Focusa czy Mondeo. Karoseria jest o wiele bardziej ekspresyjna od tej, jaką prezentowała poprzednia Fiesta. Siódma generacja może pochwalić się wyraźnie ostrzejszymi liniami nadwozia przecinającymi obłości blachy. Wprowadzone zmiany zwyczajnie nadały nowemu modelowi lekkości i dynamicznego charakteru. Nie bez powodu Fiestę VII nagrodzono w 2009 roku tytułem International Design Award oraz została Samochodem Roku magazynu "What Car?".

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Projektanci wywiązali się znakomicie rysując Fiestę VII. Tutaj wszystko jest ładne - nie ma znaczenia, czy patrzymy na 5-drzwiową, czy 3-drzwiwą wersję. Obydwa auta cechują się dobrymi proporcjami, a koncepcja zadartego tyłu z dużymi lampami pozostała w obu modelach identyczna. Tyl wozu to obszerny zderzak z czarnym wcięciem imitującym dyfuzor (wersja SPORT posiada inny wzór dyfuzora). Element ten czyni zadek zgrabnym i optycznie go poszerza. Klapa bagażnika unosząca się z szybą nie jest duża - zwieńczoną ją daszkiem z trzecim światłem STOP, finezyjnie wyprofilowanym w kształt spoilera (w wersji SPORT spoiler jest znacznie większy). Wykończony chromowanym pasem uchwyt do otwierania bagażnika znaleźć można tylko w najbogatszej wersji TITANIUM. Wysoko umieszczone lampy zespolone (które swoją drogą świetnie prezentują się po zmroku) znacznie zachodzą na boki karoserii. Końcówki rury wydechowej nie widać w ogóle. Wycieraczka ogrzewanej szyby i spryskiwacz to standard.

Przedni zderzak w każdej wersji ma uwydatniony duży trapezoidalny wlot powietrza, przedzielony miejscem na tablicę rejestracyjną. Tylko wersja SPORT posiada inną kratownicę wypełniającą wlot i dolną część zderzaka ukształtowaną w spoiler. Okrągłe światła przeciwmgłowe z ozdobną chromowaną oprawą to podstawa bogatszych modeli TREND SVP, SPORT i TITANIUM. Elegancka chromowana obwoluta wlotu oraz chromowana poprzeczna listwa grilla to cechy najbogatszej odmiany TITANIUM. W centralnym miejscu na wąziutkim grillu umieszczono niebieski owal z logo marki. Duże ekspresyjnie ukształtowane reflektory na styl większego Mondeo, wcinają się głęboko w błotniki. Pokrywa silnika wysoko pociągnięta na przednie słupki, dostała wyprofilowane obłości nad lampami.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<

Nieduży hatchback ma wiele sportowego charakteru. Przyglądając się nadwoziu z profilu widać dynamiczne i odważne przetłoczenia, których brakowało poprzedniczce. Zauważalna jest przede wszystkim mocno pochylona szyba czołowa i wznosząca się ku górze linia bocznych okien. W najbogatszej odmianie TITANIUM wzdłużną kreskę okien pokreślone dodatkowo elegancką listwą w kolorze chromu. Podobnie boczne przetłoczenia blach nakreślono mocnymi kreskami biegnącymi do góry. Pierwsza linia wychodząca z przedniego błotnika przecina płaszczyzny drzwi w miejscu klamek i kończy się na błotniku tylnym. Dolna część nadwozia charakteryzuje się nieco delikatniejszym cięciem tuż nad progiem. Lusterka boczne zintegrowane z kierunkowskazami to wyposażenie seryjne. z Zaznaczone krągłości są widoczne, ale subtelne. Tylne nadkole swój zarys posiada jeszcze na drzwiach. Rasowa wersja SPORT posiada dodatkowo spoilery progowe.

Ford Fiesta VII - WZORY OBRĘCZY

W ofercie Forda znajduje się niezwykle bogata gama wzorów obręczy. Rozmiary kół rozpoczynają się od 14-calowych stalówek (standard w wersjach AMBIENTE i TREND), przez obręcze aluminiowe w rozmiarach od 14" do 17". Można wybierać spośród 4 typów kołpaków i aż 10 modeli felg aluminiowych. Poszczególne wzory felg są standardowo przypisane do określonych wersji wyposażeniowych, ale można je także sobie dokupić. Ceny kół są niezwykle zróżnicowane w zależności od wersji wyposażenia - kwoty kształtują się od 800 zł za rozmiar 15", do sumy nawet 3 200 zł za większe wzory obręczy.

Ford Fiesta VII - KOLORY NADWOZIA

Podobnie jak katalog felg, także paleta barw Forda Fiesty została nadzwyczaj rozbudowana. Auto jest oferowane w aż 13 kolorach nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery są dwa: Colorado Red i Blazer Blue. Kolejny Frozen White kosztuje 600 zł, a następne lakiery metalizowane wymagają już dopłaty 1 600 zł. Dwa lakiery specjalnie Hot Magneta i Aqueeze to wydatek 2 250 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne i lusterka boczne w barwie nadwozia są serią poza najtańszą wersją AMBIENTE, gdzie elementy te są czarne. Fiesta w wersji wyposażenia SPORT może mieć dodatkowe naklejki w stylu dwóch pasów przebiegających przez całe nadwozie.

Ford Fiesta VII - WYMIARY

Ford Fiesta VII generacji powstał na tej samej płycie podłogowej co poprzednik. Różnicą w budowie jest długość samochodu, która urosła 8 cm. Fiesta zarówno w 3-drzwiowej, jak i 5-drzwiowej odmianie posiada takie same wymiary. Pojazd mierzy 3950 mm długości, 1722 mm szerokości i 1481 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2481 mm, a rozstaw kół (przód 1462 mm, tył 1464 mm). Masa własna waha się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Podstawowe Fiesty ważą od 1041 kg, a masa najcięższych Diesli wynosi 1110 kg. Maksymalne obciążenie auto dochodzi do 1545 kg. Bagażnik oferuje 281 litrów pojemności, a po złożeniu siedzeń kufer rośnie do 965 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił Ford Fiesta z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 Duratec o mocy 96 KM. Jak silnik radzi sobie z napędzeniem auta klasy B? Co myślimy o manualnej skrzyni begów pojazdu? Ile paliwa spala auto w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Fiesty siódmej generacji na SuperAuto24.pl.

Rafał Mądry
update counter