NOWA Kia Ceed 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-12-19 2:30

Ładnie wyglądająca Kia w trakcie jazdy jest wygodna i przyjemnie wygłuszona. Nierówności są miło pochłaniane przez sprężyste zawieszenie. Arsenał elektronicznych strażników trzyma w ryzach nadwozie przy gwałtownych zmianach toru jazdy i ostrym hamowaniu, tłamsząc wszelkie nerwowe zachowania. Układ Flex Steer zmieniający siłę wspomagania potrafi być przydatny, ale w komfortowym ustawieniu działa zbyt sztucznie. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego drugiej generacji Cee'da. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Kia Cee'd II - UKŁAD JEZDNY

Układ jezdny kompaktowego Cee'da został przeprojektowany w stosunku do poprzednika, tak by jego właściwości jezdne nadążały za atrakcyjnym wyglądem. Z przodu konstrukcja opiera się na kolumnach McPhersona ze sprężynami śrubowymi, amortyzatorami gazowymi oraz stabilizatorze. Skuteczność resorowania tylnego zestawu jest o wiele wyższa, bo teraz zamiast belki postawiono na w pełni niezależny układ wielowahaczowy, współpracujący ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Kia oferuje podstawowo elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Bogate odmiany L i XL posiadają trójstopniowy system wspomagania Flex Steer, dysponujący trzema trybami pracy: Normal, Sport i Comfort, regulowanymi jednym guzikiem przez kierowcę. W testowym modelu mieliśmy szansę przetestowania właśnie takiego mechanizmu. Używanie pierwszego zaleca się podczas jazdy w ruchu miejskim i po drogach lokalnych. Tryb Sport gwarantuje lepszą komunikatywność i szybsze reakcje układu kierowniczego przy wyższych prędkościach. Ostatni Comfort to mocne podbicie siły wspomagania, pomocne w trakcie trudnych manewrów parkingowych. By wykonać nieprzewidzianą nawrotkę w wąskim miejscu, czy zmieścić się w ciasną lukę, nie trzeba dzięki niej nakręcić się kierownicą. Wsparciem jest także średnica zawracania między krawężnikami wynosząca 10,6 metra, co jest dobrym wynikiem jak na kompaktowy wóz. W rzeczywistości wszystkie nastawy Flex Steer faktycznie działają, powodując przy tym niestety duże poczucie sztuczności. Nam codzienne przemieszczanie się po drogach zdecydowanie najbardziej podobało się w trybie Sport, bo dzięki odczuwalnym oporom reakcje są najbardziej zbliżone do precyzyjnych.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Koreańczyk spodoba się osobom lubiącym wygodne auta. Układ resorowania jest ustawiony na komfort, bo konstruktorzy położyli duży nacisk na przyjemność płynącą z podróży. Choć rozstaw osi został pozostawiony bez zmian (2650 mm), to w porównaniu z poprzednikiem posiadającym tylną belkę, druga generacja z wielowahaczem wywołuje większy entuzjazm. Auto sprężyście wybiera nierówności i gwarantuje zadowolenie z podróżowania. Podwozie i kabinę wygłuszono na piątkę, więc niepokojące odgłosy raczej nie dręczą uszu. W testowym Cee'dzie postawionym na 17-calowych obręczach z oponami 225/45 R17, wyłapywaliśmy jedynie dźwięki przenoszone przez szerokie koła.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Elastyczne zawieszenie jest dość uniwersalnie zestrojone, dlatego od Kii nie ma co oczekiwać sportowych wrażeń. Szybsza jazda po łukach raczej neutralnie przenosi się na karoserię, ale przy gwałtownych zmianach toru jazdy pojawiają się oznaki nerwowości. Żeby nie utracić kontroli nad tym co się dzieje z kołami, dba cały arsenał elektronicznych wspomagaczy, pewnie utrzymujący koreańczyka na właściwym torze jazdy.

WIDEO - tak prezentuje się Kia Cee'd II:

Kia Cee'd II - HAMULCE

Układ hamulcowy bez względu na wersję silnikową posiada na obu osiach zamontowane tarcze hamulcowe. Z przodu o odpowiednie hamowanie dbają tarcze wewnętrznie wentylowane (średnica w zależności od wersji - 280x23 mm lub 300x28 mm). Z tyłu ulokowano zwykłe tarcze lite tarcze lite (średnica w zależności od wersji - 262x10 mm lub 28 x10 mm). Zestaw uzupełnia seryjny pakiet inteligentnych asystentów: EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania), BAS (system wspomagania hamowania), HAC wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę (koła pojazdu pozostają zahamowane przez 2 sekundy, co daje czas na spokojne naciśnięcie pedału przyspieszenia), a także ESS (automatyczny włącznik świateł awaryjnych ostrzegających innych kierowców, w momencie gwałtownego hamowania). Według producenta droga hamowania do 0 z prędkości 100 km/h wynosi 36,5 metra.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

W tunelu w zależności od wyposażenia znajduje się tradycyjna dźwignia hamulca ręcznego, lub elektromechaniczny hamulec postojowy sterowany za pomocą przycisku. Kia w dbałości o bezpieczeństwo podróżujących oferuje również podstawowo elektroniczne systemy wspomagające jazdę. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESC (układ stabilizacji toru jazdy), TCS (system kontroli trakcji), VSM (nowatorski układ podpowiedzi ruchu kierownicy współpracujący ze wspomaganym elektrycznie układem kierowniczym, wpływający na tor jazdy i trakcję).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza nowego Cee'da w wersji wyposażenia XL. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik hatchbacka? O tym w 4. odcinku dziennika testu drugiej generacji Kii Cee'd na SuperAuto24..pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki