Lancia Thema 3.6 V6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-11-14 17:35

Thema jak na porządną limuzynę przystało, okazuje się przyjemną kompanką dalszych podróży. Bardzo wygodne auto zostało świetnie wygłuszone, a jak na kolosa ważącego ponad 1800 kg naprawdę nieźle hamuje. Dzięki umiarkowanie sprężystemu zawieszeniu Lancia pewnie się prowadzi i pozwala na szybszą jazdę nawet w zakrętach, wykluczając dzięki elektronice wszelkie niespodzianki, które mógłby dostarczyć tylni napęd. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena komfortu i walorów jezdnych Themy. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Lancia Thema - UKŁAD JEZDNY

Bazą nowej włosko-amerykańskiej limuzyny jest nieco przestarzała platforma Mercedesa W210, z czasów gdy Chrysler był jeszcze partnerem firmy Daimler Benz. Ta płyta podłogowa liczy sobie już 15 lat, ale dzięki modernizacjom ma się dobrze, i wciąż służy budowie nowych Dodge'ów, czy Chryslerów. Nadwozie charakteryzuje się sztywną konstrukcją, typową dla amerykańskich aut z tylnym napędem. Zawieszenie przednie oparto na wielodrążkowym układzie MULTILINK. Z tyłu także znajdziemy niezależny zestaw typu MULTILINK, czyli poprzeczną belkę nośną połączoną z wielowahaczem. Podstawowo jest nawet system automatycznego poziomowania zawieszenia tylnego.

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Lancia mimo amerykańskiego wyglądu, nie ma nic wspólnego z kanapowymi nastawami, przywodzącymi myśl o amerykańskich maszynach. Sprężyste zawieszenie jest wszechstronne i praktyczne. Zostało tak uniwersalnie zestrojone, by Thema radziła sobie nie tylko na nierównych drogach i wybojach, ale także w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów. Jak na tak duże gabarytowo auto, limuzyna odważnie poczyna sobie w łukach. Nie wykazuje tendencje do nerwowych zachowań, czy uślizgów napędzanych kół tylnych. Wszelkie gwałtowności w mgnieniu oka koryguje stanowcze ESP. O kręceniu bączków i driftowaniu można więc od razu zapomnieć - Thema to nie sportowa zabawka. Przy dynamicznych manewrach jeździ jak przyklejona do asfaltu, a elektrohydrauliczne wspomaganie daje poczucie precyzji. Dużą tego zasługą są potężne koła z szerokimi niskoprofilowymi oponami. Podstawowe ogumienie posiada rozmiar 235/55 R18, natomiast w testowanej przez SuperAuto24.pl odmianie EXECUTIVE znalazły się 20-calowe obręcze z oponami 245/45 R20.

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zbudowane w ten sposób podwozie gwarantuje niesamowity komfort podróży prestiżowym sedanem. Co ciekawe nawet duże 20-calowe koła nie wpływają znacznie na obniżenie komfortu, choć przejazdy przez tory kolejowe będą odczuwalne. Poziom hałasu przedostający się do kabiny pasażerskiej utrzymano na niezwykle niskim poziomie. Póki nie wkręca się wozu na obroty w celu usłyszenia silnika, we wnętrzu panuje przyjemna cisza. Szum opływającego nadwozie powietrza nie doskwiera nawet przy bardzo wysokich prędkościach. Wnęki kół tak wygłuszono miękkimi wykładzinami, że nawet podczas jazdy po szutrze, nie ma mowy by do uszu doszły odgłosy obijających się kamyczków.

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Nieco gorzej wygląda sprawa manewrowania wielką kolubryną. Mierzące ponad 5 metrów auta nie jest mistrzem zwrotności, ale ze średnicą zawracania między krawężnikami wynoszącą 11,5 metra, nie jest tak najgorzej. Do tego szerokość sedana także nie ułatwia ani parkowania, ani przeciskania się wąskimi przejazdami. Ciasnych przestrzeni centrów handlowych i szczelnie wypełnionych uliczek między blokami, lepiej więc unikać. Na szczęście w razie konieczności wjazdu w takie miejsca, z pomocą przychodzą seryjne czujniki parkowania Park Senso ulokowane w obydwu zderzakach. W wersji EXECUTIVE wraz z nawigacją satelitarną jest jeszcze kamera cofania, która pokazuje kolorowy obraz na dużym 8,4-calowym ekranie. Ciekawostką są także wielofunkcyjne lusterka zewnętrzne, automatycznie schodzące w dół po wrzuceniu biegu wstecznego, ta by zobaczyć w nich tylne koła i zderzak.

Lancia Thema - HAMULCE

Wzmocniony układ hamulcowy gwarantuje płynną i bezpieczną jazdę. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 345 mm x 28 mm, a z tyłu postawiono na tarcze wentylowane w rozmiarze 320 mm x 22 mm. Zestaw ten jest bardzo skuteczny i sprawnie zatrzymuje rozpędzony pojazd. Gwarancją okiełznania ważącej przeszło 1800 kg Themy są systemy RAB i RBS (przejście hamulców w stan gotowości na hamowanie oraz osuszenie tarcz podczas deszczu, przez zbliżanie klocków hamulcowych do tarcz).

>>> Lancia Thema 3.6 V6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeńśtwo i cena <<<

O bezpieczeństwo podróżujących dbają seryjnie montowane układy: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), Hill Start Assist (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia), czy system kontroli trakcji oraz monitorowania ciśnienia w oponach. Dodatkowo w najbogatszej wersji EXECUTIVE na wyposażeniu znajduje się pakiet zaawansowanego bezpieczeństwa. W jego skład wchodzi adaptacyjny tempomat ACC, który automatycznie reguluje odległość za poprzedzającym pojazdem dzięki radarowi umieszczonemu w przednim zderzaku. W skrajnych przypadkach pojazd samodzielnie przyhamuje. Ciekawym rozwiązaniem jest też FCW - system ostrzegające przed zbyt szybkim zbliżaniem się do jadącego z przodu samochodu. Podnosi on poczucie bezpieczeństwa u kierowcy, dzięki wyświetlaniu w zestawie wskaźników na desce ostrzeżenia.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Themy w wersji wyposażenia EXECUTIVE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie udogodnienia i ciekawe rozwiązania zastosowano? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik limuzyny? O tym w 4. odcinku dziennika testu ekskluzywnej Lancii na SuperAuto24.pl.

WIDEO - tak prezentuje się nowa Lancia Thema:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki