SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

06.02.2013, godz. 01:30
Mazda CX-5
foto:

Sposób zestrojenia zawieszenia Mazdy CX-5 pozytywnie wpływa na pokonywanie niedoskonałości polskich dróg. Podwyższony prześwit ułatwia codzienną eksploatację w mieście, a zjazd na nieutwardzone ścieżki z dala od aglomeracji nie stanowi problemu. W przypadku modeli z napędem na obie osie przejazdy przez zaspy i niewielkie wertepy idą gładko, a samo zachowanie na śliskiej nawierzchni, czy w ostrych zakrętach nie odbiera pewności prowadzenia. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego CX-5. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Mazda CX-5 - UKŁAD JEZDNY

Skoro SKYACTIV to już po całości. Tak samo jak w przypadku silników i nadwozia, Mazda opracowała również od podstaw podwozie, które jest lżejsze o 14 procent, w stosunku do wcześniej stosowanych. Producent zapewnia, że nowe rozwiązania pozwoliły uzyskać najwyższą sztywność przy lekkiej konstrukcji, co przekłada się na zwinność prowadzenia z komfortem i stabilnością jazdy. Z przodu w CX-5 zastosowano popularny zestaw jakim są kolumny McPhersona, pojedyncze wahacze poprzeczne i stabilizator. Z tyłu pracuje wielwahaczowy układ z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi, wraz ze stabilizatorem.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Żeby auto prowadziło się naprawdę dobrze, specjaliści od zawieszenia musieli skupić się też na nowym projekcie układu kierowniczego. Ten punkt samochodu wchodzący w skład całego układu jezdnego wyszedł konstruktorom tak samo dobrze, jak zestrojenie podwozia. Wysoką precyzję sterowania autem zawdzięcza się bezpośredniej pracy przekładni, której elektryczne wspomaganie samoczynnie dostosowuje się do prędkości samochodu. To ma przekład na przyjemny lekki opór steru i naturalną informację zwrotną dla kierowcy o tym, co dzieje się z kołami. Takie zachowanie spodoba się osobom ze sportową żyłką.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Jadąc Mazdą daje się odczuć minimalizację masy w konstrukcji. CX-5 mimo swoich niemałych gabarytów, dzięki niskiej wadze jak na SUV-a zachowuje się nadzwyczaj lekko i pewnie na drodze. Podczas podróży szybko zdajemy sobie sprawę, że auto lubi asfalt i nie obawia się energicznej jazdy. Skłonności do przechyłów są bardzo umiarkowane, na co wpływ ma właśnie nieduża masa własna. W testowanym modelu z dołączanym napędem 4x4, gdzie moment obrotowy automatycznie jest przekazywany do tylnych kół za sprawą sprzęgła płytkowego, Mazda w ciasnych zakrętach dziarsko parła do przodu. Przy takich manewrach owszem czuć było delikatny przechył, ale tor jazdy pozostawał odpowiednio zachowany. Spory w tym udział miały też szerokie opony w rozmiarze 225/55 R19, które nie pozwalały na zerwanie przyczepności.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Napotykane opory powietrza przy szybszej jeździe nie doskwierają. Wysokie nadwozie może się pochwalić dobrą aerodynamiką, której współczynnik Cx wynosi 0,33 co jak na SUV-a jest świetnym wynikiem. Komfort podróży też stoi na niezłym poziomie, bo pojazd z Hiroszimy łagodnie pochłania dziury i krótkie nierówności polskich dróg. Wyboje, czy asfaltowe łączenia są wystarczająco dobrze filtrowane, więc nie trzeba się obawiać dudnienia dochodzącego spod podwozia. Żeby jednak nie słodzić tak mocno japończykowi, to pod względem akustyki nie jest jeszcze tak miło, jak w autach klasy premium z tego samego segmentu, do której powoli aspiruje Mazda. Cieszy spory prześwit wynoszący 210 mm, pozwalający bez obaw wjechać na boczną wyboistą trasę, a w połączeniu z napędem 4x4 przedzieranie się przez śnieżne zaspy, czy piaskowe koleiny nie będzie problemem. Trzeba jednak cały czas mieć na uwadze, że CX-5 to nie terenówka i należy rozsądnie podchodzić do napotykanych przeszkód, by czegoś nie uszkodzić.

Mazda CX-5 - HAMULCE

Układ hamulcowy oparto na montażu tarcz hamulcowych na obu osiach - z przodu znajdują się tarcze wentylowane, a z tyłu zwykłe tarcze lite. Hamulce dostarczają łatwą do kontroli, precyzyjną i pewną siłę hamowania zarówno od niskich jak i wysokich prędkości. Kierowca dodatkowo w trakcie jazdy może liczyć na bogaty zestaw elektronicznych asystentów podnoszących bezpieczeństwo. Już seryjnie CX-5 posiada: system ABS (zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (układ elektronicznego rozdziału hamowania), EBA (system awaryjnego hamowania), DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy), TCS (elektroniczny układ kontroli trakcji), HLA (układ wspomagania ruszania na pochyłościach, uniemożliwiający cofnięcie się samochodu nawet po zwolnieniu hamulca) i TMPS (system monitorowania ciśnienia w ogumieniu).

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Ponadto (poza bazowym modelem SkyGO) jest jeszcze SCBS wspomagający hamowanie. Ustrojstwo to analizuje ruch uliczny przed pojazdem wykorzystując laserowy czujnik monitorujący drogę, pomagając uniknąć kolizji podczas miejskiej jazdy, lub zminimalizować jej skutki, w zakresie prędkości od 4 do 30 km/h. Przy wykryciu ryzyka zderzenia podnoszone zostaje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby hamulce mogły natychmiast zareagować po wciśnięciu pedału. Jeśli kierowca tego nie zrobi, system Smart City Brake sam zatrzyma gwałtownie pojazd. W modelach SkyENERGY i SkyPASSION jest jeszcze LDW działający przy prędkościach powyżej 65 km/h. Informuje on kierowcę o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu specyficznym dźwiękiem wydobywającym się z głośników auta. Ostatnią pozycją jest jeszcze RVM, co oznacza monitorowanie tyłu pojazdu, by kierowca miał świadomość, co znajduje się za nim. System ten dzięki czujnikom w tylnym zderzaku informuje o pojazdach zbliżających się od tyłu i pozostających w martwym polu, wykorzystując do tego celu migające lampki i sygnał dźwiękowy.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze SUV-a w najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyPASSION. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi auto z Kraju Kwitnącej Wiśni w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu nowoczesnej Mazdy na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: