Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-09-12 4:10

Siódma Fiesta kontynuuje tradycję świetnej opinii o prowadzeniu się Fordów, dlatego mały hatchback jeździ tak samo dobrze jak wygląda. Dopracowany układ kierowniczy idzie w parze z wyśmienitą pracą zawieszenia. Auto wyjątkowo spisuje się na drodze i z łatwością pokonuje ciasne łuki, zachowując przy tym duże rezerwy bezpieczeństwa, co w sumie daje kierowcy ogromną frajdę z jazdy. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Forda Fiesty VII. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Fiesta VII - UKŁAD JEZDNY

W układzie jezdnym najnowszego Forda Fiesty nie nastąpiły znaczne zmiany konstrukcyjne. VII generacja powstała na płycie podłogowej poprzedniczki. Fordowskie zawieszenie skomponowano według sprawdzonego schematu, i poddano go lekkim modyfikacjom. Z przodu wykorzystano ramę pomocniczą z niezależnymi kolumnami typu McPherson, wahacze poprzeczne montowane do ramy i stabilizator poprzeczny przechyłów. Z tyłu postawiono na zespoloną oś skrętną z tulejami obrotowymi ustawionymi pod kątem oraz sprężynami śrubowymi i osobno mocowanymi amortyzatorami jednorurowymi.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Ford Fiesta siódmej generacji tak samo dobrze jeździ, jak wygląda. Może testowy silnik 1.4 96 KM nie należy do najdynamiczniejszych, ale za to zawieszenie hatchbacka jak na klasę B, wypada uznać za wyśmienite. Autko charakteryzuje się świetną przyczepnością na drodze. Umiarkowanie sprężysty układ jezdny dobrze dostosowuje się do podłoża i pozwala na wiele. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS) jest bardzo precyzyjne, a na przyjemnie dobranej rozmiarowo kierownicy czujemy drogę. Wszelkie manewry są pewne, bo ster ekspresowo reaguje na wyprowadzane plecenia. Po zajęciu miejsca na siedzeniu kierowcy pozytywne wrażenie wywołuje seryjna możliwość ustawienia pochylenia i odległości kolumny kierowniczej oraz niska pozycja w fotelu.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Wróćmy jednak do wrażeń z jazdy. Auto nie stawia oporów w momencie ostrzejszych manewrów. Pokonywanie ciasnych łuków idzie gładko z dużymi rezerwami bezpieczeństwa, a gwałtowniejsze ruchy nie wyprowadzają pojazdu z równowagi. W Fieście nie musimy się obawiać o boczne przechyły. Rywale mogą się wiele nauczyć od małego Forda, bo jego zawieszenie to niezły kompromis między komfortem a właściwościami jezdnymi. To autko naprawdę genialnie się prowadzi. Mimo sportowej charakterystyki zawieszenia, nie cierpi na tym zbytnio komfort podróżowania. Typowe nierówności polskich nawierzchni są dość płynnie filtrowane a układ stara się nie hałasować. Oczywiście żeby nie było tak kolorowo, gdy wpadniemy w większą dziurę, automatycznie to odczujemy i usłyszymy.

Zwrotność samochodu nie jest już taka najlepsza jak prowadzenie - średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,2 metra, co jest przeciętnym wynikiem. Dzięki małym wymiarom hatchbacka jednak łatwo manewruje się w ciasnych miejscach. Wciskanie się w trudno dostępne luki parkingowe raczej nie przysparza problemów.

Warto przy okazji jeszcze wspomnieć, że topowa odmiana SPORT ze 120-konnym motorem 1.6, otrzymała twardszą charakterystykę zawieszenia od pozostałych odmian, i seryjnie posiada 16-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 195/45 R16.

Ford Fiesta VII - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich Fiestach jest identyczny. Tylna oś posiada hamulce bębnowe o średnicy 200 mm i nawet w topowych wersjach SPORT czy TITANIUM ze 120-konnym silnikiem 1.6 Ti-VCT nie znajdziemy tarcz. Z przodu natomiast pracują w każdej odmianie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm z zaciskami. Podstawowo hamulce mają jeszcze wsparcie EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Do tego w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca w podłogę, auto ostrzega innych kierowców automatyką świateł awaryjnych. Cały ten zestaw jest przygotowany na pełną gotowość i szybko radzi sobie z zatrzymaniem pojazdu. Droga hamowania do 0 z prędkości 100km/h oscyluje w granicach 39 metrów.

>>> Ford Fiesta VII 1.4 Duratec - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich modelach Fiesty zaawansowane systemy. Jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania. Na wyposażeniu znajduję się także ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i TA (układ kontroli trakcji).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Fiesty w wersji wyposażenia TREND SVP. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Forta Fiesty na SuperAuto24.pl.

WIDEO - zobacz z bliska Forda Fiestę siódmej generacji:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki