Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary użytkowej odmiany

2012-11-26 2:30

Bardziej użytkowe odmiany popularnych kompaktów wcale nie muszą być nudne stylistycznie. Świetnym przykładem jest na to trzeci Ford Focus powiększony do rozmiarów kombi, utrzymany w języku projektowym "Kinetic Design". Wóz mimo przedłużonego tyłu zachował smukłą spłaszczoną formę nadwozia i zadziorną dynamikę linii. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu Focusa III w wersji kombi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus - WSTĘP

Ford Focus to popularne auto segmentu C, czyli klasy niższej średniej, zwanej też potocznie kompaktową. Auto zadebiutowało w 1998 roku na salonie w Genewie, jako następca modelu Escort mającego za sobą bogatą 30-letnią historię. Zmiana nazwy miała podkreślać, że nie jest to kolejna generacja Escorta, ale zaprojektowany od podstaw według koncepcji "New Edge Design" zupełnie nowy pojazd. Okazało się, że rynek rewelacyjnie przyjął nowatorsko prezentujący się i lepszy jakościowo produkt Forda. Liczne walory znalazły swoje odzwierciedlenie w poprawionych wynikach sprzedaży, czy przyznanym prestiżowym tytule "Car of the Year 1999". Focus wytwarzany w odmianach hatchback, sedan i kombi w badaniach niemieckiego TUV pokonywał auta japońskie.

>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Drugą generację Forda Focusa zaprezentowano na Salonie Samochodowym Paryż 2004. Auto powstało na bazie płyty podłogowej P1, którą wykorzystano wcześniej do budowy minivana o nazwie Ford Focus C-MAX. Karoseria w stosunku do poprzednika została ugrzeczniona i otrzymała wygładzone kształty blach. Początkowo Focusa II oferowano w postaci 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi. W 2005 roku gamę uzupełnił sedan oraz coupe-cabrio. W 2008 r. przeprowadzono wyraźny facelifting. Pierwsze dwie generacje znalazły na siebie ponad 10 milionów nabywców.

>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W 2010 roku oficjalnie pokazano Focusa trzeciej generacji. Pojazd opracowano w Europie w oparciu o nową płytę podłogową i jest obecnie wytwarzany w zakładach w: Niemczech, USA, Rosji i Chinach. Auto do salonów wjechało w pierwszym kwartale 2011 roku. W ofercie znajduje się 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Focus III stał się tak bardzo udany i popularny, że w pierwszym półroczu 2012 r., uplasował się na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych kompaktów w ujęciu globalnym. Fanów przybywa bo nowy model jest oferowany w ponad 120 krajach świata. Wersja kombi chętnie wybierana na auto flotowe, czy spełniająca się też jako auto rodzinne, rywalizuje z takimi propozycjami segmentu C jak:Chevrolet Cruze Kombi, Opel Astra Sports Tourer, Volkswagen Golf Variant, Hyundai i30 Wagon, Kia Ceed SW, Renault Megane Grandtour, Peugeot 308 SW, czy Skoda Octavia Combi.

WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus III kombi:

Ford Focus III kombi - STYLISTYKA

Styliści postawili na dość oryginalne nadwozie Focusa, podobnie jak w przypadku zapadającej głęboko w pamięć pierwszej generacji. Dynamiczna sylwetka zaprojektowana zgodnie z nowym trendem stylistycznym zwanym "Kinetic Design", zerwała z wyglądem trochę zbyt mdłej "dwójki". Nowatorski opływowy trzeci Focus stał się o wiele bardziej "napakowany" przy zachowaniu dobrych proporcji. Bez względu na to, z której strony spogląda się na wóz, dostrzegalna jest dynamiczna linia. Nawet projekt użytkowej wersji kombi nacechowano wręcz sportowymi detalami. Najbardziej charakterystyczna odmiana niemieckiego kompaktu to natomiast topowa wersja ST, wyróżniająca się z zewnątrz głównie przekształconą formą zderzaków (patrz żółty Focus na zdjęciach w galerii).

>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, wyposażenie i bagażnik <<<

Przód auta tak samo jak w hatchbacku i sedanie, zdominował agresywny sześciokątny wlot powietrza, który został przecięty pionowymi pasami tak, by centralnie tworzył się kształt trapezu. Otwory wypełniono czarną kratą i miejscem pod tablicę rejestracyjną. Styl szerokich przednich reflektorów dodaje jeszcze większego sportowego charakteru. Atrakcyjnie zaprojektowane klosze mogą prezentować się różnie w zależności od wersji (mogą mieć jasne lub czarne wypełnienie). W konfiguracji ze światłami biksenonowymi górną część okraszono pasem LED-owych świateł do jazdy dziennej. W centralnym miejscu na wąziutkim grillu umieszczono niebieski owal z logo marki przedzielający chromowany pas. Pokrywa silnika wysoko pociągnięta nad błotniki, dostała wyraźne wyprofilowania harmonijnie przechodzące we wlot na zderzaku. Okrągłe światła przeciwmgielne po bokach wpasowane w chromowane oprawy, podkreślają dynamiczny wygląd, ale niestety nie są seryjne - nie ma ich w AMBIENTE START i AMBIENTE, a w wersji TREND wymagają dopłaty 800 zł.

Modna spłaszczona sylwetka to wzornictwo na najwyższym poziomie. Zawierający walory praktyczne duży tył kombi, na tle hatchbacka został przedłużony o 20 cm. Dynamiczny profil dumnie prezentuje swoje regularne przetłoczenia i zwężającą się ku tyłowi linię okien, podobną jak w większym Mondeo kombi. Główna kreska boczna przecinająca blachy przebiega przez drzwi na wysokości klamek i kończy się na przednim błotniku. Płaszczyzna drzwi w dolnej części otrzymała skośne wcięcie. Progi pozostały czarne, tak samo jak dolne elementy zderzaków, dzięki czemu karoseria optycznie wygląda lekko, mimo że została tak bardzo napompowana. Lusterka boczne już seryjnie posiadają zintegrowane kierunkowskazy. Zaznaczone krągłości nadkoli są bardzo wyraźne, zarys z tylnego błotnika mocno przechodzi na drzwi. Wykończenie okien listwą z polerowanego aluminium to cecha odmian TREND SPORT i TITANIUM.

>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tył wozu to obszerny zderzak ze wspomnianym czarnym pasem w dolnej części. Zgrabności kufrowi dodają poziome przetłoczenia. Duża klapa bagażnika została zwieńczona na szczycie daszkiem z trzecim światłem STOP, stanowiącym optyczne przedłużenie dachu. Styliści nie umieścili już w słupkach pionowych lamp, lecz zastosowali poziome światła zachodzące klinem na boki karoserii. Niestety nowoczesne LED-owe żarówki w kloszach, układające w podwójne świetlne pasy, nie są podstawą (standard w wersjach z reflektorami biksenonowymi lub odmianie TITANIUM). Okrągła końcówka rury wydechowej ładnie wpasowana w zderzak to cecha odmiany TREND SPORT. Elektryczne okno dachowe czy przyciemniane szyby wymagają dopłat. Relingi dachowe z wykończeniem aluminiowym to także opcja z listy dodatków.

WZORY OBRĘCZY

Producent dysponuje w ofercie szeroką gamą obręczy ze stopów lekkich. Klienci decydujący się na nowego Focusa mają do wyboru kilkanaście wzorów kół. Oferta rozpoczyna się od podstawowych stalowych 16-nastek z pełnymi kołpakami. Nie brakuje też felg ze stopów lekkich - można wybierać wśród rozmiarów 16", 17" i 18". W zależności od poziomu wyposażenia auta felgi aluminiowe są montowane albo seryjnie, albo wymagają dopłat.

Ford Focus III kombi - WYMIARY

Trzecia generacja choć wygląda na większą pod każdym względem od poprzedniego modelu, to tak naprawdę wcale się tak nie zmieniła. Nowy Focus kombi posiada długość 4556 mm (jest dłuższy o 20 cm od hatchbacka), szerokość 1823 mm i wysokość 1505 mm. Rozstaw osi w zestawieniu z drugą generacją zwiększył się z 2640 mm do 2648 mm. Pojemność bagażnika to 490 l w konfiguracji z zestawem naprawczym, a z kołem dojazdowym wynosi 476 l. Po złożeniu siedzeń przestrzeń wzrasta do 1516 l.

Masa własna Focusa kombi może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1307 kg a najcięższy z 2-litrowym dieslem 1471 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 1825 kg do nawet 2050 kilogramów w przypadku diesla Duratorq.

Ford Focus III - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 14 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to Blazer Blue i Frozen White. Barwa Colorado Red to koszt 750 zł. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Specjalny lakier Candy Red metalizowany kosztuje natomiast 2 800 zł. Dwie barwy Performance Blue i Electric Orange zarezerwowano dla sportowej odmiany ST. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia, klamki drzwi i lusterka boczne to standard każdej wersji wyposażeniowej. Chromowane nakładki na lusterka kosztują 150 zł. Listwy pod linią okien w barwie polerowanego aluminium znajdziemy w wersjach TREND SPORT i TITANIUM.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Ford Focus trzeciej generacji został wyposażony w silnik benzynowy 1.6 EcoBoost. Co myślimy o jednostce i dynamice pojazdu? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego Focusa na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają