Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-08-28 3:30

Układ jezdny to duży plus Hyundaia i30 Wagon. Podróż autem przebiega w komfortowych warunkach, a odpowiednio zestrojone zawieszenie wielowahaczowe dobrze radzi sobie z polskimi nierównościami. Nie oznacza to jednak, że samochód na zakrętach zachowuje się jak przysłowiowa "kanapa na czterech kołach". Szybsza jazda w łukach drogi nie odbiera kierowcy pewności prowadzenia, aczkolwiek układ kierowniczy mógłby lepiej przekazywać informacje dotyczące przednich kół. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego koreańskiego kombi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Hyundai i30 Wagon - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja podwozia drugiej generacji i30 została oparta na wahaczach zastosowanych na obu osiach. Z przodu zdecydowano się na wykorzystanie kolumn McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi oraz stabilizatora. Z tyłu natomiast znajdziemy w pełni niezależny układ wielowahaczowy także współpracujący ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami. Takie rozwiązanie skutkuje dobrym resorowaniem wszelkich niedoskonałości drogi.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wyżej wspomniany układ pozwala na komfortowe pokonywanie dziurawych dróg. Sprężyste podwozie dość łagodnie tłumi nierówności i nie straszy odgłosami pracy. Całość została na tyle dobrze zestrojona, że kręte drogi nie powodują u pasażerów choroby lokomocyjnej. Gwałtowne zmiany toru jazdy także są dobrze znoszone, a przewidywalne zachowanie pozwala na sprawne pokonywanie wiraży.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Nowym Wagonem jeździ się całkiem przyjemnie. Oczywiście dużą zaletą jest dobre zawieszenie, jednak nie można zapomnieć o niedoskonałościach samochodu. Do tych należy zaliczyć układ kierowniczy, który precyzyjnie przekłada nasze komendy na drogę, jednak nie dostarcza takiej ilości informacji o poczynaniach przedniej osi, jakiej byśmy sobie życzyli. Dodatkowo w położeniu centralnym kierownicy można odczuć dosyć często spotykaną w elektrycznych wspomaganiach przypadłość, czyli dziwną martwicę układu oraz "myszkowanie". Zjawisko to jest dosyć dokuczliwe w przypadku jazdy w wysokimi prędkościami, chociaż można się do niego przyzwyczaić.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Testowany egzemplarz był również wyposażony w system wspomagania kierownicy o nazwie Flex Steer (wyposażenie wersji CLASSIC PLUS, COMFOR, STYLE i PREMIUM). Układ ten dysponuje trzema trybami pracy regulowanymi jednym guzikiem przez kierowcę: Normal, Sport i Comfort. Pierwszy z nich przydaje się podczas jazdy w ruchu miejskim. Tryb Sport zmniejsza siłę wspomagania, dzięki czemu wolant obraca się z przyjemnym oporem, co przydaje się w trasie. Ostatni Comfort to sztuczne podbicie siły wspomagania, pomocne przykładowo w trakcie trudnych manewrów parkingowych. Wszystkie te nastawy faktycznie działają, aczkolwiek różnica pomiędzy Normal a Sport jest niewielka.

Hyundai i30 Wagon - HAMULCE

W każdej wersji silnikowej na układ hamulcowy składa się zestaw tarcz hamulcowych, umieszczonych na obu osiach. Z przodu o odpowiednią siłę hamowania dbają tarcze wentylowane, natomiast z tyłu ich pracę wspomagają lite tarcze hamulcowe. Całość została uzupełniona o elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HAC, czyli asystent ruszania pod górę. Model seryjnie otrzymał również automatyczny włącznik świateł ostrzegawczych w razie nagłego hamowania.

Hyundai i30 został wyposażony w całą gamę standardowo montowanych systemów wspomagających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo podróży. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorski układ VSM wpływający na tor jazdy i trakcję.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza i30 Wagon w wersji wyposażenia COMFORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik kombi ? O tym w 4. odcinku dziennika testu Hyundaia i30 Wagon na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki