Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-05-28 4:00

Turbodoładowany Focus ST potrafi rozbudzić emocje w kierowcy. Silnik mimo utraty jednego z cylindrów i pomniejszenia pojemności o pół litra, względem poprzednika, wbrew temu zyskał na wigorze. O drapieżny charakter dba dostarczająca sporo wrażeń wysoka moc 250 koni, a basowe brzmienie wydobywające się z układu wydechowego wiele mówi o wigorze. To czyni z Forda nietypowo szybkie kombi, zaskakujące na drodze niejedną sportową brykę. Dynamiczne przyspieszenia wywołujące uśmiech łatwo wchodzą w nawyk, ale konsekwencja częstszego odwiedzania stacji paliw robi się już nieco mniej radosna. DRUGI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu Focusa ST. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus ST kombi - SILNIK

Trzecia generacja Focusa ST została całkowicie przeprojektowana pod względem układu napędowego. Zgodnie z ideą downsizingu nowe wcielenie hot-hatcha w pewnym sensie powróciło do korzeni pierwszego Focusa ST170, napędzanego czterocylindrowym układem. Ford pozbawił silnik jednego z pięciu cylindrów, jakie pracowały w drugiej generacji ST225 oraz zmniejszył pojemność skokową o 0,5 litra, do aktualnego stanu 2-litrów. Turbodoładowany motor wpisany teraz w grupę nowoczesnych EcoBoostów, jest najmocniejszy w całej linii. Inżynierom w stosunku do poprzednika udało się obniżyć poziom emisji CO2 o ponad 20%, i co ciekawe jednocześnie zwiększyć moc z 225 KM do 250 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To zasługa wykorzystania trzech kluczowych technologi: wysokociśnieniowego układu bezpośredniego wtrysku paliwa, turbosprężarki o niskiej bezwładności łopatek turbiny oraz systemu zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków rozrządu dla zaworów dolotowych i wylotowych (Ti-VCT).

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Konwencjonalna benzynowa jednostka R4, na każdym rynku sprzedaży na świecie, jest bez wyjątku zespalana z 6-biegową mechaniczną skrzynią, przekazującą napęd na koła przednie. O precyzji działania sześciobiegowego manuala ciężko napisać coś złego. Krótki lewarek w skierowanej do kierowcy konsoli łatwo się prowadzi, a gałka zmiany biegów dobrze wpada w dłoń. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać kontrolka optymalnego przełożenia. Dyskretnie wyświetlana na zegarach lampka wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegu, by zminimalizować zużycie benzyny. W odróżnieniu od podstawowych Focusów, we wnętrzu na desce rozdzielczej znalazły się dodatkowe trzy wskaźniki. Zestaw pozwala monitorować podczas jazdy ciśnienie doładowania turbiny, oraz ciśnienie i temperaturę oleju w silniku.

Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST

Twórcy Focusa ST kombi w umiejętny sposób połączyli różne przeciwieństwa. Mocny silnik w zestawie z zaawansowanymi właściwościami jezdnymi, upchnęli w użytecznym nadwoziu, idealnym dla męża i ojca lubiącego od czasu do czasu "przycisnąć". Tym autem na co dzień da się bezpiecznie przewozić najbliższych, bez obaw wyjechać na dłuższe wczasy, a gdy przyjdzie ochota na zastrzyk adrenaliny, ten znajdzie się na wyciągnięcie stopy i ręki. Po testowanym przez SuperAuto24.pl egzemplarzu z czerwonym dopiskiem ST oczekiwaliśmy właśnie takich doznań, i ani trochę się nie rozczarowaliśmy. Silnik drzemiący w ładnym opakowaniu łatwo wywołuje emocje, mimo że w początkowej fazie po pobudzeniu go do życia, wcale tego nie zdradza. Agregat uruchamiany za pomocą guzika startowego Ford Power, wtopionego w deskę rozdzielczą, na biegu jałowym pracuje spokojnie i cicho. Można być więc pewnym, że dzieci śpiące w fotelikach nie zostaną obudzone, i podróż nie przebiegnie bez zbędnych grymasów. Niespokojny temperament zdradza jedynie subtelny pomruk układu wydechowego, ponieważ jego możliwości odrywają się wtedy, gdy zechce tego kierowca.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Mniej rozsądne przejażdżki bez pasażerów na pokładzie, pozwalające na wykrzesanie ognia i sprawdzanie osiągów, powodują nieschodzący uśmiech z twarzy kierującego. Rzędowa czwórka oferująca maksymalny moment obrotowy o wartości 360 Nm, potrafi nieźle rozbujać rodzinne kombi. Turbosprężarka potrzebująca dosłownie chwilę na rozkręcenie się, stanowi w przedziale od 2000 do 4500 obr/min. integralną część ogromnej siły napędowej, utrzymywanej na stałym poziomie. Przez zbyt gwałtowne depniecie w podłogę, zerwanie przyczepności przednich kół to nie problem, ale co ciekawe taka reakcja wcale nie oznacza wyrywania kierownicy z rąk. Specjalny system wykrywający nadmierne siły oddziałujące na wspomaganie układu kierowniczego, ułatwia sterowanie wozem. Wystrzał ze startu zatrzymanego pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 6,5 sekundy, co jest imponującym wynikiem. Rosnące miarowo przyspieszenie przyjemnie wciska w fotel, a trzymanie gazu wciśniętego do dechy powoduje na prostej drodze, że prędkość maksymalna potrafi dojść niemalże do 250 km/h.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Sprężarka w połączeniu z płynnym przebiegiem charakterystyki momentu obrotowego, zapewnia dużą rezerwę mocy pod stopą w razie konieczności nagłego przyspieszenia. Z elastycznością nie ma większych problemów, a to oznacza swobodne wyprzedzanie. Stajnia narowistych rumaków, liczących sobie 250 rozbrykanych sztuk dostarczanych przy 5500 obr./min. sprawia, że wysokie obroty są naturalnym środowiskiem pracy dla Forda. Co ciekawe nie tylko sprawiają, że użytkowy wariant ST chętnie prze do przodu, bo przy okazji przeradzają się w prawdziwy wybuch akustycznych wrażeń, oferowanych przez 4-cylindrową jednostką. Z wkręcaniem silnika na wyższe wartości, do przedziału pasażerskiego dochodzą rasowe melodie, wydobywające się nie tylko z układu wydechowego, ale też za pośrednictwem dodatkowego kanału dźwięku, wykorzystującego specjalną membranę zastosowaną przy układzie dolotowym i przepustnicy silnika. Szałowy Focus w wydaniu ST kombi tym wszystkim łatwo udowodnia, że po pojawieniu się na świecie nowych członków w rodzinie, wcale nie trzeba rezygnować z jazdy sportowymi czterema kółkami. Entuzjaści ceniący zmiksowanie wygody z wchodzącymi głęboko w krew emocjami, łatwo docenią walory tego auta.

Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - SPALANIE

Zbiornik na benzynę posiada pojemność 55 litrów, a wlew typu Easy-Fuel uniemożliwia nalanie do baku niewłaściwego paliwa i zapobiega przepływowi nieczystości. Podobnie jak we wszystkich nowoczesnych Fordach, jego konstrukcja eliminuje również całkowicie korek, dzięki czemu po przyjeździe na stację paliw, w momencie tankowania nie musimy dotykać brudnego korka, bo w ogóle go nie ma. Według danych producenta Focus ST w wersji kombi ma spalać: 9,9 l/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,6 litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 7,2 litra/100km.

W rzeczywistości można zapomnieć o obiecywanych katalogowych liczbach, bo Focus ST nie został zaprogramowany na niskie zużycie. Spora stajnia doładowanych koni mechanicznych potrzebuje oktanów do galopu, co zresztą wykazały nasze testy. Przy spokojnym traktowaniu samochodu da się tym autem podróżować w miarę oszczędnie na dłuższych trasach, ale wymaga to sporej cierpliwości od kierowcy. Utrzymując prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, absolutnie bez dynamicznych wyprzedzeń, udało się nam zejść najniżej do wyniku 6,2 l/100km, przy pomocy trybu EcoMode (funkcja mówiąca o płynności jazdy). Podróżowanie bez stosowania ecodrivingu zaowocuje natomiast takim spalaniem, na ile pozwala portfel kierowcy. Przemieszczanie się w warunkach miejskich za to dość sporo już odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu. Według wskazań komputera pokładowego nasz Focus potrzebował w zakorkowanych warszawskich realiach około 12 l/100km. Jeżdżąc "normalnie" (bez wykorzystywania potencjału mocowego silnika), w cyklu mieszanym dawka Pb oscylowała w granicach 9,5 l/100km.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Rozbudowany komputer pokładowy to seryjny element. Wpasowany pomiędzy głównymi wskaźnikami cyfrowy wyświetlacz może prezentować dane w różnoraki sposób. Dostęp do funkcji oraz informacji na temat spalania zdobywa się przy użyciu przycisków umiejscowionych na kierownicy. Do czytelności nie ma absolutnie zarzutów, a pomysł funkcji pokazywania w jednym oknie nawet kilku informacji na raz jest genialny, bo nie trzeba się "przeklikiwać" przez kolejne pozycje. Interesująca pozycja to wspominane wyżej monitorowanie stylu podróżowania Ford EcoMode - po wybraniu odpowiedniego ustawienia z listy menu, słaba lub dobra ekonomika przedstawia się pod postacią zapalanych zielonych listków na grafikach kwiatów.

Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 turbo
Paliwo Benzyna
Pojemność 2000 cm3
Moc maksymalna 184 kW/250 KM przy 5500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 360 Nm przy 2000-4500 obr./min.
Prędkość maksymalna
248 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 6,5 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 55 l
Masa własna/ładowność 1386/2025 kg
Opony 235/40 R18
Emisja CO2 169 g/km
Bagażnik: zestaw napr./ koło dojazd/ rozłożony
490 l/ 476 l/ 1516 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Forda Focusa ST. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu sportowego wozu w wydaniu kombi? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Focusa ST na SuperAuto24.pl.

ć

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają