Ford Kuga II 2.0 TDCi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji SUV-a

2013-05-13 4:30

Pędzący popyt na nieduże pojazdy typu SUV znacząco wpływa na ewolucję przedstawicieli tego gatunku. Motoryzacyjne marki w pogodni za innowacyjnością i klientem, wystawiają do walki coraz to ciekawsze modele. Dołączył do nich nowy Ford Kuga, który wydoroślał i stał się przy okazji jednolitym obywatelem wszystkich szerokości geograficznych. Wyglądający tak samo na całym świecie złagodzony stylistycznie wóz, choć stracił młodzieżowy charakter kosztem bardziej wyważonych linii, jest nowatorski i trzyma wysoki poziom. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu Kugi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Kuga II - WSTĘP

W 2008 roku Ford postanowił zagospodarować w Europie niszowy segment aut klasy niższej średniej, wpisujących się w grupę pojazdów terenowo-rekreacyjnych. Ruch ten na firmie z niebieskim owalem w logo wymusił rosnący popyt na nieduże samochody typu SUV, cechujące się praktycznością, uniwersalnością i wielofunkcyjnością powiązaną z napędem 4x4. Segment zdominowany od paru lat świetnie sprzedającymi się produktami z Japonii, został wypełniony modelem o wdzięcznej nazwie Ford Kuga. Samochód wywodzący się z koncepcyjnego modelu iosis-X oficjalną premierę zaliczył w 2007 roku. Został zbudowany na bazie płyty podłogowej P1, którą wykorzystano wcześniej do budowy Forda Focusa C-MAX. Wprowadzony w 2008 r. do sprzedaży pojazd szybko przypadł do gustu klientom i już po trzech latach otrzymał lifting nadwozia.

>>> Ford Kuga II 2.0 TDCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Nowy Ford Kuga po raz pierwszy zadebiutował w 2011 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, jako koncepcyjny prototyp o nazwie Vertrek. Pokazane studium było wówczas zapowiedzią nowego kierunku stylistycznego obranego przez Forda. Produkcyjną wersją drugiej generacji świat poznał natomiast dopiero na wrześniowym salonie samochodowym Genewa 2012. Całkowicie odmieniony SUV wpisał się w najnowszą koncepcję strategii marki nazwanej "One Ford", w której chodzi o tworzenie jednolitych samochodów światowych, co bezpośrednio wiąże się ze zminimalizowaniem kosztów produkcji w ujęciu globalnym. To zgodnie z jej założeniami stworzono takie projekty jak Focus, Fiesta, czy oczekiwane wciąż na wprowadzenie nowe Mondeo. Europejczycy kilka miesięcy później (listopad 2012) poznali ceny Kugi numer dwa, a sam samochód do salonów autoryzowanych dilerów wjechał na początku 2013 roku. Konkurencją rynkową obecnie dla Kugi (za Atlantykiem oznaczenie modelowe Escape) stanowią takie modele jak: Toyota RAV4, Honda CR-V, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Mazda CX-5, Hyundai ix35, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, czy Suzuki Grand Vitara.

Ford Kuga II - STYLISTYKA

Sylwetka zaprojektowana zgodnie ze stylistycznym trendem zwanym "Kinetic Design", prezentuje się bardzo nowatorsko, ale już nie tak sportowo jak we wcześniejszym modelu. Za sprawą ewolucji filozofii kształtowania, karoseria stała się wizualnie lżejsza i trochę mniej dynamiczna. Kształt bryły zbliżony do kompaktowego profilu Focusa przestał być tak intrygujący, jak w przypadku pierwszej generacji. Młodzieżowy zadziorny charakter zastąpiono dojrzalszymi, bardziej wyważonymi rysami, typowymi dla dzisiejszych rodzinnych SUV-ów. Auto wygląda dzięki temu na większe i proporcjonalniejsze, co potwierdzają dane dotyczące zwiększenia długości nadwozia i obniżenia wysokości w stosunku do poprzednika. Warto tutaj dodać, że wpływ na projekt miał Polak Bogusław Paruch – stylista i projektant Ford Motor Company (odpowiedzialny też za to Focusa ST).

>>> Ford Kuga II 2.0 TDCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3 Układ napędowy i hamulce <<<

Mimo złagodzenia charakterystycznego fordowskiego designu Kugi, ciężko go pomylić z konkurencją. Nadmuchany przód podobnie jak w nowych Focusach zdominowano sześciokątnym wlotem powietrza, przeciętym pionowymi pasami, co tworzy centralnie kształt trapezu. Otwory wypełniono szerokimi czarnymi listwami oraz miejscem pod tablicę rejestracyjną. Atrakcyjnie zaprojektowane klosze reflektorów mogą prezentować się różnie w zależności od wersji. Podstawowo są halogenowe z wysokociśnienowymi spryskiwaczami. W konfiguracji ze światłami biksenonowymi (dopłata 3 100 zł) poza soczewkami we wnętrzach, są jeszcze LED-owe pasy świateł do jazdy dziennej. Wysoko w miejscu wąskiego grilla umieszczono typowy dla wszystkich nowych Fordów akcent, czyli niebieski owal z logo marki przedzielony jednym chromowanym paskiem. Pokrywa silnika dominująca na błotnikami, dostała na środku wyraźny garb oraz skrajne wyprofilowania harmonijnie przechodzące ze słupków A we wlot powietrza na zderzaku. Pas świateł przeciwmgielnych zintegrowanych z kierunkowskazami, nowatorsko wpasowany w boczne kratki, jest elementem seryjnego wyposażenia.

>>> Ford Kuga II 2.0 TDCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Choć profil mocno poddano retuszowi, użytkowe walory zdradzają plastikowe osłony na blachach. Tak samo jak w starej Kudze dolna część z szerokim pasem ochronnym na drzwiach dostała dodatkowo otoczki na obrysie błotników. Segmenty te najbardziej narażone na uszkodzenia specjalnie nawet nie zostały polakierowane, tylko pozostawione w matowej czerni. Kompaktową naleciałość odziedziczoną po Focusie za to od razu zdradzają nakreślone na karoserii linie. Główna kreska boczna przecinająca blachy, tak samo jak w bestsellerze klasy C, przebiega przez drzwi na wysokości klamek. Lekkości konstrukcji dodają umiarkowane krągłości błotników, skośne wcięcie dolnej płaszczyzny drzwi, czy imitacje wlotów powietrza na błotnikach. Lusterka boczne już seryjnie posiadają zintegrowane kierunkowskazy, a okna wykończenie listwą z polerowanego aluminium. Tył wozu mimo obfitości przetłoczeń przedstawia się bardziej spokojnie niż kiedyś. Złagodzono wygląd lamp i srebrnej osłony zderzaka wstawionej w czarny pas ochronny. Nawiązaniem do zadziornego charakteru poprzednika są jedynie seryjne dwie okrągłe końcówki układu wydechowego. Światła zachodzące klinem na błotniki niestety tylko w zestawie z biksenonanmi mają LED-owe wypełnienie w kloszach, układające w podwójne świetlne pasy. Trzecie światło STOP w daszku klapy bagażnika to seria.

Ford Kuga II - WYMIARY

Druga generacja mimo bazowania tej samej płycie podłogowej, delikatnie urosła względem poprzedniego modelu, Nowa Kuga posiada długość 4524 mm (jest dłuższa o 81 mm), jej szerokość wynosi 1838 mm (minus 4 mm), a wysokość sięga 1701 m (minus 9 mm). Rozstaw osi mierzący 2690 mm jest taki sam jak wcześniej. Prześwit wynosi 192 mm. Pojemność bagażnika to 456 litry (wzrost kufra o 46 l), a po złożeniu siedzeń przestrzeń wzrasta do 1653 l w konfiguracji z zestawem naprawczym.

>>> Ford Kuga II 2.0 TDCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Masa własna drugiej Kugi może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model z silnikiem 1.6 EcoBoost waży od 1580 kg a najcięższy 2.0 TDCi z automatyczną skrzynią nawet 1707 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 2100 kg do nawet 2230 kilogramów w przypadku diesla TCDi.

Ford Kuga II - WZORY OBRĘCZY

Producent dysponuje w ofercie szeroką gamą obręczy. Klienci decydujący się na nową Kugę mają do wyboru kilka wzorów kół. Oferta podstawowego wariantu TREND rozpoczyna się od stalowych 17-nastek z pełnymi kołpakami. W wyższej wersji wyposażenia TITANIUM montowane są już 17-calowe felgi aluminiowe (w TREND koszt 3 500 zł). W katalogu nie brakuje też innych wzorów i wielkości obręczy ze stopów lekkich - za odpowiednią dopłatą można mieć ładnie koła w rozmiarach 17", 18" lub 19".

Ford Kuga II - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 9 kolorów nadwozia. Bazowy lakier bezpłatny to Blazer Blue. Kolejny Frozen White kosztuje już 750 zł. Następne w kolejce lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Specjalne kolory metalizowane to natomiast 2 850 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia, klamki drzwi i lusterka boczne to standard każdej wersji wyposażeniowej. Listwy pod linią okien w barwie polerowanego aluminium o standard, a srebrne relingi dachowe o niskim profilu, w pakiecie z przyciemnianymi szybami tylnymi kosztują 1 400 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Ford Kuga drugiej generacji został wyposażony w silnik wysokoprężny 2.0 TDCi. Co myślimy o jednostce i dynamice pojazdu? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowej Kugi na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki