SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

18.07.2013, godz. 01:30
Dacia Logan II
foto:

Nowe modele aut rumuńskiej marki wprowadzone na rynek pokazały, jak bardzo zmieniły się wnętrza i sposób wykończenia. Wyposażenie standardowe w stosunku do poprzednich modeli stało się bogatsze, a klimat kabiny nie zdradza już w tak oczywisty sposób budżetowego charakteru. Bardzo obszerny kokpit wprawdzie wciąż nie zwala z nóg jakością stosowanych tworzyw, ale jest starannie zmontowany i przewiduje w opcji nawet fabrycznie zabudowaną nawigację GPS z dotykowym ekranem. Przestrzeń bagażowa pomieści naprawdę wiele, a sam komfort jazdy wypada przyzwoicie. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza, kufra oraz wyposażenia. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie.

Dacia Logan II - WNĘTRZE

Pierwsze zderzenie ze sporym skokiem stylistycznym i jakościowym w Dacii przeżyliśmy w ubiegłym roku, przy okazji testu minivana Lodgy. Mając w pamięci sposób wykonania pierwszego Logana i design jego deski rozdzielczej, to co przedstawiała sobą Lodgy było naprawdę dużym skokiem. Podobne odczucia pojawiły się w momencie usadowienia się za sterem najnowszego Logana, który gościł w naszej redakcji. Projekt konsoli i panelu centralnego uległ mocnej restylizacji. Narysowana od nowa deska może nie wzbudza wielkich emocji, ale stała się po prostu dużo ładniejsza. Panel sterowania wentylacją wygląda o niebo lepiej, nie mówić już o zabudowanym fabrycznym radioodtwarzaczu, czy oferowanym multimedialnym systemie MEDIA NAV wpasowanym centralnie w konsolę.

Spasowanie tworzyw jest dobre i po organoleptycznym badaniu wychodzi, że plastiki stały się trochę przyjemniejsze w dotyku (do wysokich jakościowo materiałów wciąż im jednak daleko). Przypominamy w tym miejscu, że Logan to samochód klasy ekonomicznej, więc nie można od niego oczekiwać luksusów. Bardziej wnikliwie badając detale, dostrzegamy elementy wspólne z innymi modelami, co skutecznie pozwala ograniczyć koszty produkcji. Widać pozostawione w tym samym stylu co dawniej okrągłe tuby kanałów powietrznych. Klamki otwierana drzwi pozostały również bez zmian, tak samo jak gałka zmiany biegów, czy lampka w podsufitce. Kierownica, manetki sterowania kierunkowskazami, światłami i wycieraczkami również odnosi się do fragmentów stosowanych w Lodgy i Dokkerze.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji <<<

Testowy egzemplarz Logana II dotyczył najbogatszej wersji wyposażenia LAUREATE. Poza tą odmianą dostępne są jeszcze w salonach niższe poziomy ACCESS i AMBIANCE. Topowy wariant wyróżnia się szaro-beżową wstawką ozdobną na kierownicy i masywnymi uchwytami otwierania drzwi przednich w tej samej tonacji, a także czarnym poszyciem deski (w ACCESS i AMBIANCE barwa czarno-szara). Poza bazowym ACCESS, niektóre części deski okraszono szlachetniejszymi wstawkami w postaci chromowanych ringów na kanałach powietrznych i obramowaniach tub zegarów. Główny panel z odtwarzaczem dostał natomiast ozdobną szaro-beżową, lakierowaną obwolutę.

Koniec z przestarzałymi zegarami! Nowe analogowe wskaźniki, ukryte pod owalnym daszkiem prezentują się świetnie i są bardzo czytelne (identyczne znajdziemy także w Lodgy i Dokkerze). Trzy zachodzące na siebie okrągłe tuby mają nowoczesny design. Otrzymały pomarańczowe podświetlenie, podobnie jak pozostałe elementy kokpitu. Z lewej wpasowano obrotomierz, na środku prędkościomierz wyskalowany sporo na wyrost do 210 km/h, a z prawej cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego (w odmianach ACCESS i AMBIANCE zamiast komputera, ekranik z licznikiem kilometrów i pomiarem poziomu paliwa).

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Funkcjonalność wnętrza nie powinna dawać powodów do narzekania. Kierowca ma do czynienia z prostymi rozwiązaniami - prawie wszystko zostało umieszczone pod ręką. Tylko przyciski odpowiedzialne za otwieranie szyb zostały w panelu środkowym, a guziki sterowania tylnymi szybami zamocowano na zakończeniu tunelu środkowego (identycznie jak w Dusterze). Tutaj wychodzi na jaw oszczędność na instalacji elektrycznej i montowaniu osobnych modułów w we wszystkich drzwiach. Obsługa szyb jest jednak mało poręczna, tak samo jak używanie klaksonu - guzik sygnału ostrzegawczego pozostał w zakończeniu manetki kierunkowskazów... Proste w konstrukcji pokrętła sterowania nagrzewnicą także są na wyciągnięcie ręki.

Niestety klimatyzacja manualna to udogodnienie niedostępne w ACCESS, a w AMBIANCE kosztujące 2 900 zł w zestawie z zabudowanym radioodtwarzaczem. Tylko LAUREATE posiada standardowo "klimę". Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą to koszt 310 zł (tylko dla LAUREATE). Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne z podgrzewaniem to cecha tylko LAUREATE. Mechanizmu elektrycznych szyb przednich nie ma jedynie bazowy ACCESS. Za elektrykę szyb tylnych trzeba zapłacić 310 zł.

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Kabina Dacii jak na klasę B jest duża i przestronna. Wielkie okna przepuszczą dużą ilość światła i pozwalają na świetną widoczność kierującemu. Osoby z przodu mają furę miejsca na nogi i łokcie, a pozycja siedząca jest wysoka. Żeby odpowiednio usadowić ciało za sterem musimy chwilę popracować nad ustawieniami fotela. W podstawie do dyspozycji są cztery stopnie regulacji fotela kierowcy. Niestety tylko w najbogatszej wersji LAUREATE dostajemy jeszcze możliwość ustawienia wysokości siedziska wraz z możliwością zmiany położenia kierownicy na wysokość. Testowy egzemplarz otrzymał te udogodnienia, więc odnalezienie odpowiedniej pozycji za sterem nie sprawiło problemu, ale w uboższych odmianach będzie to kłopotliwe. Duże na szerokość i nieco krótkie na długość fotele, posiadają optymalną twardość i słabe wyprofilowanie boczne. Producent oferuje dwa warianty czarno-szarych obić tapicerskich. W opcji można zamówić za sumę 1 450 zł siedzenia z ekologicznej skóry.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Jazda w tylnym przedziale wypada miło. Przez duże drzwi łatwa wsiada się na szeroką kanapę. Miejsca na nogi jest wystarczająco, ale porównując Logana II ze Skodą Rapid czy francuskimi bliźniakami - Peugeotem 301 i Citroenem C-Elysee, obszar oferowany pasażerom wypada gorzej. Podsufitkę zamocowano wysoko nad głową wiec nawet wysokie osoby nie będą narzekać. Podłogi na szczęście nie dzieli tunel, dlatego autem przy neutralnym położeniu przednich foteli, mogą podróżować z tyłu trzy osoby. konsekwencją takiej konfigurację będzie jednak obijanie się o siebie barkami.

Dacia Logan II - MULTIMEDIA

W każdym modelu rumuńskiego auta znajduje się fabrycznie montowana instalacja radiowa. Radioodtwarzacza jednak nie znajdziemy wcale w modelu ACCESS (tutaj w miejscu radia widnieje tylko smutna kieszeń). W kolejnej odmianie AMBIANCE także znajdziemy gołą półkę zamiast radia, ale po dokupieniu pakietu DACIA PLUG & RADIO zawierającego klimatyzację (suma 2 900 zł), na pokładzie pojawi się system grający.

Urządzenie DACIA PLUG & RADIO jest eleganckim, fabrycznie zabudowanym odtwarzaczem CD/MP3 z łącznością Bluetooth, pilotem sterowania pod kierownicą, oraz portami USB i AUX-IN w panelu radia. Dzięki tym elementom do dyspozycji jest możliwość odsłuchiwania własnej muzyki z przenośnego dysku, czy smartfona. Bezprzewodowe połączenie Bluetooth pozwala także na bezpieczne używanie telefonu komórkowego w trybie głośnomówiącym.

>>> Nowa Dacia Logan 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

W topowym modelu LAUREATE wyżej wymiony zestaw grający jest montowany seryjnie. Natomiast najbardziej zaawansowany system multimedialny MEDIA NAV wymaga dopłaty zaledwie 950 zł. Podkreślimy jednak, że warto do niego dopłacić, ponieważ jest banalny w obsłudze, świetnie wygląda i okazuje się naprawdę funkcjonalny. W skład urządzenia wchodzi duży 7-calowy ekran dotykowy, który zarządza odtwarzaniem muzyki z różnych źródeł, łącznością Bluetooth z telefonem komórkowym i systemem nawigacji satelitarnej z mapami 2D. Posiada też manetkę pilota sterującego i wejścia USB i AUX-IN. Co więcej urządzenie dysponuje polskim menu i językiem. Za rozszerzoną wersję mapy Europy trzeba dopłacić 400 zł.

Dacia Logan II - SCHOWKI

W kabinie raczej nie będzie problemów z utrzymaniem porządku. W desce rozdzielczej poza dużym schowkiem po stronie pasażera, znajdziemy jeszcze na jej szczycie (tuż nad panelem centralnym), wnękę na niewielkie przedmioty. Zamykany schowek przy kolanach pasażera, jest za to dość pojemny. W jego drzwiczkach wycięto wnękę na mniejsze przedmioty, co chroni je przed przemieszczaniem się. W konsoli środkowej tuż pod pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie nawiewem, do dyspozycji jest półeczka przykładowo na portfel czy telefon komórkowy. W miejscu tym nie zabrakło też typowej dla aut Dacii przegrody, pozwalającej na wstawienie dwóch kubków czy buteleczek z napojami.

W tunelu przy lewarku skrzyni biegów zainstalowano gniazdo 12V. Pod dźwignią hamulca ręcznego znalazło się płytkie wyżłobienie dobre na monety. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji niewiele miejsc na swoje rzeczy. Jedyny otwór na drobiazgi ulokowano na końcu tunelu środkowego (w wersjach z elektrycznymi szybami tylnymi, w miejscu otworu wstawione są przełączniki odpowiedzialne za sterowanie). Wszyte w tapicerkę kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są standardem.

W drzwiach przednich znalazły się obszerne półki, ale drzwi tylnego przedziału niestety już ich nie posiadają. Z myślą o palaczach do auta dodawana jest wędrująca popielniczka z zapalniczką. Lusterko w daszku przeciwsłonecznym jest tylko po stronie pasażera. Podłokietnik zainstalowany między siedzeniami z otwieranym schowkiem wymaga dopłaty 400 zł (tylko dla wersji LAUREATE).

Dacia Logan II - BAGAŻNIK

Przechodzimy ostatecznie do wydzielonego osobno bagażnika. Przestrzeń załadunkowa z pojemnością 510 litrów jest ogromna. Co prawda wiodącym wynikiem w klasie nie jest, ale trudno nie pochwalić producenta za wygospodarowanie takiego miejsca w małym sedanie. Dla porównania kufry konkurencji przedstawiają się następująco: Fiat Linea - 500 l, Chevrolet Aveo Sedan - 502 l, Peugeot 301 - 506 l, bliźniaczy Citroen C-Elysee - 506 l. Najbardziej przepastny bagażnik ma Skoda Rapid mieszcząca do 550 l, a ten czeski model jest już liftbackiem, a nie typowym sedanem.

Klapę można otworzyć tylko w jeden sposób, za pomocą archaicznego, wystającego ze środka klapy przycisku. Dostęp do wnętrza kufra jest bardzo dobry - klapa wcina się w mocno w zderzak, co sprawia, ze po uniesieniu jej do góry otwór jest wysoki i szeroki. Poziom wykończenia bagażnika od razu odsłania budżetowe podejście do konstrukcji Logana, przez wyraźny bark wygłuszenia. Widać gołą blachę na wewnętrznej części pokrywy oraz na elementach wnętrz kufra. Niestety nie ma nawet małej plastikowej rączki, która pozwoliłaby na zamknięcie klapy bez brudzenia sobie rąk. Przy pakowaniu bagaży trzeba uwzględnić wnikające do środka zawiasy oraz sprężyny.

Na lampce podświetlającej kufer zaoszczędzono tylko w podstawowym modelu ACCESS (pozostałe już ją posiadają). Jeżeli komuś mało miejsca na załadunek to da się go zwiększyć w ekspresowy sposób. Oparcie tylnych siedzeń (jednoczęściowe w ACCESS, lub asymetrycznie dzielone 60/40 w AMBIANCE i LAUREATE), kładą się w prosty sposób, bez wymogu podnoszenia siedzisk. W efekcie po złożeniu całości przez podłogę przebiega niewielki próg. W każdym egzemplarzu pod podłogą ulokowano zestaw do naprawy opon. Często użytkownicy aut nie przepadają za takim rozwiązaniem, dlatego przygotowano w ofercie pełnowymiarowe koło zapasowe wraz z kompletem kluczy, za kwotę 310 zł. Obok zapasu pod podłoga do dyspozycji właściciel ma jeszcze pojemną lukę, idealną na jakieś samochodowe kosmetyki, czy dodatkową skrzynkę z narzędziami.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie rumuńskiego sedana oraz przedstawimy jego cennik. Jakie przewidziano wersje wyposażeniowe? Ile kosztuje najtańszy model, a ile trzeba zapłacić za identyczny testowany przez nas egzemplarz? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 4. odcinku dziennika testu Dacii Logan drugiej generacji na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: