SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

17.07.2013, godz. 01:30
Dacia Logan II
foto:

Druga ewolucja Dacii Logan zbudowana na zmodernizowanej płycie poprzednika, otrzymała sprawdzone proste zawieszenie, nie obawiające się gorszych nawierzchni. Autem bez obaw można podróżować szutrowymi drogami i wjeżdżać na wyższe krawężniki, czego zasługą jest odpowiedni prześwit i "balonowe" ogumienie. Komfort resorowania zadowala, ale miękki sposób zestrojenia nie lubi ani poprzecznych nierówności, ani zakrętów. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego rumuńskiego samochodu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Dacia Logan II - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie sedana to równie prosta i mocna konstrukcja, wytrzymująca trudne warunki drogowe, co w Loganie pierwszej generacji. To dlatego, że wóz zbudowano na zmodernizowanej płycie podłogowej poprzednika. Z przodu pracują kolumny typu McPherson z trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem poprzecznym. Zawieszenie tylne składa się z belki skrętnej, czyli: dwóch wahaczy wleczonych połączonych z podatnym na skręcanie elementem, sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami hydraulicznymi. Prześwit wozu wynosi 155 mm, co wpływa na łatwiejsze pokonywanie napotykanych przeszkód i wyboistych, nieutwardzonych dróg daleko za miastem.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji <<<

Przyszły właściciel nowego Logana może się po nim spodziewać zadowalającego komfortu jazdy. Producent nie mydli oczu klientom obietnicami o "połykaniu zakrętów" i "przyklejeniu wozu do drogi", bo Dacia zwyczajnie nie ma nic wspólnego ze sportem. Tutaj ma liczyć się wygoda i możliwości jeżdżenia innymi drogami, niż asfaltowe. Lekkie nadwozie jest noszone przez uniwersalnie zestrojone zawieszenie. Sprężysty układ dobrze tłumi nierówności, choć czuć, że nie lubi krzywych poprzecznych fragmentów. Szumy pracy elementów nie przedostają się jakoś znacząco do wnętrza i nie przeszkadzają. Gorzej jest trochę z dźwiękiem powietrza opływającego karoserię przy szybszej autostradowej jeździe. Na komfort podróżowania wpływają znacząco również koła. Opony w rozmiarze 185/65 R15, to ogumienie dające odpowiednią dawkę amortyzującą. Dacia nie ma też dzięki temu tendencji wpadania w drogowe koleiny, pozostawione przez ciężarówki. Plusem samochodu jest jego zwrotność. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,8 metra. Manewry sedanem nie są więc kłopotliwe.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Konsekwencją miękkiego zawieszenia są przechyły nadwozia w zakrętach. Auto ze względu na swoje spokojne usposobienie nie lubi też gwałtownych manewrów i ciaśniejszych łuków. Nie polecamy więc sportowej jazdy rumuńskim sedanem - gdy spróbujemy takich wariacji, szybko zostaniemy sprowadzeni na ziemię odczuciem uślizgu tylnych kół. Takie zapędy zostaną ostudzone przez wkraczający do akcji system ESP. Hydraulicznemu wspomaganiu układu kierowniczego brakuje precyzji. Nie jest zbyt silne, co akurat według naszej opinii stanowi zaletę, ale kierowanie wozem wypada trochę "gumowo", przez co czasami ciężko wyczuć co dzieje się z kołami.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Dacia Logan II - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Logana II jest identyczny z systemem wspomagania nagłego hamowania. Z przodu montowane są tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm, natomiast z tyłu tak samo jak w poprzednim Loganie oraz Sandero, postawiono na bębny w rozmiarze 8 cali (rozwiązanie to często spotyka się w autach klasy B). Po jazdach testowych stwierdzamy, że zestaw ten należycie sprawuje się na drodze i nie budzi zastrzeżeń. Reakcje na wduszenie środkowego pedału są natychmiastowe.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Cieszy fakt, że w Dacii już podstawowo znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESC (układ stabilizacji toru jazdy), ASR (zapobieganie poślizgowi kół przy ruszaniu).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza drugiej generacji Logana w wersji wyposażenia LAUREATE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Co zmieniło się w stosunku do poprzednika? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi Dacia w odmianie bazowej oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: