Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-07-31 3:30

Wizytówką Forda Fiesty jest rewelacyjne zestrojenie układu jezdnego, które sprawia, że hatchback uchodzi za najlepiej prowadzące się auto w klasie B. Dopracowany układ kierowniczy idzie w parze z wyśmienitą pracą zawieszenia i hamulców. Mały wóz wyjątkowo spisuje się na drodze, umiejętnie informując kierowcę o wszystkim co dzieje się pod kołami. Auto z łatwością pokonuje ciasne łuki przy dużych rezerwach bezpieczeństwa, dając tym samym ogromną dawkę frajdy z jazdy. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia odmłodzonego Forda. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Fiesta VII lifting - UKŁAD JEZDNY

W układzie jezdnym odmłodzonej Fiesty nie nastąpiły zmiany konstrukcyjne. To wciąż ta sama budowa VII generacji, opłata na płycie podłogowej poprzedniczki. Fordowskie zawieszenie skomponowano według sprawdzonego schematu. Z przodu wykorzystano ramę pomocniczą z niezależnymi kolumnami typu McPherson, wahacze poprzeczne montowane do ramy i stabilizator poprzeczny przechyłów. Z tyłu postawiono na zespoloną oś skrętną z tulejami obrotowymi ustawionymi pod kątem oraz sprężynami śrubowymi i osobno mocowanymi amortyzatorami jednorurowymi.

>>> Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Nie bez powodu Fiesta zasłużyła sobie na opinię jednego z najlepiej jeżdżących hatchbacków segmentu B, bo jego jej wypada uznać za wyśmienite. To co znajduje się pod podwoziem wpływa na świetną przyczepność do drogi. Umiarkowanie sprężysty układ jezdny dobrze dostosowuje się do podłoża i pozwala na wiele. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS) jest bardzo precyzyjne, a na przyjemnie dobranej rozmiarowo kierownicy czujemy drogę. Wszelkie manewry są pewne, bo ster ekspresowo reaguje na wyprowadzane plecenia. Po zajęciu miejsca na siedzeniu kierowcy pozytywne wrażenie wywołuje seryjna możliwość ustawienia pochylenia i odległości kolumny kierowniczej oraz niska pozycja w fotelu. Na cichą jazdą z wyższymi prędkościami wpływa niski współczynnik oporów powietrza Cx wynoszący dokładnie 0,328.

>>> Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Auto nie stawia oporów w momencie ostrzejszych manewrów. Pokonywanie ciasnych łuków idzie gładko z dużymi rezerwami bezpieczeństwa, a gwałtowniejsze ruchy nie wyprowadzają pojazdu z równowagi. W Fieście nie musimy się obawiać o boczne przechyły, bo środek ciężkości ułożono nisko. Rywale mogą się wiele nauczyć od małego Forda, bo jego zawieszenie to niezły kompromis między komfortem a właściwościami jezdnymi. To autko naprawdę genialnie się prowadzi, czego dużą zasługą są też rozmiary kół i opon. W testowym egzemplarzu mieliśmy 17-calowe obręcze z niskoprofilowymi oponami 205/40 R17, które odpowiednio dbały o przyczepność. Mimo sportowej charakterystyki, nie cierpi na tym wcale tak bardzo komfort podróżowania. Typowe nierówności polskich nawierzchni są dość płynnie filtrowane a układ stara się nie hałasować. Oczywiście żeby nie było tak kolorowo, bolączką są poprzeczne nierówności, a gdy wpadniemy w większą dziurę, automatycznie to odczujemy i usłyszymy.

>>> Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Zwrotność samochodu nie jest już taka najlepsza jak prowadzenie - średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,2 metra, co jest przeciętnym wynikiem. Dzięki małym wymiarom hatchbacka jednak łatwo manewruje się w ciasnych miejscach. Wciskanie się w trudno dostępne luki parkingowe raczej nie przysporzą problemów. W razie kłopotów z pomocą zawsze mogą przyjść czujniki parkowania. Radary z tyłu w pakiecie z elektryką składania lusterek kosztują 1 000 zł, a rozszerzony zestaw o radary przednie to wydatek 1 500 zł. Fiesta może mieć także kamerę cofania kosztującą następne 1 000 zł, możliwą tylko w połączeniu z radioodtwarzaczem SONY.

Ford Fiesta VII lifting - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich Fiestach jest identyczny. Tylna oś posiada hamulce bębnowe o średnicy 200 mm. Z przodu natomiast pracują w każdej odmianie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm z zaciskami. Podstawowo hamulce mają jeszcze wsparcie EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Do tego w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca w podłogę, auto ostrzega innych kierowców automatyką świateł awaryjnych. Cały ten zestaw jest przygotowany na pełną gotowość i szybko radzi sobie z zatrzymaniem pojazdu. Droga hamowania do 0 z prędkości 100km/h oscyluje w granicach 39 metrów.

>>> Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich modelach Fiesty zaawansowane systemy. Jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). Na wyposażeniu znajduję się także ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), TA (układ kontroli trakcji) oraz HSA (układ pozwalający na łatwiejsze ruszenie wozem na wzniesieniach). Nowością na liście pokładowych opcji jest taki gadżet jak system Active City Stop, czyli radar zapobiegający kolizjom przy prędkościach do prędkości 30 km/h (cena 1 600 zł). Za układ DDS monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu dopłacimy 200 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Fiesty w wersji wyposażenia TITANIUM. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Forta po liftingu na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki