Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-10-30 2:30

Zawieszenie niewielkiego crossovera marki Mitsubishi, to komfortowo zestrojony układ, umiejętnie resorujący nierówności polskich dróg. Prześwit ułatwia eksploatację w mieście i jazdę po niewielkich wertepach. Bez napędu 4x4 próby pokonania większych przeszkód to już jednak ekstremum, dlatego przednionapędowego ASX-a trzeba traktować tylko jak wyżej zawieszonego nad ziemią kompakta. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia oraz hamulców lekkiego SUV-a. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny nowego auta.

Mitsubishi ASX lifting - UKŁAD JEZDNY

Kompaktowy crossover ASX został zbudowany na bazie większego modelu Outlander. Otrzymał niemal identyczną płytę podłogową co jego większy brat oraz zespoły podwozia, które zostały odpowiednio zmodyfikowane i dopasowane do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu. Konstrukcyjnie auto ma taki sam rozstaw osi wynoszący 2,67 metra i prawie identyczne zawieszenie. Z przodu pracują kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorami przechyłów. Tylne zawieszenie oparto na typie wleczonego wielowahacza, sprężynach śrubowych i stabilizatorach.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Testowana przez nas benzynowa odmiana ASX-a dostępna jest tylko z napędem 2WD. Z tego powodu niewiele napiszemy o właściwościach jezdnych w terenie, bo do takich jazd przednionapędówka się zwyczajnie nie nadaje. Tylko Diesel 1.8 ma już w podstawie napęd 4x4, z przełącznikiem oferującym wybór trzech trybów pracy. Centralny dyferencjał z elektronicznie kontrolowanym sprzęgłem rozdziela odpowiednią ilość momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś. Stabilność pojazdu jest polepszona dzięki większej sile napędowej przekazywanej na tylne koła w trybach 4WD AUTO lub 4WD LOCK. Tryb 2WD zapewnia moment obrotowy przekazywany tylko na koła przednie.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Prześwit 180 mm w benzynowym ASX-ie z napędem 2WD, co najwyżej pozwala na przejazdy po łące, czy wycieczki leśnymi ścieżkami, o ile tereny te będą suche. Grząskich i piaszczystych podłoży lepiej już unikać, bo taka wyprawa łatwo może zakończyć się wzywaniem pomocy z powodu ugrzęźnięcia. Zaletą są możliwości parkowania na wysokich krawężnikach, czy przejazdy przez wysepki i chodniki, a niespodziewanym nawrotkom sprzyja mały promień zawracania wynoszący 10,6 metra. Takie właściwości przydają się w dużych aglomeracjach miejskich. Przy manewrze cofania nie pomaga mała tylna szyba, ale dzięki dużym lusterkom i czujnikom parkowania (radarów nie ma podstawowa wersja INFORM), da się sprawnie wstawić wóz w ciasnych miejscach. Opcjonalnie można mieć nawet kamerę cofania, współpracującą z ekranem nawigacji satelitarnej.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Zawieszenie za to zadowoli osoby preferujące komfortowe ustawienia - dziury w nawierzchni nie są przeszkodą, bo crossover z oponami o większym profilu (215/65 R16) dobrze je pochłania. Praca układu jest cicha, a większe nierówności są nieznacznie odczuwalne wewnątrz. Elektrycznie wspomagana kierownica nie obraca się zbyt lekko, co jest dużym plusem, bo samochód precyzyjniej reaguje na polecenia. Nadwozie za sprawą wysoko położonego środka ciężkości ma podatność na przechyły w momentach ostro pokonywanych zakrętów. Karoseria ASX-a wychyla się, przez co czuć też podsterowność. Prewencyjnie lepiej zdejmować nogę z gazu przed łukami drogi i nie testować elektronicznych asystentów.

Mitsubishi ASX lifting - HAMULCE

Przednią oś wyposażono w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 294 mm. Z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 302 mm. Gwałtowne hamowanie wykrywane jest przez system BOS, który po energicznym wciśnięciu pedału hamulca zapewnia wspomaganie hamowania poprzez podciśnieniowy siłownik wspomagający.  Dodatkowo automatycznie uruchamiają się światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu - to system ESS.

>>> Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Kierowca dodatkowo może liczyć na pakiet systemów wspomagających. Jest układ ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania na poszczególne koła, zapobiegający utracie przyczepności). Mitsubishi podstawowo wyposażyło też swojego małego SUV-a w TCL (aktywna kontrola trakcji) i ASC (stabilizacja pojazdu). Systemy te analizują ruchy wozu i wykrywają boczne poślizgi. Jest też HSA (system wspomagania ruszania pod wzniesienia).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Mitsubishi w wersji INVITE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Czy zmieniło się coś w kabinie? Co oferuje klientowi crossover w podstawowej wersji wyposażenia INFORM oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki