SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Lancia Thema 3.6 V6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary eleganckiej limuzyny

Lancia Thema 3.6 V6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary eleganckiej limuzyny

12.11.2012, godz. 01:30
Lancia Thema
foto:

Lancia Thema kontynuuje historię luksusowych aut prestiżowej włoskiej marki. Potężny model drugiej generacji będący europejskim odpowiednikiem Chryslera 300, wypełnił na Starym Kontynencie lukę po wycofanej z produkcji Thesis. Auto za sprawą amerykańskiego rodowodu niestety nie wygląda tak awangardowo, jak poprzedni flagowy produkt Lancii. Kolosowi brakuje fantazyjnych detali i przetłoczeń, ale sylwetce nie można odmówić stylu. Oryginalna muskularna bryła ma w sobie coś co sprawia, że obraz wozu skutecznie wgryza się w pamięć po spotkaniu z nim na ulicy. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena designu Themy. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Lancia Thema - WSTĘP

Lancia Thema to samochód osobowy typu sedan wpisujący się w segment E, czyli klasę wyższą. Pierwsza generacja wozu po raz pierwszy została zaprezentowana w Turynie w 1984 roku. Za projekt trójbryłowego nadwozia odpowiadał wybitny stylista Giorgetto Giugiaro. Auto konstrukcyjnie zawierało elementy Alfy Romeo 164, Fiata Cromy oraz Saaba 9000, które posiadały wspólną płytę podłogową. W 1986 r. do oferty dołączyła odmiana kombi nakreślona przez Pininfarinę. Pod maską auta montowano wolnossące i turbodoładowane silniki benzynowe oraz wysokoprężne Turbo Diesle. Topową odmianą była wersja Thema 8.32 z jednostką napędową pochodzącą od Ferrari (zbudowano zaledwie 3537 sztuk). Produkcja limuzyny zakończyła się w 1994 roku, po wprowadzeniu do sprzedaży modelu Kappa (popularna limuzyna wśród polskich elit, auto floty rządu RP w latach 90-tych).

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Po tym jak Europa przywitała się z Ameryką, co oznacza nawiązanie współpracy grupy Fiata z Chryslerem - powstała Thema drugiej generacji. Auto zaprezentowane w 2011 roku wypełniło rynkową lukę po wycofanej z produkcji w 2009 r. ekstrawaganckiej Lancii Thesis. "Dwójka" jednak nie ma nic wspólnego z wyrafinowanym włoskim designem, bo limuzyna to efekt unifikacji. Thema nie jest wytworem włoskiej myśli technicznej - auto to tak naprawdę europejski odpowiednik amerykańskiego Chryslera 300 (następca modelu 300C). Włosi jedynie wzięli na warsztat muskularnego bandytę i nieco go udoskonalili. Żeby dodać blasku "jankesowi" przeznaczonemu na Stary Kontynent, Thema dostała kilka innych detali oraz znacznie bardziej dopracowane wnętrze, wykończone szlachetniejszymi materiałami. Produkcja odbywa się w zakładach w Brampton w Toronto (Kanada). Pojazd w klasie wyższej rywalizuje m.in. z takimi propozycjami jak: Audi A6, BMW serii 5, Mercedes-Benz klasy E, Lexus GS czy Volvo S80.

WIDEO - tak prezentuje się nowa Lancia Thema:

Lancia Thema - STYLISTYKA

Limuzyny Lancii z każdą kolejną generacją przemierzały europejskie drogi z designerskim wdziękiem i wielką klasą. Ten fakt w ostatnim czasie nieco zaburzyła najnowsza kontrowersyjna generacja modelu Thema. Wszystko za sprawą wspominanego Chryslera 300, który dziś w Europie jest sprzedawany pod logotypem Lancii. Nowa Thema stylistycznie niewiele odbiega wyglądem zewnętrznym od debiutującego w 2004 roku 300C, zaprojektowanego przez Ralpha Gillesa. Luksusowy krążownik przeszedł w 2011 r. wyraźny facelifting i stał się okrojonym o literkę "C" modelem o nazwie 300, a dziś w Europie jest Lancią. Jakby jednak nie patrzeć, Włosi na tym mariażu sporo skorzystali, bo dostając gotowy samochód okraszony własnym znakiem firmowym, uzupełnili wyraźną lukę w swojej gamie modelowej. Na razie rzadko spotykana na polskich drogach nowa Thema, wzbudza duże zainteresowanie wszędzie gdzie tylko się pojawi. Podczas testu SuperAuto24.pl przekonaliśmy się, jak bardzo geometryczna bryła przyciąga spojrzenia (na tym aucie oko wieszają niemal wszyscy).

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Po dokładnym zapoznaniu się z Lancią doszliśmy do wniosku, że nie skierowano jej do osób wyczulonych na punkcie wysublimowanego wzornictwa sycącego oczy i zmysły. Wóz bez dwóch zdań jest bardzo elegancki i indywidualny, ale brakuje mu lekkości formy i fantazji. Ciężki amerykański rodowód uzewnętrznia się od razu za sprawą proporcji przywodzących na myśl legendarne muscle cars, głęboko zakorzenione w historię USA. Zamiast więc doszukiwać się cech zgrabnej Włoszki, lepiej od razu zabrać się za porównania z grubą Amerykanką. Nadwozie jest okazałe i solidne. Profil to znaczne połacie blachy i niezbyt duże przestrzenie na szyby, z szorkim słupkiem C na tyle. Wzdłuż karoserii biegną trzy wyraźne linie. Pierwszą jest kreska startująca od przedniego błotnika, poprowadzona tuż nad klamkami drzwi i kończąca się na tylnej lampie. Druga przebiega wyżej od początku maski przez całe nadwozie na wysokości okien, a trzecia stanowi typowe wcięcie nad progiem. Dzięki wysoko umieszczonym oknom całość wygląda imponująco, choć taki rodzaj designu nie wpisuje się łatwo w gusta. Patrząc na samochód z boku, w oczy od razu rzucają się ogromne nadkola i masywne przetłoczenia błotników, mieszczące fabryczne 20-calowe obręcze.

Masywny przód to przede wszystkim potężny zderzak zintegrowany ze słusznych rozmiarów grillem. Chromowana atrapa chłodnicy posiada na szczycie rozpoznawalne logo włoskiej marki, a cały wlot przedzielają horyzontalne listwy o ciekawym designie. Kolejne lśniące detale to ozdobne pasy pod reflektorami z wysokociśnieniowymi spryskiwaczami oraz obwoluta dolnego wlotu powietrzu. Niepowtarzalny charakter przedniej części karoserii tworzą innowacyjne światła LED ułożone w kształcie litery C. Stanowią one integralny element seryjnych adaptacyjnych biksenonowych reflektorów, które dodają Themie groźnego spojrzenia. Uzupełnieniem funkcjonalności są okrągłe lampy przeciwmgłowe rozstawione po bokach zderzaka. Część silnikową przykrywa wielka maska przetłoczona w czterech miejscach, gładko komponująca się z mocno pochyloną szybą.

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Tylna część nadwozia definitywnie nie ma nic wspólnego ze słowem "zgrabna". Sedanowy kuper jest wielki - tak samo jak cała limuzyna - utrzymany w prostym muskularnym stylu, oznajmiającym o sile drzemiącej pod maską. Połowę tyłu zajmuje sam zderzak. Wycięto w nim otwory pod dwie niezależne owalne końcówki rur wydechowych, które bardzo dobrze się prezentują. Wyżej znajduje się obszerna klapa bagażnika o wyżłobionym w kształt spoilera zakończeniem, z wpasowanym trzecim światłem STOP pośrodku. Najładniejsze detale to odcinające się kolorystycznie, pionowo ustawione czerwone lampy. Wyglądają nowocześnie i posiadają ciekawe podświetlenie w technologii LED. Klosze podkreślono połyskującą obwódką, która przeradza się w szeroki lśniący pas stanowiący oddzielenie klapy od zderzaka. O wysokiej klasie Lancii mówią też inne chromowane aplikacje, takie jak klamki drzwi, obudowy lusterek ze zintegrowanymi kierunkowskazami i ramki wokół okien.

Lancia Thema - WZORY OBRĘCZY

Producent w swojej ofercie dysponuje wzorem czterech typów obręczy ze stopów lekkich. Podstawowo samochód posiada 18-calowe koła obute w opony o rozmiarze 235/55 R18. Za dopłatą 4 000 zł klient może zdecydować się w salonie na obręcze w imponującym rozmiarze 20-cali z oponami 245/45 R20. Takie felgi są polerowane i częściowo malowane oraz, jak wspomnieliśmy wyżej, prezentują się na limuzynie obłędnie.

Lancia Thema - WYMIARY

Szósta generacja Themy może pochwalić się imponującymi wymiarami. Luksusowe auto to kolos na kołach - jego  długość to 5066 mm, szerokość wynosi 1902 mm, a wysokość 1888 mm. Rozstaw osi mierzący 3052 mm pozwolił na wygospodarowanie dużej przestrzeni na tylnej kanapie. Koła przednie posiadają rozstaw 1623 mm, a tylne 1640 mm.

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeńśtwo i cena <<<

Pojemność bagażnika w porównaniu z wymiarami nadwozia może nie zaskakuje, ale 462 litry po klapa bez problemu zmieszczą duże walizki. Masa własna największej oferowanej lancii może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Model z motorem 3.6 V6 waży od 1801 kg do 1897 kg. Masa odmiany z 3-litrowym dieslem V6 Multijet II sięga od 1963 kg, do 2042 kg.

Lancia Thema - KOLORY NADWOZIA

Limuzynę można zamówić w jednym z 9 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 4 000 zł. Specjalna barwa metaliczna to natomiast wydatek 5 000 zł. Standardowymi akcentami są chromowane klamki drzwi, chromowane lusterka boczne, listwy ozdobne w chromie biegnące wokół linii okien, czy na krawędziach zderzaków. Kierunkowskazy wbudowane w lusterka to również element podstawowy.

Do wyboru w katalogu klient ma trzy rodzaje przedniego grilla. Pierwszy to tradycyjny element z chromowanym żebrowaniem, drugi typ posiada czarne listwy poprzeczne, a trzeci grill może być wykonany wykonany w całości ze stalowej siatki.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowana Thema została wyposażona w potężny silnik benzynowy o pojemności 3.6 litra z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach. Jak pracuje wolnossąca jednostka V6? Jakie inne motory i skrzynie mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu potężnej limuzyny na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: