Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-09-11 4:10

Zadziornie prezentujący się Ford Fiesta, nie jest już tak sportowy po zajrzeniu pod maskę. Testowany motor 1.4 Duratec nie cechuje się zbytnio dynamiką, dlatego z napędzeniem małego wozu radzi sobie po prostu wystarczająco. 96-konna wersja hatchbacka bardziej podpasuje statecznym osobom, przywiązanym do ekonomicznego stylu jazdy, jak kierowcom sfokusowanym na prędkość. DRUGI ODCINEK dziennika został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu Forda Fiesty. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Fiesta VII - SILNIKI

Fiesta w polskiej ofercie posiada bogatą gamę silników - do wyboru są zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne jednostki napędowe. Wszystkie cztery typy benzynówek to czterocylindrowe, 16-zaworowe, wolnossące układy Duratec. Najmniejszy pojemnościowo motor 1.25 oferowany jest w dwóch wariantach mocowych. Pierwszy generuje 60 KM i 109 Nm, a drugi mocniejszy 82 KM i 114 Nm. Jednostka 1.4 litra dostarcza 96 KM i 125 Nm, a najmocniejsza 1.6 Ti-VCT dysponuje mocą 120 Km i 152 Nm. Silnik ten oferowany jest tylko w wersjach SPORT i TITANIUM.

Wysokoprężne motory oznaczone tradycyjnym dla Forda symbolem TDCi, to dobrze znane turbodoładowane silniki, z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Słabszy o pojemności 1.4 litra ma moc 70 KM i 160 Nm. Drugi 1.6 generuje 95 KM i 205 Nm.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wszystkie silniki w ofercie są spięte z 5-stopniową przekładnią manualną. Tylko jeden motor benzynowy 1.4 litra 96 KM, może być w opcji połączony z czterostopniowym automatem. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać seryjnie montowana kontrolka optymalnego przełożenia skrzyni. Wskaźnik dyskretnie wyświetla się na tarczy obrotomierza i wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegu, by zminimalizować zużycie benzyny.

WIDEO - zobacz z bliska Forda Fiestę siódmej generacji:

Ford Fiesta VII 1.4 Duratec 96 KM - TEST

Czterocylindrtowy silnik 1.4 na biegu jałowym pracuje dość cicho, a w trakcie spokojnej jazdy bardzo przyjemnie mruczy. Dopiero w wysokim zakresie obrotów, gdy jednostkę zmusza się do współpracy i próbuje wykrzesać z niej ostatnie konie mechaniczne, akustyka motoru robi się głośna. Skrzynia biegów pracuje lekko i z wystarczającą precyzją. Lewarek zamocowano na idealnej wysokości, a gałka dobrze układa się w dłoni. Poszczególne biegi są dość długie, dlatego silniczkowi o niedużej pojemności w zupełności wystarcza 5 przełożeń. W momencie jazdy "na piątce" ze "stówką" na budziku, wewnątrz jest cicho.

Fiesta szybko sprowadzi na ziemię osoby, którym wydaje się, że niespełna 100 koni mechanicznych będzie rwać z kopyta. Wolnossąca jednostka nie jest przystosowana do takiego traktowania i powoli wkręca się na obroty. Leniwe 96-koni opiera się popędzaniu, stąd przyspieszenie od 0 do 100km/h trwa 12,2 s. W tej samej klasie B małych hatchbacków spokojnie znajdziemy rywali, którym sprint do setki zajmuje 1,5 sekundy mniej. Możemy więc śmiało stwierdzić, że dynamika auta nie powala, ale wystarczy do codziennego przemieszczenia się po mieście, czy na trasach. Moment obrotowy osiągający 125 Nm nie jest duży, ale przy strzale ze sprzęgła spod świateł zrywa przyczepność kół i straszy piskiem opon.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Elastyczność także nie jest mocną stroną małego Forda. Bez redukcji biegu wyprzedzanie nie idzie gładko, a szczególnie mozolne robi się z kompletem pasażerów na pokładzie. Energiczne zmiany pasa ruchu lepiej wcześniej przemyśleć. Za to pojazd jak już zostanie rozpędzony i jest ciągnięty wysoko na obrotach niemal pod czerwoną skalę, to ma chęć na jazdę. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać, to według tabeli katalogowej aż 175 km/h. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że im szybciej, tym apetyt na Pb będzie znacząco rósł. Łatwo dojść do końcowego wniosku, że próby wykrzesania ognia z Fiesty lepiej zostawić właścicielom 120-konnych odmian z silnikami o pojemności 1.6 litra, które producent montuje w bogatych wersjach SPORT oraz TITANIUM.

Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - SPALANIE

Zbiornik paliwa małego hatchbacka posiada pojemność 42 litrów w wersji benzynowej. Odmiana wysokoprężna ma zmniejszony bak do 40 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.4 Duratec o mocy 96 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, oraz z oponami w rozmiarze 195/50 R15 ma spalać: 7,6 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,7 litra/100km.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Choć katalogowe dane dotyczące spalania przeważnie różnią się od tych osiąganych w rzeczywistości, w przypadku Forda Fiesty nie są one znaczne. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika 1.4 litra 96 KM na benzynę, jest bardzo zbliżone to katalogowego. Prawda jest taka, że Fiesta potrafi być ekonomiczna przy utrzymywaniu ekonomicznego stylu jazdy. Przy spokojnym traktowaniu w trasie, utrzymując prędkość w granicach 80-90km/h, bez dynamicznych wyprzedzeń, udało się na dystansie 100 kilometrów osiągnąć fabryczny wynik 4,5 l/100km. Nieco szybsza jazda automatycznie podniesie żucie do około 5 l/100km. Jazda po mieście nie jest już aż tak oszczędna, ale nie odbiega znacznie od zapewnień producenta. Testowa fiesta w trakcie pokonywania korków średnio potrzebowała około 8 l/100km. W cyklu mieszanym dawka benzyny oscylowała w granicach 6,5 l/100km.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<

Komputer pokładowy oferujący: podgląd na zużycie paliwa, średnią prędkość i dystans podróży, niestety nie jest podstawą wyposażenia - nie znajdziemy go w modelach AMBIENTE i TREND (tutaj dopłata 200 zł). W odmianach z komputerem informacje na temat spalania zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki od kierunkowskazów. Dane pokazywane są na małym wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy głównymi wskaźnikami. Ciekawostką jet wlew paliwa typu Easy-Fuel. W momencie tankowania nie ma potrzeby dotykania brudnego korka, bo go w ogóle nie ma. Specjalna konstrukcja wlewu nie pozwala na przepływ nieczystości, a do tego uniemożliwia nalanie do baku niewłaściwego paliwa.

Ford Fiesta 1.4 Duratec - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1388 cm3
Moc maksymalna 71 kW/96 KM
Maks mom. obrotowy 125 Nm
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,2 s
Skrzynia biegów ręczna/5
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 42 l
Masa własna/ładowność 1041/1495 kg
Opony 195/50 R15
Emisja CO2 130 g/km
Bagażnik 281 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego siódmej generacji Forda Fiesty. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu niedużego wozu klasy B? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Forda Fiesty VII na SuperAuto24.pl.

http://cdn2.se.smcloud.net/t/photos/182712/ford_fiesta_vii_silnik_14.jpg

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki