Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary siódmej Fiesty

2012-09-10 4:10

Nowy mały hatchback spod znaku niebieskiego owalu robi wrażenie. Ewoluujący z każdą kolejną odsłoną Ford Fiesta, w momencie nadejścia VII generacji, stał się na tle konkurentów klasy B bardzo zadziornym stylistycznie wozem. Dynamiczna i zarazem lekka linia to spektakularny krok naprzód w kwestii wzornictwa, w porównaniu z mało atrakcyjnym designem poprzedniego modelu. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu Fiesty VII. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Fiesta - WSTĘP

Obecny na światowych rynkach od 36 lat Ford Fiesta, jest samochodem wpisującym się w grupę małych aut segmentu B. Bogata historia jednego z najmniejszych i najlepiej sprzedających się modeli Forda rozpoczęła się w 1976 roku, w momencie wprowadzenia do produkcji I generacji Fiesty. Nazwę modelową pochodzącą z języka hiszpańskiego, nawiązującą do radości i świętowania, wybrał sam Henry Ford. Już w 1979 roku z taśmy montażowej zjechała milionowa Fiesta. W 1983 r. debiutowała znacznie zmodernizowana II generacja pojazdu. Marka zaledwie cztery lata później (1989 r.) przedstawiła światu kolejną III odsłonę, rozbudowaną o 5-drzwiową odmianę nadwozia, której wcześniej nie było.

Zyskująca na popularności i przechodząca systematyczne zabiegi odmładzania Fiesta, doczekała kolejnej IV generacji w 1996 roku i cechowała się nowoczesnymi jak na ówczesne czasy, zaokrąglonymi kształtami nadwozia. Na rok 1999 przypada wyraźny facelifting oznaczany V generacją, a trzy lata później (2002) na rynki wjeżdża VI odsłona modelowa, całkowicie zrywająca ze stylistyką poprzedniczki. Pojazd wyglądem został upodobniony do koncepcji masywnych kształtów pozostałych modeli Forda, wytwarzanych w tym czasie.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Oferowana obecnie w salonach VII już generacja Forda Fiesty zadebiutowała w 2008 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, po czym ekspresowo trafiła do salonów. Pojazd stylistycznie opiera się na studyjnym modelu Verve, pokazywanym wcześniej na motoryzacyjnych imprezach we Frankfurcie i w Detroit. Auto opracowano i zaprojektowano w Europie, z przeznaczeniem nie tylko na Stary Kontynent, ale też do Azji, Afryki Południowej, Australii, czy obu Ameryk. Nowoczesną stylistkę doceniono do tego stopnia, że auto okrzyknięto najładniejszą Fiestą w historii modelu. Do budowy wozu posłużyła płyta podłogowa poprzedniczki - auto ma ten sam rozstaw osi, ale w stosunku do VI generacji, siódemka jest dłuższa o 8 cm. Europejska odmiana powstaje w niemieckiej fabryce w Kolonii. Według danych producenta od 1976 r. do dziś, sprzedano na świecie ponad 15 milionów egzemplarzy wszystkich generacji.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Auto o nabywców walczy stając w szranki z innymi podobnymi rozmiarowo pojazdami klasy B. Rywale to m.in.: Opel Corsa, Nissan Micra, Peugeot 208, Fiat Punto, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Citroen C3, Renault Clio, Volkswagen Polo, Kia Rio, Suzuki Swift, Chevrolet Aveo, Toyota Yaris, czy Dacia Sandero.

WIDEO - zobacz z bliska Forda Fiestę siódmej generacji:

Ford Fiesta VII - STYLISTYKA

Nowa Fiesta zawdzięcza swój wygląd wzorniczej linii Forda zwanej "Kinetic Design". Zgodnie z tym trendem auto nawiązuje stylem i detalami do Focusa czy Mondeo. Karoseria jest o wiele bardziej ekspresyjna od tej, jaką prezentowała poprzednia Fiesta. Siódma generacja może pochwalić się wyraźnie ostrzejszymi liniami nadwozia przecinającymi obłości blachy. Wprowadzone zmiany zwyczajnie nadały nowemu modelowi lekkości i dynamicznego charakteru. Nie bez powodu Fiestę VII nagrodzono w 2009 roku tytułem International Design Award oraz została Samochodem Roku magazynu "What Car?".

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Projektanci wywiązali się znakomicie rysując Fiestę VII. Tutaj wszystko jest ładne - nie ma znaczenia, czy patrzymy na 5-drzwiową, czy 3-drzwiwą wersję. Obydwa auta cechują się dobrymi proporcjami, a koncepcja zadartego tyłu z dużymi lampami pozostała w obu modelach identyczna. Tyl wozu to obszerny zderzak z czarnym wcięciem imitującym dyfuzor (wersja SPORT posiada inny wzór dyfuzora). Element ten czyni zadek zgrabnym i optycznie go poszerza. Klapa bagażnika unosząca się z szybą nie jest duża - zwieńczoną ją daszkiem z trzecim światłem STOP, finezyjnie wyprofilowanym w kształt spoilera (w wersji SPORT spoiler jest znacznie większy). Wykończony chromowanym pasem uchwyt do otwierania bagażnika znaleźć można tylko w najbogatszej wersji TITANIUM. Wysoko umieszczone lampy zespolone (które swoją drogą świetnie prezentują się po zmroku) znacznie zachodzą na boki karoserii. Końcówki rury wydechowej nie widać w ogóle. Wycieraczka ogrzewanej szyby i spryskiwacz to standard.

Przedni zderzak w każdej wersji ma uwydatniony duży trapezoidalny wlot powietrza, przedzielony miejscem na tablicę rejestracyjną. Tylko wersja SPORT posiada inną kratownicę wypełniającą wlot i dolną część zderzaka ukształtowaną w spoiler. Okrągłe światła przeciwmgłowe z ozdobną chromowaną oprawą to podstawa bogatszych modeli TREND SVP, SPORT i TITANIUM. Elegancka chromowana obwoluta wlotu oraz chromowana poprzeczna listwa grilla to cechy najbogatszej odmiany TITANIUM. W centralnym miejscu na wąziutkim grillu umieszczono niebieski owal z logo marki. Duże ekspresyjnie ukształtowane reflektory na styl większego Mondeo, wcinają się głęboko w błotniki. Pokrywa silnika wysoko pociągnięta na przednie słupki, dostała wyprofilowane obłości nad lampami.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<

Nieduży hatchback ma wiele sportowego charakteru. Przyglądając się nadwoziu z profilu widać dynamiczne i odważne przetłoczenia, których brakowało poprzedniczce. Zauważalna jest przede wszystkim mocno pochylona szyba czołowa i wznosząca się ku górze linia bocznych okien. W najbogatszej odmianie TITANIUM wzdłużną kreskę okien pokreślone dodatkowo elegancką listwą w kolorze chromu. Podobnie boczne przetłoczenia blach nakreślono mocnymi kreskami biegnącymi do góry. Pierwsza linia wychodząca z przedniego błotnika przecina płaszczyzny drzwi w miejscu klamek i kończy się na błotniku tylnym. Dolna część nadwozia charakteryzuje się nieco delikatniejszym cięciem tuż nad progiem. Lusterka boczne zintegrowane z kierunkowskazami to wyposażenie seryjne. z Zaznaczone krągłości są widoczne, ale subtelne. Tylne nadkole swój zarys posiada jeszcze na drzwiach. Rasowa wersja SPORT posiada dodatkowo spoilery progowe.

Ford Fiesta VII - WZORY OBRĘCZY

W ofercie Forda znajduje się niezwykle bogata gama wzorów obręczy. Rozmiary kół rozpoczynają się od 14-calowych stalówek (standard w wersjach AMBIENTE i TREND), przez obręcze aluminiowe w rozmiarach od 14" do 17". Można wybierać spośród 4 typów kołpaków i aż 10 modeli felg aluminiowych. Poszczególne wzory felg są standardowo przypisane do określonych wersji wyposażeniowych, ale można je także sobie dokupić. Ceny kół są niezwykle zróżnicowane w zależności od wersji wyposażenia - kwoty kształtują się od 800 zł za rozmiar 15", do sumy nawet 3 200 zł za większe wzory obręczy.

Ford Fiesta VII - KOLORY NADWOZIA

Podobnie jak katalog felg, także paleta barw Forda Fiesty została nadzwyczaj rozbudowana. Auto jest oferowane w aż 13 kolorach nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery są dwa: Colorado Red i Blazer Blue. Kolejny Frozen White kosztuje 600 zł, a następne lakiery metalizowane wymagają już dopłaty 1 600 zł. Dwa lakiery specjalnie Hot Magneta i Aqueeze to wydatek 2 250 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne i lusterka boczne w barwie nadwozia są serią poza najtańszą wersją AMBIENTE, gdzie elementy te są czarne. Fiesta w wersji wyposażenia SPORT może mieć dodatkowe naklejki w stylu dwóch pasów przebiegających przez całe nadwozie.

Ford Fiesta VII - WYMIARY

Ford Fiesta VII generacji powstał na tej samej płycie podłogowej co poprzednik. Różnicą w budowie jest długość samochodu, która urosła 8 cm. Fiesta zarówno w 3-drzwiowej, jak i 5-drzwiowej odmianie posiada takie same wymiary. Pojazd mierzy 3950 mm długości, 1722 mm szerokości i 1481 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2481 mm, a rozstaw kół (przód 1462 mm, tył 1464 mm). Masa własna waha się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Podstawowe Fiesty ważą od 1041 kg, a masa najcięższych Diesli wynosi 1110 kg. Maksymalne obciążenie auto dochodzi do 1545 kg. Bagażnik oferuje 281 litrów pojemności, a po złożeniu siedzeń kufer rośnie do 965 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił Ford Fiesta z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 Duratec o mocy 96 KM. Jak silnik radzi sobie z napędzeniem auta klasy B? Co myślimy o manualnej skrzyni begów pojazdu? Ile paliwa spala auto w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Fiesty siódmej generacji na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki