NOWE Audi A3 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-12-06 3:05

W stonowanej kolorystycznie kabinie Audi czuć styczność z droższym ekskluzywnym autem. A3 mimo, iż jest tylko kompaktem, oferuje wykończenie wnętrza materiałami przywodzącymi na myśl samochody wyższej klasy. W kokpicie rozpościera się widok estetycznej, oszczędnej w ozdobniki deski z ilością przyrządów ograniczoną do minimum. Przednie fotele zadowalają obszernością, ale tylna kanapa choć jest wygodna, pozwoli na dalszą podróż raczej tylko dwójce, a sama próba zajęcia na niej miejsca wymaga gimnastyki. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza, bagażnika i wyposażenia nowego A3. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Audi A3 trzecia generacja - WNĘTRZE

Audi w przypadku modelu A3 oferuje do wyboru trzy wersje wyposażenia: ATTRACTION, AMBITION oraz AMBIENTE, dostosowując w ten sposób charakter pojazdu do oczekiwań klienta. Dla każdej z wersji, projektanci zaproponowali różne kolory wnętrza oraz elementy wykończeniowe. W zależności od poziomu, przestrzeń prezentuje się w odmienny sposób - ATTRACTION ma być subtelnie nowoczesne, AMBITION sportowe, a AMBIENTE najbardziej eleganckie (taką odmianą właśnie dysponowaliśmy podczas testu SuperAuto24.pl).

Designerzy tworząc konsolę nie zamierzali popisywać się fantazją, tylko zwyczajnie sięgnęli do historii motoryzacji, by zaczerpnąć garścią ze stylu retro. Prosty i oszczędny w ozdobniki projekt deski wygląda bardzo znajomo. Układ czterech okrągłych wlotów powietrza z regulowanymi turbinowymi dyszami, to typowe elementy znane ze starych sportowych samochodów. Poziome linie czołowego płata deski także przywodzą na myśl wykonywane dawniej kokpity. To wszystko narysowane jeszcze raz od nowa we współczesnym stylu, wygląda bardzo elegancko. Odcinającym się kolorystycznie srebrnym detalem jest linia przebiegająca przez całą długość deski - to na niej ulokowano kilka przycisków, których najbardziej w aucie spodziewa się użytkownik. Konsolę środkową bardzo delikatnie skierowano w stronę kierowcy. Widać to przede wszystkim po wysunięciu się wyświetlacza na szczycie deski (opcja). Po środku wstawiono segment ze sterowaniem klimatyzacją.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podkreśleniem prestiżu są użyte wysokiej jakości materiały, stosowane w wykończeniu aut wyższej klasy, i wcale nie mamy tu tak bardzo na myśli skórzanej tapicerki. Wszelkie tworzywa, czy elementy boczków i podsufitki są w dotyku przyjemne, nie pozwalają się łatwo zarysować i nie wydają z siebie podczas jazdy żadnych niepożądanych dźwięków, bo wszystko zostało sumiennie spasowane. Wnętrze testowanej A-trójki zostało utrzymane w spokojnych odcieniach czerni i srebrnych dodatków, mówiących o elegancji. Zastosowane aplikacje utrzymane w aluminiowym tonie są dyskretne - klamki drzwi, pokrętła w panelu, obwoluty nawiewów i przycisków, fragmenty lewarka czy konsoli sterowania multimediami.

Podobne nienachalne srebrne aplikacje wpasowano w zestaw analogowych liczników. Prędkościomierz i obrotomierz tradycyjnie umieszczono pod owalnym daszkiem. Wskaźniki temperatury wody i poziomu paliwa ciekawe przesunięto w dolną partię zegarów, ze skalą pokazywaną w postaci podświetlanych białych kreseczek. Prostokątny wyświetlacz komputera pokładowego seryjnie jest monochromatyczny, ale może być też kolorowy w wersjach AMBITION i AMBIENTE. Zestaw wskaźników podświetlono białym kolorem, a same wskazówki są czerwone, podobnie jak większość przycisków. Ponadto w katalogu Audi jest pakiet oświetlenia wnętrza diodami LED za cenę 980 zł (standard w wersji AMBIENTE).

Ładną całkiem nową formę przybrała kierownica - jest gruba, więc dobrze układa się w dłoni. W zależności od wersji wyposażenia może by trzy- lub czteroramienna. Podstawowo jest niestety wykonana z tworzywa, co nie przystoi na tak drogi samochód. Skórzane obicie seryjnie znajdziemy tylko w AMBIENTE (pozostałe wersje dopłata 880 zł). Sportowa kierownica skórzana jest dedykowana tylko dla AMBITION za kwotę 790 zł. Spłaszczona dołem wersja to już cena 1 280 zł. Przyciski wielofunkcyjne usytuowane na podstawowym sterze wraz ze skórzanym obiciem to elementy wyposażenia dodatkowego - koszt 1 670 zł dla czteroramiennej w AMBITION, a w odmianie AMBIENTE cena spada do 790 zł.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Podstawowo auto oferuje elektrycznie otwierane szyby i klimatyzację manualną. W opcji po dopłacie 2 550 zł do kupienia jest automatyczna klima dwustrefowa z pięknie podświetlonym LED-owo wyświetlaczem. Wloty kanałów powietrznych posiadają świetną funkcję precyzji regulacji powiewu powietrza. Przez pociągnięcie za oś dyszy, strumień może się zmieniać od szerokiego do wąsko ukierunkowanego. Lusterka regulowane elektrycznie i podgrzewane wyceniono na 580 zł, a za zestaw rozbudowany o dodatkowe automatyczne składane trzeba już dać 1 510 zł. Ergonomia przycisków uchodzi za wzorową, bo jest ich bardzo mało i zostały umiejscowione tam gdzie należy się ich spodziewać. Przy obsłudze można liczyć na intuicję - nawet wersje z systemem MMI nie sprawią kłopotów po wcześniejszej nauce. Centralne pokrętło-przycisk strasznie wygląda tylko na początku, bo w rzeczywistości to prosty w obsłudze element wspierany polskim menu.

WIDEO - zobacz wnętrze Audi A3 trzeciej generacji:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

W przednim przedziale podróżni mają zaskakująco dużo wolnej przestrzeni. Wpływ na takie odczucie ma oszczędnie zaprojektowana deska, która nie zabiera niepotrzebnie miejsca. Widoczność w każdą ze stron dzięki dużym oknom jest przyzwoita. Na miękkich na nowo zaprojektowanych fotelach A3 można siedzieć nisko jak w sportowym aucie. Zapewniają miłe oparcie i wygodną pozycję za sprawą dobrego trzymania bocznego i trzystopniowej regulacji. Do pełni szczęścia jedynie brakuje seryjnej regulacji podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa (dopłata 1 140 zł). Ogrzewanie foteli wyceniono natomiast na 1 530 zł. Zakres regulacji kolumny kierownicy jest spory, podstawowo można manewrować sterem w pionie oraz w poziomie.

Kanapa przedziału pasażerskiego jest przewidziana dla trzech osób, ale wygodnie usiądzie na niej tylko dwójka dorosłych. Siedziska zostały nisko ulokowane, więc osoby do wzrostu 1,90 metra nie będą uderzały głową o podsufitkę. Nogi również mają się gdzie podziać, bo z tyłu za sprawą zwiększonego rozstawu osi, jest nieco więcej miejsca niż w poprzedniku, a do tego plecy foteli dostały przydatne wyżłobienia. Audi standardowo posiada funkcję Easy-Entry odpowiedzialną za przesuwanie i składanie przednich foteli, ale to "niby udogodnienie" wcale nie podnosi łatwości zajmowania miejsca z tyłu. Dorosły człowiek żeby wejść na kanapę, lub wydostać się z wozu, musi być gotowy na gimnastykę.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Sportowe fotele przednie z regulowanym wsparciem pod udami seryjnie znajdują się tylko w wersji AMBITION. Pozostałe odmiany można w nie doposażyć za kwotę 1 090 zł. Do wyboru w salonie jest kilka wzorów i wersji kolorystycznych tkanin obić siedzeń. Na życzenie klienta fotele obszyte mogą być różnymi gatunkami skóry. Tapicerka z alcantary (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) posiada cenę 4 170 zł dla ATTRACTION i AMBITION, a dla AMBIENTE 3 240 zł. Tapicerkę w całości ze skóry (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) opatrzono natomiast ceną 7 640 zł dla ATTRACTION i AMBITION, a w AMBIENTE sumą 6 710 zł. Za zestaw sportowych siedzeń w specjalnej pomarańczowo-czarnej tonacji Capri, przemieszanej z elementami tapicerki również w takich barwach, trzeba zapłacić 9 900 zł. Jest też w całości czarny pakiet sportowy S Line zawierający dużą ilość ekskluzywnych dodatków stylistycznych.

rodzaje i kolorystyczne wersje tapicerki

Audi A3 trzecia generacja - MULTIMEDIA

Jak przystało na segment premium, Audi w temacie multimediów oferuje naprawdę wiele. Niestety większość elementów powodujących uśmiech na twarzach gadżeciarzy to kosztowne dodatki. Podstawowo w kompakcie znajduje się ulokowany na szczycie deski subtelnie prezentujący się radioodtwarzacz CD/MP3 Audi Radio, ze złączem AUX-IN, małym 2,5-calowym wyświetlaczem monochromatycznym, anteną o wysokiej czułości oraz 4 głośniki z przodu o łącznej mocy 40 W.

Kolejny poziom to o wiele bardziej rozbudowany system MMI Radio (wyceniony na sumę 1 970 zł) przenoszący dźwięk na 8 głośników o łącznej wartości mocy 80 W. W jego skład wchodzi 5,8-calowy ultra-cienki kolorowy ekran (wysuwany automatycznie z deski rozdzielczej po uruchomieniu auta), oddzielny panel obsługi MMI i Car Menu w konsoli centralnej, napęd CD/MP3, czytnik kart pamięci SDHC, złącze Aux-In (elementy urządzenia ulokowanego w schowku). Za kwotę 1 180 zł w ofercie jest dodatkowy Audi Sound System, stanowiący doposażenie radia MMI o 6-kanałowy wzmacniacz, zestaw 10 głośników (subwoofer w bagażniku, głośnik centralny w desce) o łącznej mocy 180 W. Najbardziej audiofilski komplet marki Bang & Olufsen z 15-kanałowym wzmacniaczem o mocy 705 W, zintegrowanym napędem DVD i odbiorem dźwięku w systemie 5.1 Surround i 14 głośnikami, wyceniono na 3 660 zł. Złącze Bluetooth umożliwiające bezprzewodowe sparowanie odtwarzacza z telefonem komórkowym, tworzące zestaw głośnomówiący to koszt 1 390 zł.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Dla użytkowników poszukujących zintegrowanej z autem nawigacji satelitarnej, jest zestaw MMI z mapami całej Europy na karcie SD i menu w języku polskim. Obejmuje on 8-głośnikowy system nagłośnienia i wszystkie atrybuty MMI Radio wraz ze złączem Bluetooth, z dodatkowym czytnikiem kart SDXC. Obsługę stanowi panel w tunelu środkowym, przyciski z kierownicy lub wykorzystywanie komunikatów głosowych (cena takiego zestawu to 5 370 zł). Kamera cofania to kolejny gadżet za 1 900 zł.

Najbardziej zaawansowaną technicznie wersją nawigacji GPS jest MMI Navigation plus z MMI touch. Sprzęt ten współdziała z 8 głośnikami, radiem z potrójnym tunerem i anteną o wysokiej czułości. Duży 7-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapki w wersji 3D. Całość to centrum multimedialne z wbudowaną pamięcią 60 GB i napędem DVD, które można obsługiwać głosowo, lub za pośrednictwem panelu w tunelu środkowym. Co więcej, główne pokrętło zawiera ekscytujący touchpad - ruchem palca na obrotowym przycisku można rysować litery i cyfry, które z łatwością rozpoznaje system. W ten sposób wpisuje się pożądaną lokalizację w nawigacji, lub numer telefonu, którego nie ma w książce. Poprzez zintegrowany interfejs Bluetooth system łączy się z telefonami komórkowymi oraz przenośnymi odtwarzaczami. Cena tego zestawu to 12 610 zł. Dzięki polskiemu menu wszystko jest proste w obsłudze i bardzo szybko idzie się przyzwyczaić do użytkowania tego zaawansowane ustrojstwa.

Audi A3 trzecia generacja - SCHOWKI

Półeczek i uchwytów mamy w Audi pod dostatkiem. Wszelkie szpargały i większe elementy można łatwo pochować w różnych miejscach. Największa skrytka we wnętrzu to ta usytuowana w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Pod segmentem sterowania wentylacją wpasowano gniazdo 12V oraz wyżłobiono pojemną szeroką lukę, kryjącą dwa dyskretnie podświetlone okrągłe otwory na napoje. Pod seryjnym podłokietnikiem jest prostokątny schowek idealny na podręczne różności. W przednim przedziale na ściance tunelu środkowego od strony pasażera jest jeszcze elastyczna siatka. Drzwi przednie mają półki z dodatkowymi uchwytami do wstawienia butelki lub kubka.

W zakończenie tunelu środkowego w uplasowano kanały powietrzne i kolejne gniazdo 12V dla pasażerów tylnego przedziału. Na środku pod kanapą jest zamykany wąski otwór, po bokach w plastikach wycięto okrągłe luki na napoje, a w boczkach drzwiowych wgłębienia. Tylny podłokietnik ze skrytką i dwoma wysuwanymi łapkami na napoje to koszt 720 zł. Podświetlane LED-owo lusterka do makijażu w daszkach przeciwsłonecznych to standard w wersji AMBIENTE, a w pozostałych wymaga dopłaty 330 zł. Istnieje jeszcze dodatkowy pakiet schowków seryjny w AMBIENTE (w pozostałych dopłata 840 zł). W jego skład wchodzą: oparcia siedzeń z elastycznymi siatkami, szuflada pod fotelem kierowcy, oddzielna skrytka na CD w schowku, siatki zaczepy w bagażniku.

Audi A3 trzecia generacja - BAGAŻNIK

Audi w porównaniu z kompaktami niższej półki nie oferuje zadziwiających możliwości przewozu bagażów, ale już w swojej niewielkiej klasie premium pojemność wynosząca 365 l wpisuje się w przyjęte standardy. Litraże najbliższej konkurencji są następujące: Citroen DS4 - 370 l, BMW 1 - 360 l, Lexus CT200h - 375 l, Volvo V40 - 335 l, Mercedes Klasy A - 340 l, Alfa Romeo Giulietta - 350 l, Mazda 3 - 340 l.

Kształty bagażnika są regularne. Nadkola tak zabudowano, że po uchyleniu klapy rozpościera się prostokątny luk ładunkowy ze standardowo regulowaną płytą podłogi. Miejsca na zakupy czy weekendowe bagaże jest w sam raz, ale już na dłuższy wczasowy wyjazd z dziećmi z pewnością się nie pomieścimy. Możliwość położenia oparć siedzeń, zwiększająca objętość do 1100 litrów jest banalna. Wystarczy po otwarciu klapy nacisnąć przyciski wtopione w seryjnie dzielone asymetrycznie oparcia i pchnąć je do przodu (na szczęście nie ma uciążliwego podnoszenia siedzisk). Po ich opuszczeniu by nie denerwować się powstającym progiem załadunkowym, do uzyskania płaskiej powierzchni wystarczy podnieść podłogę o stopień wyżej.

W przypadku wycieczki na narty lub chęci przewozu jakiegoś długiego szczupłego elementu, w transporcie pomoże wnęka w tylnej kanapie (dopłata do podłokietnika z wnęką wynosi 720 zł). Dodatkowy wysuwany pokrowiec na narty to koszt 350 zł, a dwustronna tkaninowo-gumowa wykładzina została wyceniona na 290 zł. Pomagająca utrzymać w kufrze porządek rozwieszana siatka, wraz z haczykami pod półką i dodatkowym pakietem schowków w kabinie pasażerskiej jest standardem w AMBIENTE, a w pozostałych wersjach kosztuje 840 zł. Lampka podświetlająca bagażnik z przydatnym gniazdem 12V w lewym nadkolu są podstawą. We wnęce pod podłogą standardowo ulokowano koło zapasowe z kompletem kluczy. Śruby zabezpieczające do kół to dodatkowe 120 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowego Audi oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańszy model? Jakie przewidziano zabezpieczenia i systemy wspomagające? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu A-trójki trzeciej generacji na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki