Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-11-06 20:36

Mały silnik w dużym aucie? Ford udowadnia, że to możliwe! Downsizing pojemności skokowej dopadł kompaktowego Focusa, w którym pod maską można teraz znaleźć litrową jednostkę i to na dodatek trzycylindrową! Co ciekawe to rozwiązanie wcale nie oznacza nudnej i mozolnej jazdy, bo wsparty turbosprężarką silniczek chętnie wkręca się na obroty, żwawo napędza pojazd, a w dodatku dobrze brzmi. DRUGI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu Forda Focusa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus III - SILNIKI

W trzecim Focusie możliwość doboru jednostki napędowej do własnych potrzeb została bardzo rozbudowana. Bogata gama silników obejmuje benzynowe i wysokoprężne motory, o różnych zakresach mocy. Co ciekawe w ofercie obok czterocylindrowych 16-zaworowych benzynówek ze zmiennymi fazami rozrządu Ti-VCT, oraz turbodoładowanych EcoBoost, znajdują się także innowacyjne motory trzycylindrowe! Nowy silnik 1.0 EcoBoost opracowany przez Ford Motor Company, otrzymał nawet prestiżowy tytuł "International Engine of the Year 2012". Budowę tego motoru wymogły coraz bardziej zaostrzane normy emisji CO2 i szybko rosnące ceny benzyny. Koncepcja downsizingu (ograniczenie pojemności silnika z zachowaniem jego mocy) rozwija się więc w najlepsze. Lekki jednolitrowy 12-zaworowy silnik z trzema cylindrami, bezpośrednim wtryskiem paliwa, układem zmiennych faz rozrządu i turbiną, rozwija 100 KM i 170 Nm, lub w mocniejszej odmianie 125 KM i 170 Nm.

Wolnossące układy Duratec Ti-VCT posiadają pojemność 1.6 litra i oferują cztery warianty mocowe. Najsłabszy generuje 85 KM i 141 Nm, kolejny 105 KM i 150 Nm, następny oznaczony symbolem Flexifuel dostarcza 120 KM i 159 Nm, a najmocniejszy 125 KM i 159 Nm. Motory 1.6 EcoBoost wsparte turbosprężarką rozwijają natomiast odpowiednio 150 KM i 240 Nm oraz 182 KM i 240 Nm. Najmocniejsza benzynówka 2.0 EcoBoost stosowana w usportowionych modelach ST generuje 250 KM i 360 Nm.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wysokoprężne motory Duratorq, oznaczone tradycyjnym dla Forda symbolem TDCi, to dobrze znane turbodoładowane silniki, z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Do wyboru mamy 5 wariantów - dwa o pojemność 1.6 litra: 95 KM i 230 Nm oraz 105 Km i 270 Nm, a także trzy o wyższej pojemności 2-litrów 115 KM i 300 Nm, 140 KM i 320 Nm oraz najmocniejszego diesla 163 KM i 340 Nm.

Silniki w zależności od wersji posiadają 5-stopniowe lub 6-stopniowe przekładnie manualne. Wybrane motory mogą też współpracować z automatyczną skrzynią typu PowerShift (dwusprzęgłowa i 6-biegowa z trybem ręcznej zmiany przełożeń). Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać kontrolka optymalnego przełożenia. Wskaźnik dyskretnie wyświetla się na tarczy obrotomierza i wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegu, by zminimalizować zużycie benzyny. Dodatkowym systemem wpływającym na oszczędność jest Auto-Start-Stop, samoczynnie wyłączający i uruchamiający silnik przy częstych zatrzymywaniach. ASS podstawowo wspiera wszystkie motory typu EcoBoost oraz jednego TDCi w wariancie 105-konnym. W opcji za kwotę 1 000 zł ASS można dokupić do motorów TDCi 95 KM i 115 KM. Na pokładzie jest jeszcze jeden system Ford Eco Mode informujący na wyświetlaczu komputera o ekonomice jazdy (poza modelami AMBIENTE START i AMBIENTE).

WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus trzeciej generacji:

Ford Focus III 1.0 EcoBoost 125 KM - TEST

Trzycylndrowe silniki do tej pory były domeną małych miejskich autek, od których wymaga się przede wszystkim niskiego spalania i atrakcyjnej ceny zakupu. Te priorytety są jednak zwykle okupione nierówną i głośną pracą silnika, spowodowaną trudnością wyważenia tego typu jednostki. Na dodatek agregatom R3 daleko do kultury pracy tradycyjnych układów o parzystej liczbie cylindrów. Z tych wszystkich powodów 1-litrówka i to na dodatek trzycylindrowa w kompaktowym samochodzie klasy niższej średniej, była do tej pory abstrakcją. Ford pod tym względem przełamał schematy, decydując się na dokładnie takie rozwiązanie. Ulokował pod maską najnowszego Focusa skonstruowany od podstaw, innowacyjny motor 1.0 EcoBoost.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Trudno w to uwierzyć, ale kultura pracy tej jednostki zadziwia. Konstruktorzy tak zbalansowali wyważenie i osadzenia na poduszkach, że stojąc obok pracującego na biegu jałowym auta, ciężko się zorientować, że pod maską pracuje R3. Motorek, w którym zrezygnowano z dodatkowego wałka wyrównoważającego, o dziwo nie generuje ani wibracji, ani nieprzyjemnego świdrującego hałasu. Jeśli się ma pojęcie o motoryzacji i wprawne ucho, to da się poznać trzycylnidrówca po dźwięku, natomiast laicy nie będą świadomi co Focus skrywa pod pokrywą. EcoBoost pracuje równo i cicho od najmniejszych obrotów. Dopiero po ruszeniu z miejsca i dodaniu gazu akustyka zaczyna przedstawiać się już trochę inaczej i zaczynamy czuć, że to nie tradycyjne R4. Charakterystyczny dźwięk jest jednak przyjemy, a przy podciąganiu jednostki na obroty można powiedzieć, że odznacza się nawet nieco sportowym gangiem.

Doładowana maleńką jak pięść turbinką jednostka dobrze znosi dynamiczne traktowanie. Duży jak na tak mały silniczek moment obrotowy w wysokości 170 Nm, dostępny jest już od 1400 obrotów i taką wartość trzyma do 4500 obr./min. Reakcja na gaz jest natychmiastowa - auto "ciągnie z samego dołu" i nie ma mowy o jakiejkolwiek turbodziurze. Gdy zaczyna spadać moment, silnik nie protestuje przed wkręcaniem dalej na obroty, bo dostaje zastrzyk mocy - maksymalne 125 koni mechanicznych są dostarczane przy 6000 obr./min. Te wartości sprawiają, że trzycylindrowa benzynówka ma nieco wspólnego z charakterystyką działania diesla. Focus jak na tak niewielkie serducho może pochwalić się przyspieszenie do setki w 11,3 sekundy, i prędkością maksymalną przekraczającą 190 km/h. Kolejną mocną stroną jest elastyczność kompaktowego wozu. W miejskiej jeździe nie trzeba zbyt często sięgać do lewarka. W trasie jest podobnie, o ile nie zamierzamy czegoś bardzo szybko wyprzedzić. Skrzynia odznacza się precyzją, tak samo jak fabrycznie sprzężony z EcoBoostem system Auto-Start-Stop. Automatyczny starter ekspresowo uruchamia silnik gdy zamierzamy ruszyć z miejsca, i nie ma tendencji do niemiłych zaskoczeń pod sygnalizatorem świetlnym.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Zanim Ford zagościł w naszej redakcji, byliśmy sceptycznie nastawieni do tak dziwnego połączenia, jakim są 3-cylindry i duże kompaktowe 5-drzwiowe nadwozie. Po kilku dniach spędzonych z autem musimy pokreślić, że zostaliśmy bardzo miło zaskoczeni. Focus z serduszkiem R3, pomalowany w magnetyczną marsjańską pomarańcz naprawdę nieźle jeździł podczas testu, a przy tym niesamowicie wyglądał. Kto nie wierzy w dobre osiągi i pozytywne odczucia z jazdy, może się umówić na jazdę próbną u najbliższego dilera i samemu się przekonać. Pytanie tylko, jak ta małolitrażowa wysilona konstrukcja poradzi sobie z dużymi przebiegami i zniesie próbę czasu? Obserwując to co się dzieje na rynku, Ford z rozwojowym EcoBoostem wiąże poważne plany. Aktualnie poza Focusem, silnik R3 znajdziemy jeszcze w modelach B-MAX i C-MAX, a niebawem również w najnowszej generacji dużego Mondeo.

Ford Focus III 1.0 EcoBoost  - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka posiada pojemność 55 litrów w wersji benzynowej. Odmiana wysokoprężna ma zmniejszony bak do 53 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów ma spalać: 6,2 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,2 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,0 litra/100km.

Katalogowe dane dotyczące spalania nie przedstawiają się w rzeczywistości tak optymistycznie jak te na papierze. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika 1.0 EcoBoost 125 KM na benzynę jest wyższe. Przy spokojnym traktowaniu, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się osiągnąć wynik 5,0 l/100km. Jazda po mieście za to już dość sporo odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu, bo według wskazań komputera pokładowego nasz Fokus potrzebował około 7,8 litra benzyny na setkę. W cyklu mieszanym dawka Pb oscylowała w granicach 6,2 l/100km.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Komputer pokładowy niestety nie jest podstawą wyposażenia, co jest poważną wpadką na tle kompaktowej konkurencji - nie znajdziemy go w modelach AMBIENTE START i AMBIENTE (dostępny za dopłatą i wchodzi w skład pakietów). W odmianach z komputerem informacje na temat spalania zdobywamy używając przycisku umiejscowionego na kierownicy. Dane pokazywane są na wyświetlaczu cyfrowym wpasowanym pomiędzy głównymi wskaźnikami. Ciekawostką jet seryjny wlew paliwa typu Easy-Fuel. W momencie tankowania nie ma potrzeby dotykania brudnego korka, bo go w ogóle nie ma. Specjalna konstrukcja wlewu nie pozwala na przepływ nieczystości, a do tego uniemożliwia nalanie do baku niewłaściwego paliwa.

Ford Focus 1.0 EcoBoost - DANE TECHNICZNE

SILNIK R3
Paliwo Benzyna
Pojemność 999 cm3
Moc maksymalna 92 kW/125 KM przy 6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 170 Nm
Prędkość maksymalna
193 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,3 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 55 l
Masa własna/ładowność 1279/1900 kg
Opony 215/50 R17
Emisja CO2 114 g/km
Bagażnik: zestaw napr./ dojazd/ pełne koło
363 l/ 316 l/ 277 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Forda Focusa. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego wozu klasy C? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Forda Focusa III na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają