SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

16.07.2013, godz. 01:30
Dacia Logan II
foto:

Drugie wydanie spokojnie usposobionego Logana, oferuje m.in. pod maską nowoczesny motor 0.9 TCe, będący tworem koncepcji downsizingu. Pod tym oznaczeniem ukryto chętnie reagujący na wduszenie pedału przyspieszenia, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Lekkie auto z tą 90-konną jednostką, mimo małej pojemności bardzo żwawo zachowuje się na drodze, a przy tym zaskakująco oszczędnie obchodzi się ze zużyciem paliwa. DRUGI ODCINEK dziennika Logana II, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Dacia Logan II - SILNIKI

Pod maską rumuńskiego wozu montowane są silniki, które sprawdziły się już w licznych motoryzacyjnych propozycjach firmy Renault. Logan II dostępny jest z pięcioma silnikami. Pierwszy motor benzynowy o pojemności 1.2-litra jest typowym czterocylindrowym, 16-zaworowym układem wolnossącym, który generuje 75 KM i 107 Nm oraz cechuje się wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Benzynówka ta jest oferowana także w wariancie zasilanym gazem LPG (włoska instalacja marki Landi Renzo montowana fabrycznie) i posiada identyczną moc 75 KM i 107 Nm. Kolejna jednostka wykorzystująca "bezołowiową" to o wiele bardziej zaawansowany technologicznie motor TCe. Ten turbodoładowany silnik będący nowością w autach Dacii, posiada trzy cylindry i 12 zaworów, co pozwala rozwinąć moc 90 KM i 135 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor ten dziś przykładowo montowany jest w takich modelach firmy Renault jak Clio czy Captur.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji <<<

Wysokoprężne silniki to nic innego, jak poczciwe 1.5 dCi proponowane w dwóch wariantach. Cecha motoru to 8 zaworów, bezpośredni wielopunktowy wtrysk paliwa typu Common Rail, filtr cząstek stałych FAP i turbodoładowanie. Gamę otwiera wersja 75-konna, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Mocniejszy agregat generuje moc 90 KM i 220 Nm. Obydwa warianty okraszono przy tym oznaczeniem ECO, co symbolizuje niską emisją CO2 na poziomie nieprzekraczającym 99 g/km.

Nowy Logan bez względu na wersję silnikową jest wyposażony w jedną 5-biegową przekładnię manualną. Automatyczna skrzynia nie występuje w ogóle. Na zegarach zlokalizowano seryjną kontrolkę dyskretnie podpowiadającą o zmianie przełożenia. Ikonka prezentująca dźwignię biegową, ma pozwalać na niższe zużycie paliwa.

Dacia Logan II 0.9 TCe - TEST

Pogoń za ekologią i koncepcją downsizingu w motoryzacji rozwija się w najlepsze. Nawet budżetową Dacię dopadł wariant z ograniczoną pojemnością silnika. Na parkingu SuperAuto24.pl pojawił się właśnie taki egzemplarz, wyposażony w jednostkę o pojemności skokowej wynoszącej dokładnie 898 cm3. Jak na razie żywotność tego silnika jest jeszcze pod dużym znakiem zapytania, bo zbyt krótko gości na rynku, by mógł wyrobić sobie opinie. Ważne, że 0.9-litrowiec daje przyzwoitą moc 90 KM, które w połączeniu z lekkim nadwoziem odpowiednio radzą sobie z napędzeniem auta. Mając z nim do czynienia przez kilka dni, bez skrępowania napiszemy, że TCe wywarł na nas pozytywne wrażenie. Zaskoczeniem wzbudzającym uznanie był też gazowy podnośnik maski, typowy dla aut klasy premium, a nie tanich środków transportu dla ludu.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Ogromną zaletę stanowi niegłośna praca. Pod względem kultury czuć, że nie są to cztery cylindry, ale w ogólnie nie jest źle. Dacia pozostawiona na biegu jałowym wydaje z siebie delikatne szmery, podobnie jak w czasie jazdy przy utrzymywaniu niskiego zakresu obrotowego. Gdy wskazówka wznosi się w wyższe partie obrotomierza akustyka wprawdzie się zmienia, ale nie dręczy uszu. Wkręcany w górne wartości trzycylindrowy motor fajnie mruczy. Oceniając dynamikę "małolitrówki", uznanie jej za zrywną nie będzie przesadą, szczególnie w zestawieniu z "zamulonym" wolnossącym 1.2 16V. Wstawiony poprzecznie między przednią osią turbodoładowany silnik zaspokaja oczekiwania. Jednostka dzięki sprężarce nie potrzebuje aż tak bardzo wysokich obrotów do zrywnej jazdy, bo maksymalny moment obrotowy 135 Nm, jest już dostarczany przy 2500 obr./min. Wóz chętnie napędza się z dołu i w zrównoważony sposób osiąga najwyższą moc 90 KM przy poziomie 5250 obr./min. Dzięki walorom turbiny Logana absolutnie nie trzeba "zarzynać" w momencie chęci szybszej jazdy.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Oczywiście wciskania w fotel nie poczujemy, bo katalogowe 11,1 sekundy do pierwszych 100 km/h nie jest super wyczynem, ale jak na małego miejskiego sedana to bardzo przyzwoity wynik. Maksymalna osiągana prędkość 175 km/h to nawet aż nadto. Kierowcę ucieszy poprawna elastyczność. Jeżeli w zamiarze nie mamy pospiesznych zmian pasów, to sięganie do lewarka nie powinno ciążyć w trasie. Jadąc z obciążeniem na pokładzie z wyprzedzaniem będzie już jednak gorzej. Sama manualna skrzynia 5-biegowa nie dostarcza problemów z wybieraniem poszczególnych biegów, ale jej pracy nie ocenimy ani jako gładkiej, ani precyzyjnej - ot dobrze działająca skrzynia.

Dacia Logan II 0.9 TCe - SPALANIE

Zbiornik paliwa w każdej wersji mieści 50 litrów (odmiana z LPG ma dodatkową 32-litrową butlę). Klapka wlewu w żaden sposób nie jest zabezpieczona przed otwarciem, a do zatankowania pod dystrybutorem trzeba użyć kluczyka żeby odkręcić korek. Według danych producenta testowany przez nas egzemplarz 0.9 TCe o mocy 90 KM, w połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią powinien spalać następujące dawki popularnej Pb 95: w cyklu miejskim 6,4 l/100km, na trasie auto zadowolić się ma ilością 4,3 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5 litrów benzyny.

Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie sedana na Pb. Ku naszemu zaskoczeniu, zużycie paliwa było naprawdę nieduże. Jadąc spokojnym tempem w trasie, udało się nam na odcinku 200 kilometrów uzyskać katalogową obietnicę 4,3 l/100 km. W takich warunkach przemierzenie 1000 km na jednym zbiorniku nie będzie problemem. Poruszanie się w warunkach miejskich przy raczej delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu, także nie poskutkowało nadmiernym spalaniem - komputer pokładowy pokazywał 7,5 l/100 km. Średnie zapotrzebowanie na "bezołowiową" oscylowało w granicach 6,2/6,5 litra "na setkę".

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Komputera pokładowego pozwalającego śledzić statusy podróży, nie ma w wersjach ACCESS i AMBIANCE. Komputer znajdziemy tylko w najbogatszym LAUREATE. Cyfrowy wyświetlacz wpasowany w prawą tubę zegarów jest bardzo czytelny i na tle tego z poprzedniego Logana, wygląda naprawdę nowocześnie. Podawane informacje to wartości dotyczące: średniego zużycia paliwa, chwilowego zużycia paliwa, przebiegu kilometrów, pokonanego dystansu podróży, zużytą ilość paliwa na danym dystansie, pozostałą ilość kilometrów do przejechania oraz zewnętrzną temperaturę otoczenia. Przycisk obsługi ulokowano w poręcznym miejscu na zakończeniu prawej manetki odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.

Dacia Logan II 0.9 TCe - DANE TECHNICZNE

SILNIK R3 12V
Paliwo benzyna
Pojemność 898 cm3
Moc maksymalna 66 kW/90 KM/ przy 5250 obr./min
Maks mom. obrotowy 135 Nm/ przy 2500 obr./min
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,1 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przód
Zbiornik paliwa 50
Masa własna/ dopuszczalna całkowita
998 kg/1520 kg
Opony 185/65 R15
Emisja CO2 116 g/km
Bagażnik/ po złożeniu siedzeń 510 l/ 1257 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego drugiej generacji Logana. Jak skomponowano zawieszenie nowej Dacii? Co myślimy o sposobie prowadzenia, zachowaniu na drodze i zwrotności? Jakie zastosowano w wozie hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu niewielkiego sedana rumuńskiej marki na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: