SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

08.02.2013, godz. 01:30
Mazda CX-5
Mazda CX-5 foto:

Efektywność nowoczesnej konstrukcji nadwozia SKYACTIV potwierdzają w CX-5 zderzeniowe testy Euro NCAP, zaliczone na komplet 5 gwiazdek. Na wysoki standard składa się m.in. 6 poduszek powietrznych i bogaty pakiet elektronicznych systemów wspomagających. Podstawowa wersja jest też nieźle wyposażona, ale nawet w tym zestawieniu kosztuje niemało. Najbogatsze odmiany pędzone na cztery koła to już spory wydatek, dlatego wóz cenową walkę nawiązuje raczej w górnych stanach klasy kompaktowych SUV-ów. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to skupienie się na bezpieczeństwie Mazdy oraz przyjrzenie się tabeli cenowej. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu SUV-a.

Mazda CX-5 - BEZPIECZEŃSTWO

Nowej generacji nadwozie SKYACTIV zachowuje dużą sztywność w razie kolizji. Wewnętrzny kształt słupków i krzyżowe wzmocnienia w przedniej części polepszają rozprowadzenie i pochłonięcie energii uderzenia, co podwyższa bezpieczeństwo w razie wypadku. W przednich drzwiach są po dwie belki - ta umieszczona wyżej ma okrągły przekrój, a niższa podwójne przetłoczenie, podobnie jak belka w tylnych drzwiach.

Na pokładzie znajduje się podstawowo 6 poduszek powietrznych: przednie kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne rozciągające się z przodu i z tyłu oraz boczne, chroniące korpus. Wszystkie siedziska otrzymały trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie mają dodatkowo podwójne napinacze pirotechniczne. Zagłówki przednich siedzeń zapobiegają uszkodzeniom szyjnego odcinka kręgosłupa, zabezpieczając kark w razie uderzenia tyłem. Wszystkie miejsca siedzące dostały czujniki siedzisk ze świetlną sygnalizacją w desce. W przypadku przednich miejsc jest dodatkowy dźwiękowy brzęczyk przypominający o pasach. Tylna kanapa standardowo posiada na zewnętrznych miejscach fabryczne mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych z dodatkowym górnym punktem kotwicznym.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Już seryjnie CX-5 posiada: system ABS (zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (układ elektronicznego rozdziału hamowania), EBA (system awaryjnego hamowania), DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy), TCS (elektroniczny układ kontroli trakcji), HLA (układ wspomagania ruszania na pochyłościach, uniemożliwiający cofnięcie się samochodu nawet po zwolnieniu hamulca) i TMPS (system monitorowania ciśnienia w ogumieniu).

ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI

CX-5 podstawowo posiada zdalnie sterowany centralny zamek z kluczyka pilota, którego nie trzeba wtykać w stacyjkę, bo tej zwyczajnie nie ma. Auto uruchamiane jest przyciskiem na desce rozdzielczej. Zaawansowany system dostępu bezkluczykowego (otwieranie i zamykanie drzwi przyciskiem na klamce kierowcy) jest montowany tylko w  topowej wersji SkyPASSION. Tempomatu pozwalającego na ustawienie prędkości podróżnej nie ma tylko w najtańszym SkyGO, tak samo jak czujników zmierzchu i deszczu. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu znajdują się w SkyENERGY i SkyPASSION. Kolorową kamerę cofania prezentującą to, co dzieje się za samochodem znajdziemy tylko w wersji SkyPASSION.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poza bazowym modelem SkyGO, na wyposażeniu jest SCBS wspomagający hamowanie. Ustrojstwo to analizuje ruch uliczny przed pojazdem wykorzystując laserowy czujnik monitorujący drogę, pomagając uniknąć kolizji podczas miejskiej jazdy, lub zminimalizować jej skutki, w zakresie prędkości od 4 do 30 km/h. Przy wykryciu ryzyka zderzenia podnoszone zostaje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby hamulce mogły natychmiast zareagować po wciśnięciu pedału. Jeśli kierowca tego nie zrobi, system Smart City Brake sam zatrzyma gwałtownie pojazd.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W modelach SkyENERGY i SkyPASSION jest jeszcze LDW działający przy prędkościach powyżej 65 km/h. Informuje on kierowcę o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu specyficznym dźwiękiem wydobywającym się z głośników auta. Ostatnią pozycją jest jeszcze RVM, co oznacza monitorowanie tyłu pojazdu, by kierowca miał świadomość, co znajduje się za nim. System ten dzięki czujnikom w tylnym zderzaku informuje o pojazdach zbliżających się od tyłu i pozostających w martwym polu, wykorzystując do tego celu migające lampki i sygnał dźwiękowy.

film z CRASH TESTu Euro NCAP

Maksymalna ocena 5 gwiazdek przyznanych przez instytut badań Euro NCAP, potwierdza efektywność konstrukcji nadwozia SKYACTIV i słuszność kompleksowej koncepcji bezpieczeństwa Mazdy. Samochodów zdobył najwyższe noty we wszystkich czterech kategoriach. Ochrona dorosłych ocena 94%, ochrony dzieci 87%, systemy wspomagania bezpieczeństwa 86%. SUV zdobył dodatkowo tytuł Top Safety Pick, przyznawany najbezpieczniejszym modelom na rynku amerykańskim.

Mazda CX-5 - OŚWIETLENIE

W modelach SkyENERGY i SkyENERGY reflektory zintegrowane z kierunkowskazami są halogenowe, z ręczną regulacją ustawień i światłami do jazdy dziennej. Kolejne dwie pozycje SkyMOTION i SkyPASSION dysponują bardziej zaawansowanym zestawem, adaptacyjnych biksenonowych reflektorów z funkcją doświetlania zakrętów AFS oraz spryskiwaczami podciśnieniowymi. Okrągłych lamp przeciwmgłowych rozstawionych po bokach zderzaka nie ma tylko bazowy model SkyGO.

>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Tylne skośne lampy znacznie zachodzące na błotniki, kontrastują na tle starszych modeli, ponieważ zrezygnowano z przezroczystych kloszy. Mocna barwa światła ładnie prezentuje się po zmroku. Trzecie światło STOP jest montowane seryjnie. Kierunkowskazy wbudowane w lusterkach to także podstawa.

Mazda CX-5 - GWARANCJA

Japońska marka obejmuje swoje auta 3-letnią gwarancją producenta na mechanikę pojazdu, lub limitem 100 000 kilometrów, w zależności, co nastąpi wcześniej. Możliwa jest gwarancja 1 roku bez ograniczeń przebiegu. Gwarancja na perforację blach objęta jest okresem 12 lat bez limitu kilometrów. Gwarancja na lakier i korozję powierzchni wynosi 3 lata od daty zakupu auta przez pierwszego właściciela, która gaśnie po przejechaniu 100 000 km.Oryginalne części i akcesoria Mazdy podlegają 1-rocznej gwarancji. Przy zakupie wozu klient otrzymuje program całodobowej pomocy drogowej Mazde European Assistance na terenie 32 krajów Europy.

Mazda CX-5 - CENA

Auto w polskich salonach dostępne jest w czterech wersjach wyposażenia. Bazowa odmiana SkyGO z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G i napędem na przód kosztuje 94 400 zł. Najtańszy model z silnikiem diesla 2.2 SKYACTIV-D 150 z napędem na przód to wydatek 212 400 zł.

Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl Mazda CX-5 z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G 160 KM z napędem 4x4 i automatyczną skrzynią, to wersja wyposażenia SkyPASSION. W polskiej ofercie taki model kosztuje 137 400 zł.

silnik/wersja napęd SkyGO SkyMOTION SkyENERGY SkyPASSION
2.0 SKYACTIV-G 165 KM manual/6 4x2 94 400 zł 104 400 zł 112 900 zł -
2.2 SKYACTIV-D 150 KM manual/6
4x2 - 121 400 zł 129 900 zł -
2.2 SKYACTIV-D 150 KM automat/6
4x2 - 129 400 zł 137 900 zł -
2.0 SKYACTIV-G 160 KM manual/6 4x4 - 112 400 zł 120 900 zł 129 400 zł
2.0 SKYACTIV-G 160 KM automat/6 4x4 - 120 400 zł 128 900 zł 137 400 zł
2.2 SKYACTIV-D 150 KM manual/6 4x4 - 129 400 zł 137 900 zł -
2.2 SKYACTIV-D 150 KM automat/6 4x4 - 127 400 zł 145 900 zł -
2.2 SKYACTIV-D 175 KM manual/6 4x4 - - - 148 400 zł
2.2 SKYACTIV-D 175 KM automat/6 4x4 - - - 156 400 zł

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Mazdy CX-5.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: