SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

31.05.2013, godz. 01:30
Ford Focus ST kombi
foto:

Ford Focus trzeciej generacji w przeprowadzonych testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 5 gwiazdek. Na seryjnym wyposażeniu klient dostaje już 6 poduszek powietrznych i bogaty pakiet elektronicznych systemów wspomagających jazdę i hamowanie. Kilka zaawansowanych opcji niestety już wymaga dopłaty nawet w topowym Focusie ST, a samo auto także nie należy do najtańszych. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to zaprezentowanie cennika oferowanego w salonach Focusa ST oraz opis systemów wpływających na bezpieczeństwo. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Ford Focus ST kombi - BEZPIECZEŃSTWO

Trzecia generacja Focusa oferuje podstawowo 6 poduszek powietrznych (airbagi kierowcy i pasażera, boczne poduszki chroniące głowy i klatki piersiowe oraz kurtyny powietrzne rozciągające się wzdłuż linii okien. W aucie zastosowano trzypunktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Dla przednich foteli pasy dodatkowo mają napinacze pirotechniczne z ograniczeniem siły napięcia. Czujniki z sygnalizacją niezapiętych pasów, przypominającą brzęczkiem o ich zapięciu, zastosowano na przednich fotelach kierowcy i pasażera. Siedzenia tylnej kanapy wyposażono w wersji ST trzema zagłówkami o regulowanej wysokości (w przypadku kanapy RECARO w ST2 użyto już tylko dwóch zagłówków) oraz system ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. Auto sygnalizuje także dźwiękiem oraz obrazkiem na wyświetlaczu komputera pozostawienie niezamkniętych drzwi.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich Focusach zaawansowane systemy. Kierowca podstawowo otrzymuje następujący pakiet wspomagającej elektroniki: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), TA (układ kontroli trakcji) i EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Opcją jest natomiast ACS (system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), który kosztuje 1 600 zł. DDS (układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu) to wydatek 200 zł.

ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI

Każdy Focus ST podstawowo ma montowany fabryczny centralny zamek sterowany pilotem oraz przycisk automatycznego ryglowania drzwi wewnątrz kabiny. Funkcja elektrycznej blokady zamków tylnych drzwi, uniemożliwiająca ich otwarcie od środka przez dzieci wymaga dopłaty 100 zł. Autoalarm obwodowy i pojemnościowy jest podstawowym wyposażeniem. Za kwotę 2 900 zł można dokupić system centralnego zamka z elektrycznym kluczykiem Ford KeyFree (potoczny inteligentny kluczyk, zwalniający zamki auta po zbliżeniu się do drzwi), z przyciskiem rozrusznika Ford Power w desce rozdzielczej.

Standardowo w Focusie ST znajdziemy tylko wycieraczki z czujnikiem deszczu. Jeżeli pożądamy innych bajerów ułatwiających jazdę, trzeba zajrzeć do listy opcji dodatkowych. Radary parkowania z tyłu to koszt 1 100 zł w zestawie z elektrycznie składanymi lusterkami. System BLIS (monitorowanie martwego pola widzenia w lusterkach, w skład którego wchodzą elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z lampkami oświetlającymi podłoże kosztuje 2 600 zł. Testowy egzemplarz był wyposażony właśnie w takie ustrojstwo, które nie do końca działało tak, jakby się tego oczekiwało. W dzień system działał bez zarzutu i lampki zamocowane w lusterkach zawsze prawidłowo informowały o pojeździe znajdującym się w martwym polu, ale nocą pomarańczowa dioda potrafiła się zapalać nawet gdy obok auta nic nie było.

>>> Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Najdroższą pozycją wycenioną na 5 100 zł jest bogaty pakiet czujników (taki elektroniczny anioł stróż) zawierający: LKA (system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, który rozpoznaje znaki drogowe i monitoruje koncentrację kierowcy), automatyczną zmianę świateł z drogowych na mijania, podgrzewaną przednią szybę, czy system BLIS monitorujący martwe pole widzenia w lusterkach. Jest też funkcja monitorowania zmęczenia kierowcy, dająca sygnał o konieczności zrobienia postoju, a także wyłapywanie znaków drogowych (na komputerze cały czas pojawiają się kolorowe symbole znaków z aktualnymi ograniczeniami prędkości).

Ford Focus ST kombi - OŚWIETLENIE

Atrakcyjnie zaprojektowane klosze przednich lamp mogą prezentować się różnie w zależności od wersji. Podstawowo w ST są halogenowe a w wyższej odmianie ST2 biksenonowe z pasem LED-owych świateł do jazdy dziennej (w ST za biksenon dopłata wynosi 3 000 zł). Zestaw taki z samoczynną regulacją kąta ustawienia, wysokociśnieniowymi spryskiwaczami i systemem statycznego doświetlania zakrętów, rewelacyjnie spisuje się podczas jazdy i podnosi bezpieczeństwo. Zgodnie z najnowszymi trendami, takie lampy dysponują po opuszczeniu auta funkcją opóźnionego wyłączenia światła przez około 30 sekund, co może się okazać przydatne po zmroku. Okrągłe światła przeciwmgielne po bokach zderzaka nie są seryjne.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Lusterka boczne mają wbudowane kierunkowskazy. Poziome światła zachodzące klinem na boki karoserii, niestety w bazowym ST nie mają w kloszach LED-owych żarówek układających się w podwójne świetlne pasy (standard w wariancie ST2 lub w zestawie z dokupionymi reflektorami biksenonowymi). Trzecie światło STOP wkomponowane w spoiler to podstawowy element.

Ford Focus ST kombi - GWARANCJA

Podstawowa gwarancja na mechanikę pojazdu obejmuje 3-letni okres bez limitu kilometrów. Gwarancja na powłokę lakierniczą nadwozia to okres 2 lat, a perforacja blach to 12-letni okresem gwarancyjny bez limitu kilometrów.

>>> Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia kosztów naprawy w zależności od wyboru opcji, od 3 do 5 lat eksploatacji, lub maksymalnym przebiegiem 150 tys. kilometrów. Gwarancja 10 lat lub przebiegu 200 tys. kilometrów aktywowana jest przeglądem wykonywanym w ASO. W ramach Ford Protect Klient, pojazd objęty jest programem assistance, tożsamym z warunkami Programu Ford Assistance 12.

film z CRASH TESTu Euro NCAP

Konstrukcja nadwozia składa się w 55 procentach ze stali o zwiększonej sztywności, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podróżujących w pojeździe. W testach zderzeniowych niezależnej organizacji Euro NCAP, autu przyznano maksymalną notę pięciu gwiazdek, a także dwie dodatkowe nagrody za zaawansowane systemy zwiększające bezpieczeństwo (system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu oraz system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach).

Ford Focus ST kombi - CENA

Auto w polskich salonach dostępne jest w dwóch wersjach nadwozia i dwóch wariantach wyposażenia. Bazowa odmiana ST hatchback kosztuje 107 250 zł, a bardziej użyteczne ST kombi to wydatek 111 050 zł.

Opisywany przez redakcję SuperAuto24.pl Ford Focus ST kombi, w bogatej wersji wyposażenia ST2, w polskiej ofercie kosztuje 120 050 zł, a cena identycznej odmiany z dodatkowymi pakietami jak w teście, wzrasta do 140 400 zł zł.

wersja silnik ST ST2
hatchback 2.0 EcoBoost 250 KM 107 250 zł 116 250 zł
kombi 2.0 EcoBoost 250 KM 111 050 zł 120 050 zł

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Forda Focusa ST kombi trzeciej generacji.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: