SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy NOWA Kia Ceed 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

NOWA Kia Ceed 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

20.12.2012, godz. 01:30
Kia Ceed drugiej generacji
foto:

Nowy dobrze poukładany kokpit drugiego Cee'da potrafi zrobić wrażenie. Deska prezentuje się elegancko i nowocześnie, a przy tym nie stwarza żadnych problemów użytkowych. Zastosowane materiały są dużo lepszej jakości jak u poprzednika, lista wyposażenia o wiele bogatsza, a bagażnik zmieści więcej rzeczy. Przestrzeni wewnątrz jest zadziwiająco dużo, co bardzo wpływa na wygodę w podróży, ale wyprofilowanie foteli mogłoby być nieco lepsze. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena deski rozdzielczej, kufra oraz wyposażenia nowego Cee'da. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie.

Kia Cee'd II - WNĘTRZE

W salonach najnowsza Kia Cee'd jest oferowana w czterech odróżniających się od siebie wariantach wyposażenia: S, M, L i XL). Testowany przez SuperAuto24.pl mechaniczny koreańczyk to najbogatsza wersja wyposażenia XL, która w opozycji do podstawowej S oferuje więcej udogodnień i prezentuje się nieco ciekawiej,

W kabinie Cee'da nastąpiła prawdziwa rewolucja, bo zarówno kształt, jak i urządzenia kokpitu od razu mówią o czymś totalnie nowym. Projekt deski rozdzielczej świetnie współgra z kształtem nowoczesnej karoserii i może śmiało konkurować z rywalami kompaktowego segmentu. W stosunku do protoplasty zmieniło się praktycznie wszystko. Kokpit ewoluował w stronę ekskluzywnej Kii Optimy, tak by już na wstępie budził skojarzenia z elegancją. Pospolite łagodne kształty starej konsoli przyrządów to przeszłość. Nowa zebrana w jeden segment wyciągnięty nieco z płaszczyzny deski wygląda tak, jakby od prawej strony została narysowana zamaszystym ruchem, przechodząc dalej w płynny daszek okrywający wskaźniki. Centralnie na szczycie wpasowano zwrócony do kierowcy wąski wyświetlacz podający informację z otoczenia (godzina, temperatura, zapięcie pasów, zamknięcie drzwi), a blaty zegarów umiejscowionych za ładną trójramienną kierownicą, włożono głęboko w trzy oddzielne tuby.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Zdecydowanej poprawie uległa jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Auto całkiem nieźle wykończono pod względem estetycznym i organoleptycznym. Plastiki, tworzywa i spasowanie montażu poszczególnych elementów mają wyższą jakość, niż znane jeszcze sprzed paru lat pojazdy z Azji. Niemal na całej powierzchni deski zastosowano materiał o miękkiej fakturze przyjemny w dotyku. Boczki drzwiowe w części są obszyte materiałem, a w opcji nawet skórą. Czarną albo szarą kolorystykę deski (w zależności od wersji) przełamują aplikacje w tonacji srebrnej, a w odmianie XL czarnej połyskującej (niestety miejsca te są podatne na zarysowania i widać na nich kurz czy odbite palce). W odmianach S i M zdecydowano na bardzo umiarkowaną ilość chromowanych zdobień, ale w bogatszych L i XL można już znaleźć więcej takich akcentów. Dwa dostępne typy tunelu środkowego odróżniają się od siebie ustawieniem schowków oraz przede wszystkim dźwignią hamulca ręcznego. W wersjach S i M tradycyjna dźwignia jest przybliżona z prawej strony, a schowki są otwarte na wnętrze. W L oraz XL otwory mają dodatkową roletę, a w miejscu "ręcznego" jest wąska przegroda i guzik elektromechanicznego hamulca.

Obsługa funkcji wozu nie sprawi nikomu problemu. Podstawowe i pomocnicze elementy sterowania zgrupowano w sposób ułatwiający intuicyjną obsługę przez kierowcę, więc można śmiało nazwać kabinę ergonomiczną. Nawet spora liczba przycisków w wolancie kierownicy nie jest kłopotliwa, i co ważne nie przeszkadza podczas manewrów skrętu. Tak samo nie da się przyczepić do zegarów i ich czytelności. Tablica wskaźników rozmieszczeniem elementów przypomina trochę poprzednią, ale wygląda totalnie inaczej. Po lewej jest obrotomierz, a po prawej miernik poziomu paliwa. Wstawiony po środku zegar prędkościomierza oferowany jest w dwóch rodzajach - pierwszy analogowy w samym środku posiada monochromatyczny ekranik komputera pokładowego. Drugi jest już po części cyfrowy z kolorowym wyświetlaczem - wskazówka prędkościomierza jest sztuczna a cyferblat prezentuje grafiki i informacje komputera. Cyfry tarczy zostały podświetlone białym kolorem, a wszystkie inne przełączniki i elektroniczne wyświetlacze barwę pomarańczową. Dzięki regulatorowi natężania w desce, światło można ustawiać według własnych preferencji.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Koło kierownicy jest nieźle wyprofilowane. Gruby i miękki ster świetnie układa się w dłoni, ale niestety podstawowo jest z tworzywa. Skórzane obicie wraz z wykończeniem skórą gałki zmiany biegów to cecha wersji L i XL. Elektrycznie sterowane przednie szyby i elektrycznie sterowane lusterka są podstawą. Elektryka szyb tylnych wraz z automatyką pracy szyb przednich to standard w L i XL (w wersji M wymaga dopłaty 1 000 zł). Elektrycznie składane lusterek zewnętrze z wbudowanymi kierunkowskazami i oświetleniem podłoża w technologii LED to cecha L i XL. Klimatyzacja manualna z funkcją chłodzenia schowka w bazowym S wymaga dopłaty 3 500 zł, a w M jest seryjna. Bogatsze L i XL posiadają klimatyzację dwustrefową z automatyką i chłodzonym schowkiem.

WIDEO - tak prezentuje się Kia Cee'd II we wnętrzu :

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Podróżujący Cee'dem nie będą narzekać na brak miejsca w aucie, i podkreślamy, że ani trochę nie przesadzamy w tym temacie. Do kabiny wchodzi się bezproblemowo przez szeroko uchylane drzwi. Na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie, bo miejsca na ułożenie nóg jest naprawdę dużo, podobnie jak dla głów i ramion. Podłoga jest prawie płaska, a dzięki linii dachu poprowadzonej daleko w tył nadwozia, nawet wysokie osoby nie mają prawa spotkania się z podsufitką. Dopełnieniem komfortowej pozycji w modelach L i XL jest wysuwany z oparcia szeroki podłokietnik oraz podnoszący walory podróży kanał wentylacyjny skierowany na kanapę. Dwójka dorosłych naprawdę będzie zaskoczona takimi warunkami. Nieco ciasnawo może być dopiero trójce, ale to nie nowość w klasie C - w końcu auto typu kompakt to nie limuzyna.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Miło rozplanowany przedni przedział także dużo mówi o przestronności. Mocno nachylona szyba czołowa wpuszcza do wnętrza duża światła, a sama deska została tak ukształtowana, by nie zabierała niepotrzebnie miejsca. Kierowca i pasażer mogą odpowiednio się umościć na obszernych nieco twardawych fotelach. Oparciom i siedziskom brakuje lepszego podparcia bocznego, bo w ostro pokonywanych zakrętach można się przesunąć, szczególnie gdy siedzi się na skórzanej tapicerce. Cieszy seryjne przestawianie kierownicy w dwóch kierunkach i trzystopniowa regulacja siedzenia kierowcy. Opcja elektrycznego podbicia fragmentu lędźwiowego, w komplecie z funkcją podnoszenie fotela pasażera to cecha L i XL. Funkcja stopniowego podgrzewania siedzeń oraz wieńca kierownicy to cecha najbogatszego XL. Podłokietnik wkomponowany w tunel środkowy znacznie ponoszący komfort do element seryjny.

Jeżeli zapragniemy nieba nad głową, jest na to sposób - można sobie zamówić sterowany elektrycznie panoramiczny szklany szyberdach z roletą, który wyceniono na 3 500 zł. W zależności od wersji dostępnych jest 7 tapicerek, a także szara lub czarna kolorystyka wnętrza. Skórzane obicie foteli i boczków drzwiowych (taka jak w testowanym przez SuperAuto24.pl modelu), to pakiet Executive wyceniony na 4 500 zł. Zawiera on pełne elektryczne regulowanie siedzenia kierowcy w 8 kierunkach z funkcją pamięci ustawień oraz system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Lane Assist.

kolorystyczne wersje tapicerki


Kia Cee'd II - MULTIMEDIA

Już w podstawowej wersji kompaktowej Kii montowany jest fabryczny radioodtwarzacz z CD/MP3 sprzężony z 6 głośnikami i sterowaniem z koła kierownicy. Standardem wyposażenia są też złącza USB i AUX-IN, uplasowane we wnęce konsoli centralnej. Tu pojawia się radość na twarzach gadżeciarzy i amatorów urządzeń z przenośną muzyką, bo wystarczy podpiąć kabelkiem swój telefon komórkowy czy kieszonkowe MP3, by cieszyć się własną track-listą.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Kia wychodzi na przeciw do osób sporo rozmawiających w aucie przez telefon komórkowy. Udogodnieniem dla kierowcy jest Bluetooth z zestawem głośnomówiącym i funkcją rozpoznawania komend głosowych. Elementu tego nie ma tylko w bazowym modelu S. Nawigacja satelitarna Kia Navi System wskazujące pożądaną przez kierowcę lokalizację, to opcja wyceniona na 5 000 zł bez względu na model. Posiada menu w języku polskim, kolorowy dotykowy 7-calowy ekran wyświetlacz i zintegrowany system audio z kamerą cofania oraz czujnikami parkowania z tyłu.

Kia Cee'd II - SCHOWKI

Zastosowane rozwiązania pozwalające utrzymać porządek w kabinie Cee'da są przemyślane. Ilością i pojemnością schowków koreańczyk może zawstydzić niejednego kompakta, bo pomyślano o kilku przydatnych miejscach na różności. Tradycyjny schowek w desce rozdzielczej od strony pasażera jest bardzo pojemny i podświetlany (w wersjach L i XL jest jeszcze użyteczne podczas dłuższych podróży chłodzenie). Tuż pod panelem środkowym znajdziemy obszerną wnękę z dwoma gniazdami 12V. W tunelu środkowym wycięto wzdłużną półkę z podwójnym uchwytem na napoje. W bogatszych wersjach miejsce to jest nawet zasuwane roletką. Seryjny podłokietnik posiada głęboki schowek.

Rewelacyjnie ukształtowano półki we wszystkich czterech boczkach drzwiowych - przegrody są pojemne z dodatkowo wyżłobionymi przedziałami, w które można wstawić napoje. Za fotelami w oparciach są jeszcze w wersjach L i XL kieszenie na prasę czy inne płaskie rzeczy. Daszki przeciwsłoneczne mają seryjnie lusterka. Podświetlenia lusterek, wysuwanego z podsufitki futerału na okulary, i wędrującej popielniczki nie ma tylko bazowy model S. Tylny podłokietnik wysuwany z kanapy z dwoma miejscami na napoje to element odmian Li XL.

Kia Cee'd II - BAGAŻNIK

Bagażnik w odniesieniu do wcześniejszej drugiej generacji zyskał na pojemności. Z 340 litrów w kufrze zrobiło się teraz 380 l objętości, co jest dobrym wynikiem w klasie kompakt. Dla porównania podajemy jak przedstawiają się kufry u rywali: Chevrolet Cruze - 412 l, Volkswagen Golf 7 - 380 l, Citroen C4 - 400 l, Fiat Bravo - 400 l, Hyundai i30 - 378 l, Opel Astra - 370 l, Ford Focus - 363 l, Mitsubishi Lancer Sportback - 344 l, Peugeot 308 - 349 l, Skoda Rapid - 500 l.

Po podniesieniu klapy pokazuje się bagażnik dysponujący regularnymi kształtami, pozwalającymi z łatwością umieścić w nim większe przedmioty. Ścianki nadkoli zgrabnie uformowano w przestrzeni wnętrza, co pozytywnie wpływa na gospodarność. W rogach wyżłobiono przy tym wąskie wnęki, dobre do do przewozu mniejszych rzeczy. Wersje L oraz XL oferują elastyczną siatkę do rozwieszenia, a także dwustopniową podłogę skrywającą przydatny sortownik, świetnie sprawdzający się w utrzymaniu prządku w kufrze. Lampka doświetlająca jest standardem, a przydatne gniazdo zasilania 12V to element wersji L i XL. W dolnej wnęce bagażnika kryje się seryjnie zapasowe koło dojazdowe z zestawem kluczy.

W momencie, gdy zajdzie potrzeba przewiezienia większych rzeczy, można powiększyć objętość kufra do 1318 litrów. Oparcia siedzeń dzielą się asymetrycznie 60/40, ale by je położyć, najpierw wymagane jest uniesienie siedzisk - operacja ta na szczęście przebiega gładko, i nie trzeba się siłować z tym elementem kanapy. Po złożeniu całości w wersjach Cee'da z podwójną podłogą otrzymujemy równiutką powierzchnię, a w uboższych odmianach powstaje próg dzielący.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowej Kii Cee'd oraz jej cenach. Ile kosztuje najtańszy model? Jakie przewidziano zabezpieczenia i systemy wspomagające? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Cee'da na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: