NOWE Audi A3 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji kompaktu

2012-12-03 2:30

Całkiem nowa trzecia generacja Audi A3 choć nie jest stylistyczną rewolucją, znacznie przyczynia się do powiewu świeżości w gamie modelowej. Hatchback, który zapoczątkował 16 lat temu narodzenie segmentu kompaktów premium, trzyma wysoki poziom elegancji i jakości wykonania. Bryła wozu wygląda bardzo znajomo, bo marka z czterema pierścieniami w logo nie zdecydowała się na wielkie zmiany. Firma kurczowo trzyma się też ściśle określonego designu opartego na wielkiej atrapie chłodnicy i lampach w kształcie klina. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu A-trójki. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Audi A3 - WSTĘP

Audi A3 to auto segmentu C zaliczane do klasy niższej średniej z górnej półki. Pojazd w momencie pojawienia się na rynku był pierwszym kompaktem cechującym się walorami gamy premium. Dobrze wykonany i wykończony szlachetniejszymi materiałami niemiecki wóz, dzięki zapoczątkowaniu mody na luksusowe nieduże auta, stał się wzorem dla innych producentów. A-trójka będąca jednym z najbardziej prestiżowych samochodów w swojej klasie, przez 16 lat od momentu debiutu doczekała się trzech generacji i paru odmian nadwoziowych. Samochód może pochwalić się wielkim sukcesem rynkowym - mimo iż od początku jest kierowany do osób z zasobniejszym portfelem, to znalazł na siebie niemal trzy miliony nabywców.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Pierwszą generację A3 zaprezentowano w 1996 roku. Płytą podłogową, silnikami i rozwiązaniami technicznymi Audi jest mocno spokrewnione z VW Golfem. Początkowo kompakt był oferowany wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. W 1999 r. pojawił się 5-drzwiowy hatchback. W roku 2000 przeprowadzono lifting nadwozia. Sportową odmianą był model S3 z napędem na cztery koła quattro i silnikiem 1.8 Turbo generującym 224 KM. W roku 2003 rynek przywitał II generację A-trójki, która podobnie jak poprzedniczka najpierw była dostępna w wersji 3-drzwiowej. Dopiero w 2004 r. do salonów wjechała pięciodrzwiówka, która otrzymała nową nazwę Sportback. W roku 2006 odbyła się prezentacja topowego S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro. W 2008 r. firma przeprowadziła facelifting oraz dodatkowo poszerzyła gamę o modele S3 Sportback, a także A3 Cabrio wyposażone w tradycyjny miękki dach.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Zaprezentowana na Salonie Samochodowym Genewa 2012 trzecia generacja A3, jesienią trafiła do polskich salonów sprzedaży. Po dziewięciu latach oczekiwań, następca w stosunku do "dwójki" zachował niemal identyczne rozmiary nadwozia, a sama stylistyka zmieniła się raczej nieznacznie. Znajoma sylwetka skrywa jednak pod blachami całkiem nową lekką platformę modułową MQB, z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy Volkswagena. W ofercie obok "trzydrzwiówki" pojawi się niebawem Sportback. Marka z czasem przewiduje także alternatywę hybrydową, kabriolet z miękkim dachem, a nawet sedana, którego jeszcze dotąd nie było. Dla Audi A3 najbliższymi rywalami są: Mercedes Klasy A, BMW 1, Alfa Romeo Giulietta, Volvo V40, Citroen DS4, Lexus CT 200h, czy Mazda 3.

WIDEO - zobacz z bliska trzecią generację Audi A3:

Audi A3 trzecia generacja - STYLISTYKA

Nowe A3 to rewolucja pod względem konstrukcji, ale w temacie designu to tylko ewolucja, bo "Audik" wygląda jak stary dobry znajomy. Tu nie ma żadnej drastycznej zmiany wizerunku, jak to zwykle bywa w przypadku kolejnych motoryzacyjnych odsłon. Projektanci rysując nadwozie nie wprowadzili żadnych rzucających się w oczy udziwnień. Prestiżowy niemiecki kompakt zwyczajnie upodobnił się do panującego w Ingolstadt eleganckiego trendu o sportowym zacięciu. Samochód po prostu wyładniał bo prezentuje się jakby przeszedł na lekką dietę, ale wciąż ściśle trzyma się obowiązującego firmowego stylu.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Hatchback podobnie jak większe modele posiada typowe elementy kodu designerskiego. Przód to kolejne wydanie dobrze znanej formy opartej na potężnym sześciokątnym wlocie powietrza (poprzedni był czterokątny) przedzielonym kratownicą i miejscem pod tablicę rejestracyjną. Atrapę chłodnicy dodatkowo seryjnie okraszono chromowaną obwolutą wraz z lśniącą aplikacją czterech zachodzących na siebie pierścieni. Charakterystyczne reflektory przednie tradycyjnie już układają się w kształt klina - seryjnie są halogenowe ze światłami do jazdy dziennej, a w opcji mogą być wyposażone w soczewki i świetlne pasy wykonane w technologi LED. Testowy przez SuperAuto24.pl model posiadał właśnie taki układ z ksenonami i wysokociśnieniowymi spryskiwaczami (cena takiego zestawu 4 490 zł, sam układ zmywania reflektorów to cena 1 180 zł). Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard w AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE dopłata 770 zł ). Bardzo wyraźne zarysy wyżłobione na masce schodzą łukiem do grilla.

Z profilu rysuje się bardzo znajoma zachowawcza stylistyka. Zwarta bryła z szerokim słupkiem C wygląda jakby się nie zmieniła. Dopiero po bardziej wnikliwym przyjrzeniu się widać inaczej zachodzące na boki lampy, czy lusterka zamocowane na ramionach wtopionych w korpus drzwi, a nie tak jak poprzednio w słupki. Linia nadwozia jest bardzo uporządkowana i elegancka. Przez całą długość sylwetki tak samo jak w poprzedniku przebiega jedna, ale za to bardzo mocno uwydatniona kreska, która optycznie odcina kabinę pasażerską od reszty. Żeby nie było nudno to w dolnej części karoserii nie ma już doklejonej listwy ochronnej na płaszczyzny, tylko pojawiło się zgrabne wcięcie na drzwiach i fragmencie błotnika. Całość rzeźby uzupełniają niezbyt mocno nadmuchane błotniki, które bez problemu potrafią skryć nawet 18-calowe obręcze kół (testowy model posiadał alufelgi w rozmiarze 17"). Dach przeszklony, panoramiczny i na dodatek otwierany to koszt 4 400 zł. Dodatkowe przyciemnienie fabryczne szyb wyceniono na 1 850 zł. Blisko zakończenia dachu umieszczono na szczycie nowoczesną antenkę na kształt płetwy rekina, kojarzącą się z samochodami marki BMW.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tył A3 w zestawieniu z poprzednikiem stał się bardziej wyrazisty. Nowoczesnego charakteru nadały "zadkowi" na nowo ukształtowane zespolone lampy, częściowo przechodzące na klapę bagażnika. Nie są one już tak duże jak w poprzedniku, bo przycięto je trochę pod skosem. Na życzenie w kloszach można otrzymać nowoczesne świetlne LED-owe pasy. Mocniej przetłoczono również w jednej linii z lampami pokrywę, co w połączeniu z niewiele już zmienionym zderzakiem z wpasowaną w dole czarną listwą, daje powiew świeżości. Świetnie komponuje się z umieszczonym centralnie pierścieniowym logo marki na klapie, podwójna końcówka rury wydechowej, która jest seryjna. Przedłużeniem linii dachu jest niewielki spoilerek górujący nad szybą. Bardziej sportowy ton autu może dodać pakiet spoilerów i elementów stylizacyjnych S Line, które wyceniono na kwotę 6 760 zł.

Audi A3 - WZORY OBRĘCZY

W ofercie Audi znajduje się kilka wzorów obręczy do wyboru. Rozmiary kół rozpoczynają się od 16-calowych stalówek z kołpakami, które są wyposażeniem podstawowym każdej wersji. Dopiero za dopłatą można mieć obręcze ze stopów lekkich. W ofercie znajduje się jeden wzór felg w rozmiarze 16-cali, 4 typy felg 17-calowych oraz dwa rodzaje największych wzorów 18-calowych. Ceny poszczególnych kompletów kół są znacznie różnicowane.

Audi A3 - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to biały Amalfi, czerwony Brillant i czarny Brillant. Pozostałe lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 3 100 zł. Zderzaki i lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej, tak samo jak lakierowane klamki zewnętrzne. Chromowane wykończenie grilla jest seryjne, ale chromowana listwa dekoracyjna wokół okien to koszt 750 zł lub element "pakietu optycznego".

Audi A3 - WYMIARY

Nowe Audi A3 zbudowane na nowoczesnej płycie podłogowej MQB wcale nie urosło w porównaniu z poprzednikiem. Najistotniejsza zmiana dotyczy powiększonego o 23 mm rozstawu osi, który wynosi teraz 2601 mm. Auto może pochwalić się następującymi wymiarami: długość 4237 mm (mniej o 1 mm niż starsza wersja), szerokość 1777 mm (taka sama), wysokość 1421 mm (wzrost o 1 mm). Ważna różnica to odchudzenie nowej A-trójki. Redukcję masy udało się osiągnąć głównie dzięki jeszcze szerszemu wykorzystaniu aluminium, z którego wykonane są m.in. maska i błotniki. Podstawowy model z silnikiem 1.4 TFSI waży 1250 kg, odmiana 1.8 TFSI 1325 kg, a najcięższy model z silnikiem 2.0 TDI posiada masę 1355 kg. Pojemność bagażnika z 360 litrów wzrosła do 365 l. Po złożeniu oparć przestrzeń rośnie do 1100 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowane Audi zostało wyposażone w wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM i sześciobiegowego "manuala". Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu A3 trzeciej generacji na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki