SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

02.07.2013, godz. 01:30
Mazda 6 Sport Kombi
foto:

Mimo rozpowszechniającej się na świecie mody na małolitrażowe turbodoładowane silniki, Mazda kurczowo trzyma się klasycznych układów atmosferycznych. Nowe wolnossące jednostki benzynowe ubrane przez producenta z Hiroszimy w technologię SKYACTIV, wykraczają przez nietypowy stopień sprężenia poza przyjęte standardy. W ręce SuperAuto24.pl trafił model w wariancie 165-konnym z nieźle działającą zautomatyzowaną skrzynią biegów. Zestaw ten przyzwoicie napędza auto a przy tym nie generuje zbyt dużego zużycia paliwa. DRUGI ODCINEK dziennika Mazdy 6 został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Mazda 6 Sport Kombi - SILNIKI

Japończycy w myśl hasła "Zoom-Zoom", według którego pojazdy mają być m.in. coraz bardziej ekonomiczne i niezawodne, rozwinęli od podstaw nowoczesną technologię SKYACTIV. Za nazwą tą kryje się szereg innowacyjności na różnych poziomach, w tym także na szczeblu silników. Jednostki napędowe są nieco lżejsze od poprzednich, cechują się zwiększoną mocą, lepszą dynamiką, i łagodniej obchodzą się ze zużyciem paliwa. W skład nowych rozwiązań wchodzą ręczne i automatyczne skrzynie biegów SKYACTIVE-Drive. W trzeciej generacji Mazdy 6 podstawowo montowane są ręczne 6-biegowe przekładnie przekazujące moc na koła przednie. Zintegrowany system i-stop (podstawa wyposażenia) z uwagi na oszczędność paliwa automatycznie wyłącza silnik na postoju, ale tak dobiera ustawienie tłoków i wału korbowego, by ponowny start odbył się w idealnym momencie. Zautomatyzowana skrzynia sześciostopniowa jest spinana podstawowo tylko z benzynowym motorem 2.5-litra, a w pozostałych można ją mieć po dopłacie 8 800 zł.

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Gama agregatów w jakie fabryka wyposaża "szóstki" obejmuje 4-cylindrowe, 16-zaworowe silniki benzynowe i wysokoprężne w układzie rozrządu DOHC, z wykorzystaniem niespotykanie niskiego stopnia sprężenia 14,0:1. Pierwszy wolnossący benzynowiec SKYACTIV-G o pojemności 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, generuje moc 145 KM i 210 Nm, a nieco mocniejszy wariant posiada 165 KM i tyle samo momentu obrotowego. Kolejny agregat o zwiększonej pojemności 2.5-litra dostarcza 192 KM i 256 Nm (stopień sprężenia w tym wypadku wynosi 13,0:1).

Szybkoobrotowe jednostki wysokoprężne SKYACTIV-D o pojemności 2.2, z układem wtrysku Common-Rail i dwustopniowym turbodoładowaniem (jedna mała i jedna duża turbosprężarka), występują w dwóch wariantach mocowych. Pierwszy oferuje 150 KM i 380 Nm, a drugi 175 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mazda dołożyła wszelkich starań do osiągnięcia dobrych parametrów ekologicznych dla swoje Diesla. Emisja CO2 wynosi maksymalnie 144 g/km, co spełnia wysokie normy emisji Euro VI, które wejdą w życie już w połowie 2014 roku. Takie unikatowe połączenie dobrych osiągów i ekologii dla linii czystych silników SKYACTIV-D, wzbudza podziw ekspertów na całym świecie.

Mazda 6 2.0 SKYACTIV-G 165 KM - TEST

Aby uruchomić motor wcale nie trzeba szukać stacyjki przy kierownicy. Za tę operację odpowiada coraz częściej spotykany w samochodach okrągły guzik START/STOP, wkomponowany w deskę rozdzielczą (seryjny nawet w bazowym modelu SkyGO). 2-litrowy benzyniak początkowo wydaje z siebie chrapliwy głos, wyraźnie przenoszący się do wnętrza pojazdu, co może wzbudzać grymas na twarzach. O zimnej jednostce niegotowej do dynamicznej jazdy, informuje na tablicy zegarów specjalna niebieska kontrolka. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury lampka gaśnie, charakterystyczne buczenie cichnie i silnik pracuje naprawdę kulturalnie. Wówczas można już sobie trochę pofolgować za sterem i samemu doprowadzać do głośniejszej pracy wysokoobrotowego motoru.

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W aucie nie odczuwa się braku mocy, a to daje psychiczny komfort kierowcy. Można być pewnym, że w chwili chęci przyspieszenia lub wyprzedzenia, pod maską czuwa dobrze skalkulowany do wagi samochodu zapas koni mechanicznych. Lekkie nadwozie w Mazdzie 6 Sport Kombi ważące 1340 kg, to niewiele jak na segment D, dlatego moc 165 KM wystarczająco dobrze radzi sobie z napędzeniem takiej masy. Dzięki podwójnemu systemowi zmiennych faz rozrządu, już w niskim zakresie obrotów auto ma sporo siły. Żeby jednak jeździć wozem dynamicznie i podtrzymywać chęć do szybkiej reakcji na gaz, trzeba utrzymywać silnik powyżej 3000 obr./min. Po pierwsze maksymalny moment 210 Nm dostarczany jest przy 4000 obr/min, a po drugie dająca się wysoko wkręcać jednostka, najwyższą wartość mocy oferuje dopiero przy 6000 obr/min. Podczas przyspieszania wskazówka prędkościomierza dość swobodnie sunie po cyferblacie i według katalogu przekracza 200 km/h. My podczas testu tego nie sprawdziliśmy, ale jadąc japonką w dłuższej trasie bez przeszkód podróżowaliśmy lewym pasem ruchu, mimo dokonywania tej próby drogowej z czwórką osób na pokładzie i bagażami w kufrze.

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 10,2 sekundy nie jest złe, ale przez automatyczną skrzynią SKYACTIVE-Drive wypada o całą sekundę gorzej na tle manualnej przekładni. Sześciostopniowy nowoczesny automat jest wygodny w użytkowaniu i ma nawet funkcję samodzielnego, manualnego przestawiania biegów, ale w takim sportowym trybie nie nadąża za zrywnym silnikiem, przez co pozostawia niedosyt. Lepiej więc zdać się na komfortowy tryb - w momencie chęci nagłego wyprzedzenia, mechanizm ten bez zawahania reaguje na redukcję przełożeń. Biegi wchodzą delikatnie bez żadnych szarpnięć. Elastyczność więc pozytywne wpływa na poczucie bezpieczeństwa, które jest tak ważne w trakcie pokonywania kolejnych kilometrów. Łagodnie względem odczuć akustycznych zachowuje się cicho zestrojony układ wydechowy, którego okrągłe dwie końcówki wylotu spalin ładnie wystylizowano.

Mazda 6 2.0 SKYACTIVE 165 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa posiada pojemność 62 litrów. Żeby się do niego dostać pod dystrybutorem, używamy przycisku wewnątrz kabiny. Według danych producenta testowany motor 2.0 SKYACTIV-G z automatyczną skrzynią, ma spalać: 7,7 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5 litrów na setkę, a w cyklu mieszanym zużywać 6 litrów/100km. Komputer pokładowy z cyfrowym wyświetlaczem wpasowanym w prawą tubę zegarów jest seryjny. Poza tym, że prezentowane są na nim grafiki, to przede wszystkim można za jego pomocą śledzić informacje o aucie, w tym te dotyczące podróży. Funkcjami komputera operujemy przy pomocy wygodnego przełącznika wbudowanego w kierownicę (z identycznym układem mieliśmy już wcześniej do czynienia w SUV-ie CX-5).

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie auta na paliwo. Według naszej próby spalanie nie wypadło tak obiecująco, jak w tabeli prezentowanej na papierze. Przy ekonomicznej jeździe na długim dystansie w trasie, po uzyskaniu zużycia 5.1 l/100 km udało nam się mocno zbliżyć do fabrycznego. To niezły wynik jak na 2-litrowy silnik współpracujący z automatyczną skrzynią, ale osiągnięcie go wcale nie było łatwe (nabywcy podobnych "szóstek" raczej nie będą oglądać takiego zużycia na co dzień). Szybsze pokonywanie drogi z wyższymi prędkościami natomiast automatycznie zwiększa apetyt na Pb. Gorzej jest natomiast przy poruszaniu się po mieście - eleganckie japońskie kombi segmentu D pali w takich warunkach około 10 litrów. W cyklu mieszanym dawka paliwowa oscylowała w granicach 8 l/100km.

Mazda 6 2.0 SKYACTIVE - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1998 cm3
Moc maksymalna 121 kW/ 165 KM przy 6000 obr/min
Maks mom. obrotowy 210 Nm przy 4000 obr/min
Prędkość maksymalna
206 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,2 s
Skrzynia biegów automatyczna/6
Napęd na przód   
Zbiornik paliwa 62 l
Masa własna/ dopuszczalna całkowita
1340/2020 kg
Opony 225/55 R17
Emisja CO2 139 g/km
Bagażnik / po złożeniu siedzeń
506 l /1648 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Mazdy. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu nowego Sport Kombi? Jakie hamulce zastosowano w modelu? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowości japońskiego producenta na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: