SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

05.02.2013, godz. 01:30
Mazda CX-5
foto:

SUV zmoże pod maską skrywać benzynową lub wysokoprężną jednostkę. Motory w obu przypadkach zbudowano w oparciu o nowoczesną technologię SKYACTIVE, której nazwę wpleciono nawet w oznaczenia każdego z silników. Testowana CX-5 z benzynowym 2-litowcem oferującym dobry stosunek mocy do masy, ochoczo parła do przodu, dając przyjemne poczucie bezpieczeństwa na drodze. Niespieszna jazda jak na tak duże auto z napędem 4x4 i skrzynią automatyczną, potrafiła zaowocować nawet umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. DRUGI ODCINEK dziennika Mazdy został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Mazda CX-5 - SILNIKI

Japończycy w myśl hasła "Zoom-Zoom", według którego pojazdy mają być m.in. coraz bardziej ekonomiczne i niezawodne, rozwinęli od podstaw nowoczesną technologię SKYACTIV. Za nazwą tą kryje się szereg innowacyjności na różnych poziomach, w tym także na szczeblu silników. Jednostki napędowe są nieco lżejsze od poprzednich, cechują się zwiększoną mocą, lepszą dynamiką, i łagodniej obchodzą się ze zużyciem paliwa. W skład nowych rozwiązań wchodzą ręczne i automatyczne skrzynie biegów SKYACTIVE-Drive. W Mazdzie CX-5 podstawowo montowana jest z ręczna 6-biegowa przekładnia. Sześciostopniowa skrzynia zautomatyzowana, łącząca zalety przekładni bezstopniowej CVT, skrzyni dwusprzęgłowej i konwencjonalnej automatycznej, może się znaleźć dopiero w zestawie z napędem na cztery koła.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Gama agregatów w jakie wyposażane są SUV-y CX-5, obejmuje 4-cylindrowe, 16-zaworowe silniki benzynowe i wysokoprężne w układzie rozrządu DOHC, z wykorzystaniem dla obydwu niskiego stopnia sprężenia 14,0:1 (niespotykany dotąd w żadnym innym silniku Diesla). Wolnossący benzynowiec SKYACTIV-G o pojemności 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, generuje moc 165 KM i 210 Nm momentu obrotowego (lub w połączeniu z napędem 4x4 moc wynosi 160 KM i 108 Nm). Zintegrowany system i-stop z uwagi na oszczędność paliwa automatyczna wyłącza silnik na postoju, ale tak dobiera ustawienie tłoków i wału korbowego, by ponowny start odbył się w idealnym momencie.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Szybkoobrotowe jednostki wysokoprężne SKYACTIV-D o pojemności 2.2, z układem wtrysku Common-Rail i dwustopniowym turbodoładowaniem (jedna mała i jedna duża turbosprężarka), występują w dwóch wariantach mocowych. Pierwszy oferuje 150 KM i 380 Nm, a drugi 175 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mazda dołożyła wszelkich starań do osiągnięcia dobrych parametrów ekologicznych dla swoje Diesla. Emisja CO2 wynosi maksymalnie 144 g/km, co spełnia wysokie normy emisji Euro VI, które wejdą w życie już w połowie 2014 roku. Takie unikatowe połączenie dobrych osiągów i ekologii dla linii czystych silników SKYACTIV-D, wzbudza podziw ekspertów na całym świecie. Z tego powodu motory zyskały uznanie u japońskich klientów gardzących dotąd Dieslami, a nawet ruszają na podbój Ameryki, gdzie wysokoprężne jednostki nie cieszą się takim wzięciem, jak na Starym Kontynencie.

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 160 KM - TEST

Unosząc pokrywę silnika do góry przed oczami rozpościera się ciasno upakowany we wnęce agregat, obudowany ozdobną błękitną pokrywą. Drażniąca sprawa to brak siłowników podtrzymujących ciężką maskę - zamiast nich zastosowano klasyczny pałąk, który trzeba samemu postawić. Jak na auto tej klasy, to duże niedopatrzenie, bo nawet w tanich budżetowych Daciach stosuje się dziś amortyzator pokrywy. Aby uruchomić motor, trzeba nacisnąć guzik START/STOP wkomponowany w deskę rozdzielczą, który jest seryjny nawet w bazowym modelu SkyGO. 2-litrowy benzyniak początkowo wydaje z siebie chrapliwy głos, wyraźnie przenoszący się do wnętrza pojazdu, co może drażnić uszy. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnik jednak znacznie cichnie i pracuje naprawdę kulturalnie. "Mruczando" staje się po rozgrzaniu przyjemne, a głośniejsza praca daje o sobie znać tylko przy wyższych prędkościach obrotowych.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Przechodząc do najważniejszego punktu, jaką jest już sama jazda, w naszej ocenie 160 KM (najsłabszy wariant mocowy) w CX-5, dobrze pasuje do charakteru japończyka. Tym samochodem chce się podróżować, i nie ważne czy jest to miasto, czy dłuższa kilkugodzinna trasa. Zasługą tego jest odpowiedni stosunek mocy do masy własnej auta, która nieźle wypada jak na średnich rozmiarów SUV-a. Ważąca 1,5 tony Mazda nie sprawia wrażenia ociężałej i raczej chętnie reaguje na nacisk pedału gazu, co zwyczajnie daje się odczuć na ciele. Dynamika nawet w połączeniu z automatyczną skrzynią jest dobra, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga się w czasie 9,2 sekundy (a przynajmniej tak podaje katalog). Wdepnięcie pedału gazu do dechy ze startu zatrzymanego, skutkuje głośnym rykiem silnika i skrzyni, ale napędzane w wersji AWD wszystkie koła ani na chwilę nie odklejają się od asfaltu. To sprawia, że wskazówka prędkościomierza faktycznie swobodnie sunie po cyferblacie, a rozpędzanie płynnie idzie już od 2000 obr./min.

Gorzej wygląda trochę sprawa przyspieszenia po starcie z potocznej "rolki". W momencie chęci nagłego wyprzedzenia, automat potrzebuje chwilkę na odpowiednią redukcję przełożeń, po czym dopiero zaczyna "jechać" i nabierać miarowo prędkości. Elastyczność jest więc nieco umiarkowana, ale mimo wszystko pozytywne poczucie bezpieczeństwa i wystarczającej mocy, raczej towarzyszy kierowcy w trakcie pokonywania kolejnych kilometrów. Przy ostrzejszym traktowaniu Mazdy, skrzynia w razie potrzeby z rozmysłem trzyma przez chwilę w gotowości niższy bieg. Maksymalna prędkość z jaką jesteśmy w stanie pojechać nie oszałamia, bo w połączeniu z napędem 4x4 wynosi 187 km/h. Łagodnie względem odczuć akustycznych zachowuje się cicho zestrojony układ wydechowy, którego okrągłe końcówki wylotu spalin zgrabnie poprowadzono już w serii po obydwu stronach zderzaka.

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIVE 160 KM - SPALANIE

Bak paliwa SUV-a posiada pojemność 56 litrów w wersjach z napędem na przód, a w modelach 4x4 zbiornik zwiększono do 58 l. Żeby się do niego dostać używamy klasycznego cięgna z kabiny. Według danych producenta testowany motor 2.0 SKYACTIV-G z automatyczną skrzynią i napędem 4x4, ma spalać: 8,1 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,8 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 6,6 litra/100km. Komputer pokładowy z cyfrowym wyświetlaczem wpasowanym w prawą tubę zegarów jest seryjny. Prezentowane są na nim grafiki, ale przede wszystkim można za jego pomocą śledzić różne informacje o aucie, w tym te dotyczące podróży. Funkcjami komputera operujemy przy pomocy przełącznika wbudowanego w kierownicę. Osoby mające na co dzień styczność z europejskimi autami, gdzie guzik komputera zwykle jest w manetce, muszą się do takiego rozwiązania po prostu przyzwyczaić.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Nie ufając nigdy katalogowym danym spalania, które inżynierowie osiągają w warunkach laboratoryjnych, podeszliśmy do nich z dużym dystansem. W trakcie trwania testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy samodzielnie, jak SUV ważący ponad 1,5 tony z napędem na obie osie i automatem, poradzi sobie przy ekonomicznej jeździe. Okazało się, że auto wcale nie spalało dużych ilości paliwa, tak jak asekuracyjnie zakładaliśmy z góry. CX-5 owszem nie wypadało tak dobrze jak w tabeli producenta, ale zaskoczyło nas umiarkowanym apetytem na Pb. Przy niespiesznym poruszaniu się w ruchu miejskim spalanie wyniosło około 10,5 litra na setkę. W trasie równie ostrożnie obchodziliśmy się z pedałem gazu, tak by przemierzać kolejne kilometry na najwyższym biegu, co po przejechaniu odległości prawie 200 km zaowocowało wynikiem 6,4 l/100km. Zaznaczamy przy tym, że nie były to prędkości autostradowe, bo te automatycznie podwyższą zużycie. W cyklu mieszanym dawka paliwowa oscylowała w granicach 8,5 l/100km.

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIVE - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1998 cm3
Moc maksymalna 118 kW/ 160 KM przy 6000 obr/min
Maks mom. obrotowy 208 Nm przy 4000 obr/min
Prędkość maksymalna
187 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,2 s
Skrzynia biegów automatyczna/6
Napęd 4x4   
Zbiornik paliwa 58 l
Masa własna/ładowność 1530/2030 kg
Opony 225/55 R19
Emisja CO2 155 g/km
Bagażnik / po złożeniu siedzeń
500 l /1620 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Mazdy CX-5. Jak skomponowano zawieszenie auta i układ hamulcowy? Co myślimy o sposobie prowadzeni i napędzie 4x4? Jak uterenowione auto zachowuje na różnych typach drogi? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowoczesnego SUV-a na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: