Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-12-12 2:30

Civic jest dobrą propozycją dla osób lubiących jeździć, a nie jedynie przemieszczać się z punktu A do B. Sedan bardzo dobrze się prowadzi, jest przewidywalny i nie wykazuje nerwowych zachowań. Odpowiednio zestrojony z zawieszeniem nowy adaptacyjny układ kierowniczy, precyzyjnie poddaje się poleceniom kierowcy i pozwala sobie zaufać nawet w momentach ostrych manewrów. Do tego sedan jest nieco wygodniejszy w podróży od hatchbacka. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena układu jezdnego i hamulców Civica. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Honda Civic Sedan IX - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie dziewiątej generacji Civica, w stosunku do poprzedniego modelu, pod względem konstrukcji niewiele się zmieniło. Układ skomponowano według tego samego schematu, poddając go tylko modernizacji. Zmieniono ułożenie i sztywność sprężyn przednich, z tyłu lepiej dostosowano charakterystykę gumowych tulei, a nadkola oklejono dodatkowym wyciszeniem. Z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona ze stabilizatorem poprzecznym. Układ tylnego wielowahaczowego zawieszenia obejmuje: górne wahacze, podwójne dolne wahacze poprzeczne, zwrotnice kół z aluminium, stalowe drążki regulacji zbieżności, stabilizator poprzeczny oraz amortyzatory ze sprężynami śrubowymi. Poprawiono także o 10 procent sztywność nadwozia, dzięki zastosowaniu stali o zwiększonej wytrzymałości.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Hondy od zawsze wyróżniały się dobrym prowadzeniem i tak też jest z nowym Civikiem. Tym autem chce się jeździć, a nie tylko przemieszczać. Japończyk swoje zalety uwydatnia już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Dziewiąta generacja jest pierwszym Civikiem wyposażonym w adaptacyjny, elektryczny system wspomagania układu kierowniczego (EPS). Zapewnia on płynną reakcję na ruch koła kierownicy i automatycznie dostosowuje siłę wspomagania do prędkości z jaką porusza się pojazd. Dodatkowym wspomagaczem jest systemem kontroli stabilności toru jazdy (VSA), znacznie wpływający na ograniczanie ryzyka pod- i nadsterowności (można dezaktywować VSA przyciskiem w panelu instrumentów). Sama trójramienna kierownica świetnie leży w dłoni i posiada seryjną regulację kolumny w dwóch płaszczyznach. Gdyby tylko nie ograniczona możliwość ustawienia fotela, to byłoby idealnie (nie da się bardzo przybliżyć siedziska do podłogi). Auto jest dość zwrotne jak na sedana, bo manewry zawracania idą sprawnie nawet w wąskich uliczkach, a w cofaniu pomagają duże lusterka i niezła widoczność na boki.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zmodyfikowane podwozie znane z poprzednika, pozwoliło na poprawienie i tak niezłych właściwości jezdnych. Boczne przechyły nadwozia są jeszcze mniej odczuwalne, a zwiększenie sztywności układu tylnego, według producenta dało lepszą kontrolę geometrii kół tylnych. Auto w trakcie jazdy faktycznie nie opiera się poleceniom kierowcy, manewry są precyzyjne i przewidywalne. Nie zaobserwowaliśmy tendencji do nerwowych zachowań na łukach, bo tył nadąża za przodem i trzyma się drogi. To wszystko dzięki dobremu rozłożeniu środka ciężkości i wystarczającej twardości zawieszenia, które tak zestrojono, by jednocześnie tłumiło nierówności i pozwalało na szybszą jazdę. Sedan w porównaniu z hatchbackiem jest nieco bardziej sprężysty i komfortowy. Kabinę pasażerską przyjemnie odizolowano od zewnętrznych odgłosów i szumów powietrza, ale 5-drzwiówka pod tym względem jest jeszcze cichsza.

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Honda Civic Sedan IX - HAMULCE

Z przodu montowane są wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu tarcze lite. Całość wspiera spory pakiet systemów, które kierowca dostaje już w podstawie. Jest czterokanałowy ABS (układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), EBD (układ elektronicznego rozdziału siły hamowania), VSA (system kontroli stabilności jazdy), BA (wspomaganie nagłego hamowania, zwiększające siłę hamulców) i HSA (system wspomagania ruszania na wzniesieniu).

>>> Honda Civic Sedan IX 1.8 i-VTEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Sedana w wersji wyposażenia EXECUTIVE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło w stosunku do poprzedniego modelu? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu dziewiątej generacji Hondy Civic na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają