Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-12-11 2:30

Pod maską nowej Hondy Civic Sedan może pracować tylko jedna jednostka napędowa. Benzynowy wolnossący silnik 1.8 i-VTEC ze zmiennymi fazami rozrządu, to typowa japońska konstrukcja lubiąca wysokie obroty. Auto dzięki niemu jest żwawe i bez problemu osiąga wyższe prędkości. Przy ekonomicznym stylu jazdy zapotrzebowanie na paliwo utrzymuje się w normie, ale przy dynamicznej jeździe i wkręceniu motoru w górne wartości obrotomierza, jazda przestaje być oszczędna. DRUGI ODCINEK dziennika Hondy został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Honda Civic Sedan IX - SILNIK

Decydując się na nowego Civica w wersji Sedan, na starcie znika problem wyboru jednostki napędowej. W polskich salonach auto oferowane jest tylko z motorem benzynowym o pojemności 1.8 litra i-VTEC, z łańcuchowym mechanizmem rozrządu. Wolnossący silnik cechujący się elektronicznym układem zmiennych faz i wtryskiem wielopunktowym, dysponuje mocą 142 KM (osiąganą przy 6500 obr./min.) i momentem obrotowym wynoszącym 174 Nm (przy 4300 obr./min.). Jednostka podstawowo jest zespolona 6-biegową skrzynią manualną, a w opcji można zamówić 5-stopniową przekładnię automatyczną.

W przypadku nowego Civica nacisk położono wyraźnie na ekologię. Silnik 1.8 znany z poprzednika, został poddany modyfikacjom mającym na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji (w sedanie CO2 = 154 g/km.). Auto wyposażono w seryjny system Econ Assist pomagający kierowcy uzyskać jak najniższe spalanie. Przy uruchomieniu tej funkcji spowalniane są ruchy przepustnicy i optymalizowanie pracy układu klimatyzacji. Dodatkowe zielono-niebieskie sygnały świetlne ulokowane wokół prędkościomierza, sugerują jak operować pedałem gazu (im bardziej zielony kolor, tym oszczędniej). Dodatkowo kontrolka wyboru przełożenia w skrzyni podpowiada, na którym biegu należy się poruszać. Układ Start/Stop zatrzymujący pracę silnika podczas krótkich postojów, w Civicu Sedan jest niedostępny.

Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST

Każda wersja Civica podstawowo posiada tradycyjny kluczyk z pilotem. Bezkluczykowy dostęp do auta i odpalanie guzikiem starterem, który zagościł na wyposażeniu testowanego modelu, to bardzo fajny i przydatny bajer. Żeby wejść do auta nawet nie trzeba wyciągać z kieszeni pilota, a po usadowieniu się w kabinie szukać otworu na wciśnięcie z kluczyka (taki system to element pakietu wraz z Bluetooth i elektrycznym szyberdachem, kosztującego dodatkowo 4 000 zł). Po uruchomieniu i-VTEC'a każdy będzie pod wrażeniem jego cichutkiej pracy. Jednostki pracującej na biegu jałowym nie słychać, a podczas jazdy na niskich obrotach do uszu dochodzą jedynie szumy. Niezłe wygłuszenie kabiny znacznie podnosi komfort akustyczny podczas podróży, w tym także z szybszymi prędkościami. Motor tak naprawdę zaczyna dawać o sobie znać dopiero przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, ale nawet w trakcie wkręcenia go powyżej 6000 obr./min nie jest uciążliwie głośno.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Nazwa i-VTEC i obiecujące katalogowe parametry silnika 1.8, okazują się wystarczające w praktyce. Civic dysponujący mocą 142 KM, w testowej wersji EXECUTIVE pierwszą setkę faktycznie osiągał w 9 sekund, i ochoczo rozpędzał się wysokich prędkości autostradowych. Jak to w japońskich wolnossących agregatach bywa, elastyczność na niskich obrotach jest słaba. Żeby wykrzesać z Hondy maksymalną stajnię koni mechanicznych, trzeb ją uparcie "ciągnąć" w wyższy zakres obrotów, by z chęcią jechała do przodu. Moc 142 KM dostarczana jest dopiero przy 6500 obr./min, a sam silnik bez problemu można kręcić do 7000 obr./min. Takie zestrojenie często porównane jest przez użytkowników Hond do charakterystyki pracy wiertarki.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Na pochwałę zasługuje manualna skrzynia biegów. Okrągła gałka świetnie leży w dłoni, a mechanizm pracuje bardzo precyzyjnie i ma krótkie skoki. Żeby w trasie skutecznie wyprzedzić inny pojazd, redukcje nawet o dwa biegi są zwyczajnie nieuniknione. Takie zachowanie okupione używaniem wysokich obrotów sprawia, że rośnie apetyt na Pb. By zaoszczędzić na spalaniu, trzeba cały czas studzić w sobie emocje i chęć korzystania z "obrotówki". Trochę pomaga też seryjna funkcja Econ Assist, bo ten bajer zmienia nieco natawy pracy silnika czy klimatyzacji - po jego wciśnięciu na desce wyskakuje ikonka świecącej zielonej roślinki.

Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - SPALANIE

Zbiornik paliwa Civica Sedana, tak samo jak w hatchbacku mieści 50 litrów. Żeby dostać się do wlewu, trzeba użyć dźwigni otwierającej ulokowanej przy siedzeniu kierowcy. Zoptymalizowanie silników, skrzyń biegów oraz elementów układu jezdnego, a także korekty aerodynamiczne mają zapewnić niskie spalanie. Według danych producenta testowany 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów ma zużywać: 8,8 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie japończyk zadowolić się ma dawką 5,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 6,7 litra/100km.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo Civica Sedana, które ostatecznie wyszło nieco wyższe jak katalogowe. O ile podczas jazdy po trasie szybkiego ruchu, przy utrzymywaniu prędkości w granicach 90-100 km/h zeszliśmy do dawki 5,2 litra/100km, to podczas normalnego poruszania się bez nacisku na eko-jazdę, zapotrzebowanie wyniosło już 5,8 litra na setkę. Do jazdy wyłącznie w mieście Honda w warunkach warszawskich potrzebowała około 9,6 l/100km. W cyklu mieszanym dawka Pb wyniosła 7,6 litra/100km.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat spalania auta pokazują się na kolorowym 5-calowym wyświetlaczu wielofunkcyjnym i-MID. Ekranik wpasowany zgrabnie w deskę rozdzielczą jest podstawą wyposażenia, a to bardzo duży plus i przyjemne udogodnienie. Zamiast info o spalaniu, da też się ustawić na ekranie menu radioodtwarzacza, czy sam zegarek, a nawet całkowicie go wygasić. Dostęp do danych o spalaniu mamy za pomocą obsługi przycisków umiejscowionych na kierownicy. Za zmianę trybu trasy A lub B wraz z kasowaniem licznika odpowiada mały guziczek wpasowany w blat przy obrotomierzu. Chwilowe zapotrzebowani na benzynę można monitorować na migoczącej skali, uplasowanej po prawej stronie cyfrowego prędkościomierza.

Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1798 cm3
Moc maksymalna 104 kW/142 KM przy 6500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 174 Nm przy 4300 obr./min.
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ładowność 1210/1680 kg
Opony 205/55 R16
Emisja CO2 156 g/km
Bagażnik
440 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hondy Civic Sedan. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego sedana? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Civica dziewiątej generacji na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają