Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary rodzinnej sportówki

2013-05-27 3:30

Użytkowe odmiany popularnych kompaktów wcale nie muszą być nudne. Świetnym tego przykładem jest Ford Focus ST w wydaniu kombi, który na co dzień sprawdza się jako rodzinny środek transportu, a gdy trzeba prezentuje drapieżniejszą sportową stronę. Dopracowanemu pod względem technicznym Fordowi niczego nie brakuje - jest szybki, wyśmienicie się prowadzi i za sprawą detali przypisanych dla wariantu ST wygląda bardzo zadziornie. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena designu sportowej wersji kombi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus ST - WSTĘP

Sportowa seria ST jest obecna w kompaktowym Focusie od jego pierwszej generacji. Wpisujący się w segment C samochód najpierw zadebiutował w 1998 roku jako następca modelu Escort, mającego za sobą bogatą 30-letnią historię. Zmiana nazwy miała podkreślać, że nie jest to kolejna ewolucja auta, ale zupełnie nowy pojazd zaprojektowany od podstaw. Dobry jakościowo i nowatorsko prezentujący się Focus, w krótkim czasie został rewelacyjnie przyjęty na światowych rynkach, co skłoniło firmę do objęcia nowej strategii produktowej i budowy seryjnie produkowanej wersji sportowej. Symbol ST widniejący dziś na hot-hatchach spod znaku Forda, wywodzi się od nazwy Sport Technologies, co krótko mówiąc oznacza auta oparte na konstrukcjach wytwarzanych masowo modeli, odznaczające się na ich tle ponadprzeciętnymi właściwościami.

>>> Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Pierwsza seria podrasowanych Focusów o symbolu ST170 wyjeżdżała z fabryki od 2000 roku. Pod maską montowany był dwulitrowy, wolnossący silnik czterocylindrowy o mocy 170 KM współpracujący z 6-biegową skrzynią. ST170 osiągał od startu setkę w 8,2 sekundy i rozpędzał się do 215 km/h. Oferowano go w dwóch wersjach nadwozia, jako 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Kolejna druga generacja oznaczona numerem ST225 przyniosła zmianę motoru na turbodoładowaną jednostkę 5-cylindrową. Jej pojemność wynosiła 2.5-litra, moc 225 KM pozwalała na przyspieszenie od 0 do 100km/h w 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 241 km/h.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Do europejskiej oferty marki Forda nowa wersja Focusa ST bazująca na trzeciej generacji auta, wytwarzanej od 2011 r., wjechała do europejskiej sprzedaży latem w roku 2012. Hot-hatch po raz pierwszy obok hatchbacka produkowany jest również w wydaniu sportowego kombi. Zgodnie z ideą downsizingu pojemność silnika zmalała do 2-litrów wpisując się w grupę turbodoładowanych motorów EcoBoost (moc 250 KM). Pojazd jest pierwszym produktem strategii "One Ford", w której chodzi o tworzenie jednolitych samochodów światowych, co bezpośrednio wiąże się ze zminimalizowaniem kosztów produkcji w ujęciu globalnym. Dzięki temu m.in. model ST oferowany na ponad 40 rynkach (od USA, przez Europę aż po Azję), wszędzie występuje w ujednoliconej specyfikacji. Z ciekawostek modele z rodziny Forda Focusa III, dziś należą najchętniej kupowanych pojazdów na świecie, a sam Focus III znajduje się w ofercie ponad 120 krajów.

Ford Focus ST kombi - STYLISTYKA

Motoryzacyjni producenci przy tworzeniu podrasowanych wariantów popularnych na rynku aut, zwykle już w temacie stylistyki uzewnętrzniają sportowe walory. Nie inaczej jest w przypadku topowego wydania kompaktowego GTi spod znaku Forda, oznaczonego dyskretnym symbolem ST na karoserii. Mniej dyskretne natomiast od czerwonego znaku dwóch złączonych ze sobą literek, jest odróżnienie pojazdu od jego grzecznych braci (wcześniejsze generacje ST w tym temacie były bardziej powściągliwe). Detale nadwozia wyraźnie ostrzegają przed nadpobudliwym temperamentem wozu. Na tle "zwykłych" Focusów, w wersji ST totalnej zmianie uległ przedni zderzak. Zdominowano go agresywnym wlotem powietrza, pokrytym błyszczącą czarną siatką i miejscem pod tablicę rejestracyjną, co wymusiło całkowitą rezygnację z grilla. Dolna część optycznie poszerza auto, co jest zasługą wąskiego pasa wlotu, okrągłych seryjnych lampek przeciwmgłowych oraz krawędzi ukształtowanych w spoiler. Złowrogiego spojrzenia dodają układające się pod skosem reflektory. Klosze mogą różny styl w zależności od wersji (podstawowo w ST są halogenowe, a w wyższej ST2 znajdują się biksenony). W wariancie z ksenonem górną część okraszono pasem LED-owych świateł do jazdy dziennej (w ST za biksenon dopłata 3 000 zł). Pokrywa silnika wysoko pociągnięta nad błotniki, dostała wyraźne wyprofilowania harmonijnie przechodzące we wlot na zderzaku. Dobry wizerunek takiej całości przodu psuje dziwnie nienaturalna duża szpara pomiędzy maską a zderzakiem.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Dynamiczna sylwetka Forda zaprojektowana zgodnie z obowiązującym w firmie trendem zwanym "Kinetic Design", w zestawieniu z konwencjonalnym Focusem a odmianą ST, nie posiada praktycznie żadnych zmian. Elementy "napakowanej" karoserii niczym się od siebie nie różnią, dzięki czemu nie zaburzono odpowiednio dobranych proporcji. Nawet forma użytkowej wersji kombi wygląda rewelacyjnie. Bez względu na to, z której strony spogląda się na wóz, dostrzegalna jest dynamiczna linia. Zerkając na profil dumnie prezentowane są regularne przetłoczenia i zwężająca się ku tyłowi linia okien. Wyraźna kreska boczna przecinająca blachy przebiega przez drzwi na wysokości klamek i kończy się na przednim błotniku. Płaszczyzna drzwi w dolnej części otrzymała dodatkowe skośne wcięcie. Zaznaczone krągłości nadkoli umiejętnie załamują światło. Sportowy detal stanowią unikalne listwy progowe dodające charakteru, wraz z 18-calowymi obręczami ze stopów lekkich, które widnieją na wyposażeniu seryjnym (wzór nawiązujący wprost do poprzedniego Focusa ST225).

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Podobnie jak z przodu, przekształconej formy zderzaka nie trudno dopatrzeć się też i z tyłu. Zamiast czarnego pasa ochronnego w dolnej części, teraz jest gruba nakładka o falistym przetłoczeniu i centralny dyfuzor ze sporej wielkości końcówką układu wydechowego. Takie kosmiczne zakończenie wydechu wygląda nieco pretensjonalnie, przez co nie każdemu przypadnie do gustu, ale za to jest znakiem rozpoznawczym rasowego ST i dba o rewelacyjne brzmienie. Samemu kufrowi zgrabności dodają poziome przetłoczenia. Duża klapa bagażnika została zwieńczona na szczycie ładnie ukształtowanym spoilerem z trzecim światłem STOP. Poziome światła zachodzące klinem na boki karoserii, w bogatszym wydaniu wyposażenia ST2 ozdobiono LED-owymi żarówkami w kloszach, układającymi się w podwójne świetlne pasy (w ST występują w zestawie z reflektorami biksenonowymi). O użytkowych walorach przypominają smukłe relingi dachowe z wykończeniem aluminiowym.

Ford Focus ST kombi - WYMIARY

Focus ST w wersji kombi posiada długość 4566 mm, co sprawia, że jest dłuższy o 200 mm od hatchbacka. Szerokość auta wynosi 1823 mm, a wysokość 1505 mm. Rozstaw osi to natomiast 2648 mm. Bagażnik w konfiguracji z zestawem naprawczym pomieści 490 litrów, a z kołem dojazdowym jego objętość maleje do 476 l. Po złożeniu siedzeń przestrzeń wzrasta do 1516 l. Masa własna Focusa ST kombi wynosi 1386 kg, a dopuszczalna masa całkowita samochodu sięga 2025 kg.

Ford Focus ST kombi - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 6 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery to Frozen White i Race Red. Kolory metalizowane wymagają dopłaty 1 950 zł. Dwie barwy specjalne zarezerwowane wyłącznie dla wariantu ST (Performance Blue oraz Electric Orange) zostały wycenione na 5 000 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia, klamki drzwi, lusterka boczne, czy spoiler tylnej klapy to standard. Spoilery progowe to również standard. Za dodatkowo przyciemnione szyby tylnej części nadwozia trzeba zapłacić 800 zł. Lusterka boczne już seryjnie posiadają zintegrowane kierunkowskazy.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Ford Focus ST został wyposażony w silnik benzynowy 2.0 EcoBoost. Co myślimy o turbodoładowanej jednostce, pracy skrzyni biegów i dynamice pojazdu? Jak przedstawiają się osiągi sportowego Focusa? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu Focusa ST kombi na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki