Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-11-27 21:05

Nowy Focus dzięki bogatej ofercie jednostek napędowych spełnia oczekiwania wybrednych. Jeśli ktoś nie jest przekonany do konstrukcji 3 cylindrów, lub nie lubi dieslowego dźwięku, ma jeszcze w zanadrzu mocne benzynowe czterocynrówki. Testowany 1.6 EcoBoost, który za sprawą turbodoładowanych 150 koni wyparł wolnossącą 2-litrówkę, bardzo dobrze radzi sobie z napędzeniem auta. Nowe kombi Forda w takiej konfiguracji jest dynamiczne i szybkie, ale przez to nie obchodzi się tak oszczędnie z benzyną jakby się tego życzyło. DRUGI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu Focusa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus III kombi - SILNIKI

W trzecim Focusie możliwość doboru jednostki napędowej do własnych potrzeb została bardzo rozbudowana. Bogata gama silników obejmuje benzynowe i wysokoprężne motory, o różnych zakresach mocy. Co ciekawe w ofercie obok czterocylindrowych 16-zaworowych benzynówek ze zmiennymi fazami rozrządu Ti-VCT, oraz turbodoładowanych EcoBoost, znajdują się także innowacyjne motory trzycylindrowe! Nowy silnik 1.0 EcoBoost opracowany przez Ford Motor Company, otrzymał nawet prestiżowy tytuł "International Engine of the Year 2012". Budowę tego motoru wymogły coraz bardziej zaostrzane normy emisji CO2 i szybko rosnące ceny benzyny. Koncepcja downsizingu (ograniczenie pojemności silnika z zachowaniem jego mocy dzięki doładowaniu) rozwija się więc w najlepsze. Lekki jednolitrowy 12-zaworowy silnik z trzema cylindrami, bezpośrednim wtryskiem paliwa, układem zmiennych faz rozrządu i turbiną, rozwija 100 KM i 170 Nm, lub w mocniejszej odmianie 125 KM i 170 Nm.

>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wolnossące układy Duratec Ti-VCT posiadają pojemność 1.6 litra i oferują cztery warianty mocowe. Najsłabszy generuje 85 KM i 141 Nm, kolejny 105 KM i 150 Nm, następny oznaczony symbolem Flexifuel dostarcza 120 KM i 159 Nm, a najmocniejszy 125 KM i 159 Nm. Motory 1.6 EcoBoost wsparte turbosprężarką rozwijają natomiast odpowiednio 150 KM i 240 Nm oraz 182 KM i 240 Nm. Najmocniejsza benzynówka 2.0 EcoBoost stosowana w usportowionych modelach ST generuje 250 KM i 360 Nm.

Wysokoprężne motory Duratorq, oznaczone tradycyjnym dla Forda symbolem TDCi, to dobrze znane turbodoładowane silniki, z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Do wyboru mamy 5 wariantów - dwa o pojemność 1.6 litra: 95 KM i 230 Nm oraz 105 KM i 270 Nm, a także trzy o wyższej pojemności 2-litrów 115 KM i 300 Nm, 140 KM i 320 Nm oraz najmocniejszego diesla 163 KM i 340 Nm.

>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Silniki w zależności od wersji posiadają 5-stopniowe lub 6-stopniowe przekładnie manualne. Wybrane motory mogą też współpracować z automatyczną skrzynią typu PowerShift (dwusprzęgłowa i 6-biegowa z trybem ręcznej zmiany przełożeń). Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać kontrolka optymalnego przełożenia. Wskaźnik dyskretnie wyświetla się na tarczy obrotomierza i wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegu, by zminimalizować zużycie benzyny. Dodatkowym systemem wpływającym na oszczędność jest Auto-Start-Stop, samoczynnie wyłączający i uruchamiający silnik przy częstych zatrzymywaniach. ASS podstawowo wspiera wszystkie motory typu EcoBoost oraz jednego TDCi w wariancie 105-konnym. W opcji za kwotę 1 000 zł ASS można dokupić do motorów TDCi 95 KM i 115 KM. Na pokładzie jest jeszcze jeden system Ford Eco Mode informujący na wyświetlaczu komputera o ekonomice jazdy (poza modelami AMBIENTE START i AMBIENTE).

WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus III kombi:

Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost 150 KM - TEST

Niedawno mieliśmy przyjemność zbadać jak w Focusie sprawują się doładowane trzy cylindry o pojemności 1.0, a teraz jeździliśmy tradycyjnym 16-zaworowym R4. Silnik na biegu jałowym pracuje podobnie cicho jak w R3, ale po wciśnięciu gazu, czy podczas jazdy na niskich obrotach, jego dźwięk nie jest chrapliwy, ale jednostajny. Kulturę pracy tych dwóch motorów ciężko do siebie porównać (cztery "gary" są z natury lepiej wyważone i pracują równiej, od nieparzystej liczby cylindrów). Wnętrze zostało dobrze wyciszone. Podróżując z wyższymi prędkościami poziom hałasu jest niski. Dopiero podczas przyspieszania i wkręcania EcoBoosta w wyższy zakres obrotów do uszu dochodzi całkiem przyjemny pomruk.

W aucie nie odczuwa się braku mocy, a to daje wysoką przyjemność z podróżowania i psychiczny komfort kierowcy. Można być pewnym, że w chwili chęci przyspieszenia lub wyprzedzenia, pod maską jest zapas koni mechanicznych. Wybierając się Focusem kombi z silnikiem 1.6 w dłuższą trasę, będziemy mogli bez przeszkód podróżować lewym pasem ruchu. Testowy egzemplarz w próbie drogowej z trójką osób na pokładzie i bagażami, przyjemnie poczynał sobie na autostradzie A2 pokonując odcinek Warszawa - Poznań. Turbodoładowanie zapewnia dobrą elastyczność - auto miarowo wkręca się na obroty i wcale nie daje poczucia turbodziury. Charakterystyka pozwala na osiągnięcie dużej mocy 240 Nm momentu obrotowego już z samego dołu, co udowadnia zmiana biegów w zakresie 1800-2000 obr/min (tak nawet podpowiada asystent przekładni, by utrzymać przy okazji ekonomikę).

>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, wyposażenie i bagażnik <<<

Większość koni mechanicznych przychodzi galopem natomiast w późniejszej skali. Ładnie brzmiący silnik daje się wysoko wkręcać, zachęcając do trochę sportowej jazdy. Niemiecki kompakt jest dynamiczny - sprint do setki zajmuje mu 8,8 sekundy. Może głębokiego wciskania w fotel się przy tym nie doświadczy, ale wynik ten to nie dużo, jak na użytkowe kombi z małym pojemnościowo serduchem. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 210 km/h. W naszym teście jednak nie pokusiliśmy się o sprawdzenie jaka jest w rzeczywistości. Słabą stroną takiej jazdy jest apetyt na zużycie paliwa, dlatego jak zależy nam raczej na oszczędności, lepiej ograniczyć wdeptywanie pedału gazu w podłogę. Lewarek skrzyni biegów dobrze leży w dłoni, jego osadzone w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym pozwala na szybką zmianę biegów. Praca sześciobiegowej przekładni zadowala precyzją bo poszczególne przełożenia wchodzą lekko.

Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost 150 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka posiada pojemność 55 litrów w wersji benzynowej. Odmiana wysokoprężna ma zmniejszony bak do 53 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią ma spalać: 7,6 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,9 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,9 litra/100km. Ciekawostką jet seryjny wlew paliwa typu Easy-Fuel. W momencie tankowania nie ma potrzeby dotykania brudnego korka, bo go w ogóle nie ma. Specjalna konstrukcja wlewu nie pozwala na przepływ nieczystości, a do tego uniemożliwia nalanie do baku niewłaściwego paliwa.

>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

W rzeczywistości można zapomnieć o obiecywanych katalogowych liczbach. Producent obiecuje w folderze reklamowym gruszki na wierzbie. Konie mechaniczne nie są napędzane powietrzem, dlatego do galopu potrzebują się napić. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika 1.6 EcoBoost 125 KM na benzynę jest wyższe. Przy spokojnym traktowaniu samochodu w trasie, utrzymując prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się zejść do wyniku 6,0 l/100km (jazda trochę na czuja, i trochę z ekotrybem - EcoMode - mówiącym o płynności, prędkości i przebiegu). Podróżowanie bez stosowania ecodrivingu szybko zaowocuje w trasie spalaniem wyższym nawet o 1-2 litry. Przemieszczanie w warunkach miejskich za to dość sporo już odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu. Według wskazań komputera pokładowego sprawdzany Fokus kombi potrzebował w stołecznych realiach około 10 l/100km (nawet fabryczny Auto-Start-Stop nie był w stanie obniżyć zużycia). W cyklu mieszanym dawka Pb oscylowała w granicach 7,7 l/100km.

Komputer pokładowy niestety nie jest podstawą wyposażenia, co jest poważną wpadką na tle kompaktowej konkurencji - nie znajdziemy go w modelach AMBIENTE START i AMBIENTE (podstawowy wariant komputera jest dostępny za dopłatą i wchodzi w skład pakietów). W teście SuperAuto24.pl dysponowaliśmy Focusem w odmianie TREND SPORT, na pokładzie którego znajdował się rozbudowany wariant komputera. Dane pokazywane na kolorowym szerokim wyświetlaczu cyfrowym, wpasowanym pomiędzy głównymi wskaźnikami, można prezentować w różnoraki sposób. Dostęp do rozbudowanych funkcji oraz informacji na temat spalania zdobywa się po użyciu przycisków umiejscowionych na kierownicy (do tego miejsca trzeba trochę przywyknąć).

Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 turbo
Paliwo Benzyna
Pojemność 1596 cm3
Moc maksymalna 110 kW/150 KM przy 5700 obr./min.
Maks mom. obrotowy 240 Nm przy 1600-4000 obr./min.
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,8 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 55 l
Masa własna/ładowność 1358/1900 kg
Opony 215/50 R17
Emisja CO2 137 g/km
Bagażnik: zestaw napr./ koło dojazd/ rozłożone
490 l/ 476 l/ 1516 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Forda Focusa. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego kombi? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Forda Focusa III kombi na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki