Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-10-29 2:30

Pod maską crossovera może pracować nowoczesny benzynowy silnik MIVEC, lub wysokoprężny turbodoładowany DI-D MIVEC, uchodzący za rewolucyjną jednostkę pod względem swojej konstrukcji. Redakcyjny test Mitsubishi ASX przeprowadzony został na modelu z wolnossącym, 117-konnym silnikiem 1.6. Jednostka ta cechuje się charakterystycznym warczącym dźwiękiem i umiarkowaną dynamiką, dlatego najlepiej wykorzystywać ją do niespiesznego przemieszczania się, co pozwoli na mniejsze zużycie paliwa. DRUGI ODCINEK dziennika ASX-a, poświęciliśmy testowi układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Mitsubishi ASX lifting - SILNIKI

Pod maską ASX-a może zagościć jeden z dwóch silników - oba są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami z systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC), z dwoma wałkami w głowicy (DOHC). Gamę otwiera benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra, dysponująca mocą 117 KM i momentem obrotowym wynoszącym 154 Nm. Napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przednie za sprawą manualnej 5-biegowej skrzyni (taki właśnie zagościł w testowanym przez SuperAuto24.pl egzemplarzu).

Drugi silnik to rewolucyjny, wysokoprężny turbodoładowany motor oznaczony symbolem DI-D MIVEC. To pierwszy na świecie diesel z systemem zmiennych faz rozrządu o zmiennym skoku zaworów, zastosowany w aucie osobowym. Jego pojemność to 1.8 litra. Silnik posiada elektroniczny bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i generuje moc 150 koni mechanicznych i moment obrotowy wynoszący 300 Nm. To wszystko umożliwiło bardzo niski stopień sprężania jak na diesla (14,9:1), co przekłada się na redukcję drgań i hałasu. Tradycyjna wartość sprężenia dla silników diesla utrzymuje się na poziomie ponad 20:1. Silnik ten zespolono z 6-biegową z ręczną przekładnią i napędem 4WD.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Automatyczna skrzynia biegów nie występuje w ogóle. Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na seryjnym wyposażeniu znajduje się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni biegów. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę. Informacja jest pokazywana na wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary. Diesla 1.8 można nabyć też z systemem Start/Stop, automatycznie zatrzymującym i uruchamiającym silnik podczas przestojów.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 117 KM - TEST

Model jakim dysponowaliśmy w teście SuperAuto24.pl był drugą wersją wyposażenia INVITE, bez fajerwerków typu przycisk startowy silnika, czy bezkluczykowy system dostępu do kabiny. Żeby odpalić silnik zwyczajnie przekręcało się stacyjkę, a o jego uruchomieniu dawał znać specyficzny warkot. To dlatego, że 1.6-litrowa "benzynówka" od Mitsubishi charakteryzuje się osobliwym dźwiękiem. Szczególnie słyszalne odgłosy pojawiają się podczas przyspieszeń i podciągania w wyższy zakres obrotów, a w takich warunkach silnik zwyczajnie trochę hałasuje. Wartość 6000 obr./min potrzebna do wydobycia maksymalnej mocy, nie jest niczym nowym w przypadku tego wolnossącego motoru, jednak w kabinie można mieć wrażenie, że crossover wydobywa z siebie błagania o litość.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Specyfika rozłożenia mocy ASX-a sprawdza się podczas miejskiej jazdy, gdzie nie wymagana jest jakaś nadzwyczajna dynamika. Z przyspieszeniem na poziomie 11,4 sekundy od 0 do 100 km/h nie zostaniemy zatrąbieni pod sygnalizacją świetlną, a szybsza zmiana pasów nie powinna przysparzać problemów, o ile pozwala się wskazówce obrotów na wspinanie po cyferblacie. Wynik ten jednak nie wystarczy już, gdy weźmiemy pod uwagę perspektywę podróżowania z pasażerami na tylnej kanapie i obciążeniem w bagażniku. W takiej "wyjazdowej konfiguracji" wyżej postawiony nad ziemią kompakt może okazać się zbyt ociężały przede wszystkim w trasie, bo moc maksymalna 117 koni mechanicznych będzie po prostu za słaba. Moment obrotowy 154 Nm osiągany przy 4000 obr./min także nie oszołamia - na dorodze kierowcy nie odpuszcza wrażenie, że przydałoby się go trochę więcej. ASX cierpi przez to na brak elastyczności, bo do sprawniejszych wyprzedzeń trzeba redukować nawet o dwa bieg i wkręcać silnik na obroty.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Na pochwałę zasługuje bez dwóch zdań manualna, 5-biegowa skrzynia. Mechanizm współpracujący z niewielkim silnikiem pasuje do charakteru auta, został zestopniowany na dłuższe przełożenia, a samym lewarkiem operuje się dość precyzyjnie. Rozpędzonego Mitsubishi nie da się jednak nazwać wolnym. Auto potrafi osiągnąć maksymalną szybkość dochodzącą nawet do 183 km/h. W takich warunkach zaczyna doskwierać brak szóstego biegu do trochę oszczędniejszego pokonywania kilometrów.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 117 KM - SPALANIE

Zbiornik crossovera mieści 63 litry paliwa. Wysokoprężna wersja z napędem 4x4 dostała nieco mniejszy zbiornik mieszczący 60 litrów. Testowany benzynowiec 1.6 MIVEC o mocy 117 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów i napędem na oś przednią, ma według danych producenta spalać: 7,7 litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,9 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 6,0 litrów/100km.

Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest nieco większe. Mimo wszystko jednak musimy stwierdzić, że jednostka 1.6 117 KM, cechuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo, jak na miejskiego crossovera. Utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w trasie, nie obawiając się przy tym wyprzedzania, silnik palił w granicach 5,6 litra. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, ASX średnio potrzebował około 8,8 litra/100km. W cyklu mieszanym Mitsubishi zadowoliło się dawką 6,8 litra na "setkę".

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na bajeranckim, kolorowym wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego pomiędzy zegarami. Spalanie chwilowe prezentowane jest w ciekawy sposób na zielonym pasku. Montowany seryjnie wielofunkcyjny komputer obsługujemy za pomocą przycisku, który został umiejscowiony w desce, po lewej stronie koła kierownicy. Mitsubishi mimo liftingu wciąż nie poprawiło tego przeszkadzającego mankamentu, bo operowanie tym guzikiem jest niewygodne i trzeba się do niego długo przyzwyczajać.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1590 cm3
Moc maksymalna 86 kW/117 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 154 Nm/4000 obr./min
Prędkość maksymalna
183 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,4 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 63 l
Masa własna/ładowność 1285/1870 kg
Opony 215/65 R16
Emisja CO2 139 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 442 l/1219 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego niewielkiego japończyka. Jak skomponowano zawieszenie crossovera? Czy coś się zmieniło w stosunku do poprzednika? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? O tym w 3. odcinku dziennika testu Mitsubishi ASX po liftingu na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki