NOWE Audi A3 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

2012-12-07 2:30

Trzecia generacja A-trójki pod względem bezpieczeństwa przewyższa przyjęte standardy. Kompakt w przeprowadzonych testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył najwyższą notę 5 gwiazdek, i dodatkowo uzyskał od organizacji cztery prestiżowe tytuły za innowacyjne systemy zapobiegające wypadkom. Prestiż marki Audi i jej nowoczesność w konsekwencji jest okupiony wysokimi kwotami w cenniku, skierowanymi do określonych klientów, doskonale wiedzących czego od auta oczekują. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to przyjrzenie się liście elementów wpływających na bezpieczeństwo oraz zestawienie cen nowego A3. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Audi A3 trzecia generacja - BEZPIECZEŃSTWO

W nowym kompaktowy Audi zabezpieczenie przed poważnymi obrażeniami podczas wypadku stanowi rozbudowany system poduszek powietrznych. Seryjnie we wszystkich wersjach jest montowanych aż 7 airbagów: czołowe dla kierowcy i pasażera, boczne chroniące tułowia, kurtynowe przeznaczone dla głów podróżnych obydwu przedziałów oraz poduszka kolanowa kierowcy. Pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, z przodu posiadają regulację na wysokość i pirotechniczne napinacze. Ograniczniki siły napięcia zastosowano w pasach z przodu i skrajnych z tyłu. Wszystkie siedziska wyposażono już seryjnie w czujniki obecności na fotelach, dlatego brak zapięcia pasów skutkuje uruchomieniem dzwonka oraz sygnalizuje ten fakt kierowcy na wyświetlaczu komputera. Także niedomknięcie drzwi lub komory silnika jest wyłapywane przez czujniki i komunikowane. Fotele tylne wyposażono w system ISOFIX do mocowania dwóch fotelików dziecięcych.

Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) oraz ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt), oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych). Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach można mieć za cenę 380 zł.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

System ochrony bezpieczeństwa pasażerów Pre Sense Basic to niezależny system identyfikujący potencjalnie niebezpieczne sytuacje na drodze i inicjujący odpowiednie działania w celu lepszej ochrony pasażerów podczas ewentualnej kolizji. W krytycznym momencie system napina pasy bezpieczeństwa i automatycznie zamyka okna oraz otwierany dach samochodu. Kolejna funkcja ochrony Audi Pre Sense Front dotyczy osób siedzących z przodu - informuje kierowcę, czy zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu jadącego przed nim. Ponadto, system ostrzega o krytycznych sytuacjach, a jeśli to konieczne, automatycznie inicjuje awaryjne hamowanie. Dzięki temu prędkość pojazdu podczas kolizji jest mniejsza. Poniżej prędkości 30 km/h system inicjuje pełne hamowanie, unikając zderzenia. W trakcie wypadku aktywuje się oświetlenie wnętrza, a jeśli pojazd wyposażony jest w telefon samochodowy z Bluetooth, dodatkowo zostanie wysłany sygnał wzywania pomocy. Ciekawostką jest też automatyczna rekomendacja robienia przerw podczas jazdy.

Audi A3 - ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI

Nowe A3 posiada podstawowo elektroniczny immobiliser. Centralny zamek sterowany falami radiowymi ze składanego kluczyka i wewnętrzny przycisk odpowiedzialny za ryglowanie zamków również są seryjne. Autoalarm fabryczni Audi trzeba już sobie dokupić za kwotę 1 850 zł. Kluczyk Komfortowy (potocznie inteligentny kluczyk, zwalniający zamki auta już po zbliżeniu się do drzwi), z przyciskiem rozrusznika START/STOP w konsoli to koszt 1 810 zł.

Czujniki parkowania z tyłu Audi Parking System są seryjne tylko w modelu AMBIENTE, a w modelach ATTRACTION i AMBITION i wymagają dopłaty 1 850 zł. W połączeniu z radiem MMI jest dostępna wersja Audi Parking System Plus rozszerzony o czujniki z przodu z wizualizacją na ekranie monitora (dopłata 3 610 zł w ATTRACTION i AMBITION, lub 1 760 w AMBIENTE). Jeszcze wyższy poziom pomagający w parkowaniu to Asystent Parkowania z Wizualizacją współpracujący z MMI (12 czujników ultradźwiękowych wyszukuje odpowiednie miejsce do zaparkowania pojazdu i samodzielnie niemal wykonuje manewr), za sumę 4 1 20 zł dla ATTRACTION i AMBITION, lub 2 270 zł dla AMBIENTE. Kolorowa kamera cofania przesyłająca obraz do wyświetlacza to kolejny koszt 1 900 zł. Czujniki świateł mijania z czujnikami deszczu mają cenę 580 zł.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W ofercie opcji znaleźć możemy sporo bajerów. Tempomat utrzymujący odległość - cena 1 260 zł. System ACC (Adaptive Cruise Control) korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu - cena 2 600 zł). Audi Side Assist (wykorzystuje obrazy przesyłane przez kamerę zintegrowaną z lusterkiem na przedniej szybie) - asystent zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta - cena 2320 zł). Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu - cena 2780 zł.

Audi A3 trzecia generacja - OŚWIETLENIE

Charakterystyczne reflektory układające się w kształt klina seryjnie są halogenowe z elektryczną regulacją zasięgi i światłami do jazdy dziennej. Sam wysokociśnieniowy układ zmywania reflektorów to cena 1 180 zł. W w lampy opcji mogą być wyposażone w ksenony i świetlne wstęgi wykonane w technologi LED - taki zestaw ze zintegrowanym układem spryskiwaczy wyceniono na 4 490 zł. Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard jedynie AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE dopłata 770 zł ).

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Asystent świateł drogowych wyceniony na 630 zł automatycznie rozpoznaje reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz światła tylne aut poprzedzających. W zależności od sytuacji na drodze wdrażana jest samoczynna aktywacja świateł lub ich wyłączenie. Pozycja w katalogu pod nazwą Adaptive Light opierająca się na funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów to koszt 6 110 zł.

W opcji z reflektorami ksenonowymi, tylne lampy o nowoczesnym kształcie także posiadają światłowody LED, z których wykonano światła pozycyjne, hamowania i pasy kierunkowskazów. Trzecie światło STOP umieszczone w tylnej szybie to wyposażenie seryjne.

Audi A3 trzecia generacja - GWARANCJA

Podstawowa gwarancja na mechanikę pojazdu obejmuje 2-letni okres bez limitu kilometrów, z jednorocznym okresem na przeglądy. Gwarancja na powłokę lakierniczą nadwozia to okres 3 lat, a perforacja blach to 12-letni okresem gwarancyjny bez limitu kilometrów.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia kosztów naprawy po upływie fabrycznej gwarancji. Do wyboru są opcje od 3 do 5 lat eksploatacji, lub maksymalny przebieg 150 tys. kilometrów. Gwarancja 10 lat lub przebiegu 200 tys. kilometrów aktywowana jest przeglądem wykonywanym w ASO. Auto przy zakupie jest też objęte 2 letnim programem assistance.

film z CRASH TESTu Euro NCAP

Auto w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP otrzymało najwyższą notę 5 gwiazdek. W serii testów  zdobyło 95% wszystkich możliwych do uzyskania punktów za ochronę dorosłych pasażerów, 87% punktów za ochronę dorosłych, 74% punktów za ochronę pieszych i 86% punktów za dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Organizacja dodatkowo uhonorowała A3 czterema tytułami Euro NCAP Advanced. Wyróżnienia te przyznawane są za innowacyjne systemy zapobiegające wypadkom, których skuteczność wykracza poza standardy bezpieczeństwa określone przepisami prawa.

Audi A3 trzecia generacja - CENA

Najtańsze nowe A3 w podstawowej wersji wyposażenia ATTRACTION z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI o mocy 122 KM, kosztuje 90 000 zł. Za najtańszego diesla 1.6 TDI 105 KM, trzeba zapłacić w salonie 96 000 zł.

Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl A-trójka 2.0 TDI 150 KM w wersji wyposażenia AMBIENTE, to wydatek 113 800 zł bez elementów opcjonalnych wyposażenia.

Silnik ATTRACTION AMBITION AMBIENTE
1.4 TFSI 122 KM / 6 biegów
90 000 zł
98 800 zł 98 800 zł
1.4 TFSI 122 KM / S tronic
98 800 zł
107 600 zł 107 600 zł
1.8 TFSI 180 KM / 6 biegów 105 800 zł
113 800 zł 113 800 zł
1.8 TFSI 180 KM / S tronic
113 800 zł
122 600 zł 122 600 zł
1.8 TFSI 180 KM / S tronic quattro
123 880 zł
132 680 zł 132 680 zł
1.6 TDI 105 KM / 6 biegów
96 000 zł 104 800 zł 104 800 zł
1.6 TDI 105 KM / S tronic
104 800 zł 113 600 zł 113 600 zł
2.0 TDI 150 KM / 6 biegów 105 000 zł 113 800 zł 113 800 zł
2.0 TDI 150 KM / S tronic
113 800 zł 122 600 zł 122 600 zł

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu na SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie testu Audi A3 trzeciej generacji.

WIDEO - zobacz wnętrze Audi A3 trzeciej generacji:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki