Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-05-08 3:00

Sposób zestrojenia zawieszenia Mitsubishi pozytywnie wpływa na pokonywanie niedoskonałości polskich dróg. Podwyższony prześwit ułatwia codzienną eksploatację, a napęd na cztery koła przejazdy nieutwardzonymi ścieżkami z dala od aglomeracji. Outlander mimo, iż nie obawia się przeszkód, cały czas jest jednak tylko SUV-em a nie terenówką. Sztywniejsze jak w poprzedniku podwozie świetnie czuje się na asfalcie, a praca podwójnego napędu automatycznie wpływa na pewniejsze przejazdy po zakrętach. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego trzeciej generacji SUV-a. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Mitsubishi Outlander III - UKŁAD JEZDNY i NAPĘD

Nowy Outlander został zbudowany na tej samej kompaktowej platformie GS co poprzednik. Konstrukcja płyty podłogowej ma nawet identyczny rozstaw osi. Przejęte podzespoły poddano jednak częściowej modernizacji, w celu odpowiedniego dopasowania do potrzeb nowego Outlandera. Z przodu na podwójnej ramie pomocniczej pracują kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorami przechyłów. Tylne zawieszenie typu Multi-link to wleczony wielowahacz ze sprężynami i stabilizatorami.

W aucie znaleźć można dwa rodzaje napędu - z modelem benzynowym dostępny jest napęd tylko na przednią oś lub na cztery koła, a wersje wysokoprężne dysponują wyłącznie układem napędu czterech kół. Mechanizm 4WD "Multi-Select" znany z poprzednika został unowocześniony. Kontrola nad napędem kół i trybem jazdy odbywa się za pomocą wyboru jednego z trzech poziomów ustawień: 4WD ECO, 4WD AUTO, 4WD LOCK. Tryby wybiera się dużym okrągłym guzikiem ulokowanym w łatwo dostępnym miejsku obok dźwigni hamulca ręcznego, a nie pokrętłem jak w poprzedniku.

>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji <<<

W teście SuperAuto24.pl dysponowaliśmy modelem wysokoprężnym, co oznacza, że mieliśmy przyjemność sprawdzenia jak czteronapędowiec zachowuje się podczas jazdy. Szybko przekonaliśmy się, że japończyk to dobra propozycja na polskie drogi, bo niezły komfort podróżowana otrzymywaliśmy na każdym rodzaju nawierzchni. Pochłanianie dziur jest gładkie i ciche, ale da się wyczuć delikatną sztywność układu, której brakowało poprzednikowi. To dlatego, że nastawy zawieszenia zostały zestrojone bardziej pod wygodną jazdę po ulicach, niż nieutwardzone przejazdy, dlatego Outlander w nowym wydaniu nie jest już sprężysty. System "Multi-Select" gwarantuje poprawę stabilności jazdy i lepsze wykorzystanie przyczepności kół do nawierzchni. Zawiera elektronicznie sterowane sprzęgło międzyosiowe oraz moduł 4WD ECO sterujący pracą sprzęgła, które dołącza tylny napęd w razie uślizgu stale pracujących przednich kół (zastąpienie trybu 2WD). Tryb 4WD ECO pozwala przede wszystkim na ekonomiczniejsze poruszanie się i znakomicie reaguje na zmienne warunki.

>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Jak na SUV-a nowe Mitsubishi nie wykazuje nerwowości w łukach, co podnosi pewność prowadzenia. Podwyższenie poziomu bezpieczeństwa czynnego uzyskano m.in. dzięki elektronice. Wysyłane informacje o prędkości kątowej samochodu do modułu sterowania sprzęgłem międzyosiowym pozwala monitorować i korygować zachowanie wozu podczas dynamiczniejszej jazdy w zakrętach. Cieszy precyzja działania układu elektrycznie wspomaganego kierowniczego oraz wygłuszenie kabiny - jak na tak spore auto z szerokimi oponami (225/55 R18), generowane szumy są nie wielkie i nawet przy szybkiej jeździe w kabinie jest cicho. Żeby czuć się bezpieczniej w czasie gorszej pogody kierowca ma do dyspozycji tryb 4WD AUTO przeznaczony do normalnej jazdy, gdyż zapewnia dobre warunki trakcyjne przykładowo na wysychającej kostce czy mokrym asfalcie.

>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Choć Outlander świetnie zachowuje się na cywilizowanych trasach, dzięki prześwitowi wynoszącemu 215 mm i trybowi 4WD LOCK nie obawia się zjechania na boczne ścieżki. Ustawienie to dające maksymalną przyczepność kół idealnie sprawdza się w trakcie jazdy po piaskowych drogach, łąkach, czy mokrych leśnych duktach. W trakcie testu nie obawialiśmy się zaliczać błota i piachu, ale przy zapuszczaniu się w mniej cywilizowane wyboiste tereny z rozsądkiem podchodziliśmy do napotykanych przeszkód. Niestety Outlander cały czas jest tylko SUV-em, a nie terenówką, co oznacza że przełajową jazdę lepiej nim sobie odpuścić.

Mitsubishi Outlander - HAMULCE

Przednią oś wyposażono w wentylowane tarcze hamulcowe, a tylną w tarcze lite. Gwałtowne hamowanie wykrywane jest przez system BOS, który po energicznym wciśnięciu pedału hamulca zapewnia hydrauliczne wspomaganie hamowania poprzez podciśnieniowy siłownik wspomagający. Dodatkowo automatycznie uruchamiają się światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu - to system ESS.

Kierowca już seryjnie może liczyć na pakiet systemów wspomagających, w skład którego wchodzą: ASC+TCL (stabilizacja toru jazdy i aktywna kontroli trakcji), BAS (wspomaganie hamowania), ESS (ostrzeganie o nagłym hamowaniu), BOS (system priorytetu hamulca), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (elektronicznym rozkładem siły hamowania), HSA (system wspomagania ruszania pod wzniesienia).

Ponadto w Outlanderze mogą znaleźć przy wyposażeniu INTENSE PLUS i INSTYLE NAVI całkiem nowe systemy bezpieczeństwa - są to: FCM (układ zapobiegania kolizjom czołowym), LDW (system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu), ACC (adaptacyjny tempomat). Układy ACC i FCM korzystają ze wspólnego radaru, który lokalizuje przeszkody przed samochodem. FCM najpierw ostrzega dźwiękiem i kontrolką, a jeśli kierowca nie reaguje rozpoczyna samoczynne hamowanie.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze SUV-a w najbogatszej wersji wyposażeniowej INSTYLE NAVI w wariancie 7-osobowym. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi auto z Kraju Kwitnącej Wiśni w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu trzeciego Outlandera na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki