NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji i30

2012-10-22 3:30

Kompaktowy model z Korei Południowej został objęty prawdziwą stylistyczną rewolucją. Nowy Hyundai i30 wyglądem ani trochę nie przypomina popularnej pierwszej generacji. Auto urosło, a za sprawą sześciokątnego grilla, dynamicznych lamp, czy ostro nakreślonych linii na nadwoziu, niesamowicie upodobniło się do większego brata i40. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena designu Hyundaia. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Hyundai i30 - WSTĘP

Zbudowany z myślą o rynkach europejskich Hyundai i30 pierwszej generacji, został nakreślony przez Hyundai European Team w Niemczech. W zamyśle projektantów było stworzenie samochodu o praktycznych cechach, będącego w stanie rywalizować z popularnymi kompaktami. Do budowy wykorzystano więc gotowe podzespoły i płytę podłogową innego auta koncernu - Kii Cee'd, która powstała nieco wcześniej. Różnice między bliźniaczymi autami to inna stylistyka oraz bardziej zaawansowane zawieszenie w Hyundaiu. W wyniku tych prac powstał zgrabny hatchback plasujący się w segmencie C - czyli klasie aut najchętniej wybieranych w ostatnich latach na Starym Kontynencie.

>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Oficjalnej prezentacji pierwszej generacji i30 dokonano na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2007 roku, a cztery miesiące później samochód trafił do dealerów. Po niecałym roku do oferty dołączono odmianę kombi - i30 CW, a w 2010 r. nadwozie poddano wyraźnemu liftingowi. Dobrze wykonany i30 znacznie przyczynił się do poprawy wizerunku marki w oczach klientów - to dlatego, że współczesne wozy Hyundaia oraz Kii, są produkowane przy zachowaniu wysokich standardów jakości. Dzięki temu koreańskie auta stały się popularne i ze spokojem rywalizują z takimi propozycjami w klasie kompakt jak: Chevrolet Cruze, Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Peugeot 308, Renault Megane czy Seat Leon.

>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Długo wyczekiwane drugie wcielenie i30 zadebiutowało we wrześniu 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Wóz jest owocem pracy ośrodka badawczo-rozwojowego Hyundai Motor Europe Technical Centre z niemieckiego Russelsheim, a jego produkcja odbywa się w czeskich Noszowicach. W porównaniu z poprzednikiem auto zmieniło się wręcz rewolucyjnie. Stylistyką i wnętrzem nawiązuje do większych modeli, takich jak i40 czy Elantra. Do polskich odbiorców nowy i30 trafił wiosną 2012 roku, a marka Hyundai przy okazji sponsorowania piłkarskich mistrzostw EURO 2012, zrobiła sobie świetną reklamę debiutującego na rynku samochodu. W salonach dostępna jest także bardziej użytkowa odmiana kombi - czyli Wagon, a w pierwszym kwartale 2013 roku gamę uzupełni usportowiona odmiana 3-drzwiowa.

WIDEO - zobacz z bliska Hyundaia i30 drugiej generacji:

Nowy Hyundai i30 - STYLISTYKA

Druga generacja i30 prezentuje całkiem nową jakość na tle poprzednika, który zdążył się zestarzeć. Już na pierwszy rzut oka widać, że wóz jest o wiele bardziej dopracowany i solidniej wykonany. Kompozycję utrzymano w bardzo nowoczesnym stylu, według aktualnie obowiązującego języka projektowego Hyundaia o nazwie Fluidic Sculpture. Pojazd nie ma nic wspólnego ze stonowanym wzornictwem pierwszej generacji - karoseria wygląda drapieżne nawet wówczas, gdy auto stoi w miejscu. Powierzchnie o bardzo znacznym wyprofilowaniu tworzą grę światła i cienia, podkreślając nieco muskularną sylwetkę.

>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Przednia część Hyundaia przedstawia się bardzo znajomo. To dlatego, że pas czołowy cechujący się designerskimi  reflektorami i 6-kątnym grillem nawiązuje do większego modelu i40. Duży wlot powietrza zwyczajnie dodaje charakteru, a w zależności od upodobań atrapę chłodnicy można zamówić w dwóch wersach. W podstawowych BASE i CLASSIC szeroka centralna listwa jest w kolorze nadwozia, a pas z owalnym lśniącym logo marki jest czarny (tak jak w modelu testowym). Pozostałe bogatsze odmiany opatrzono centralną listwą w czarnym macie i podwójnym żebrowaniem atrapy grilla z polerowanego chromu. Wyrazy uznania dla Hyundaia za agresywnie spoglądające z dołu, seryjne przednie światła przeciwmgielne, z wkomponowanymi LED-owymi pasami służącymi do jazdy dziennej. Pociągłe reflektory mocno wcinające się w błotniki otrzymały niebanalny kształt oraz finezyjne wykończenie kloszy. Maskę obrysowano dookoła przetłoczeniem przechodzącym zgrabnie przez zderzak.

Projektanci zerwali z profilem poprawnego hatchbacka i narysowali dynamiczną linię o opływowych kształtach. Profil 5-drzwiowego i30 jest nacechowany płynnymi kreskami współgrającymi ze sobą, co tworzy smukłą sylwetkę wozu. Tutaj wszystko zostało skrzętnie przemyślane. Uwagę zwraca szyba przednia pochylona pod dużym kątem i zwężające się ku tyłowi podkreślenie okien. Podobnie boczne obłości blach opatrzono biegnącymi do góry przetłoczeniami - zaokrąglona linia błotnika przedniego opada nieco w dół, po czym znacząco przecina płaszczyzny drzwi i tylni błotnik. Dolna część nadwozia charakteryzuje się wcięciem tuż nad progiem, a wyraźne zaznaczenia nadkoli współgrające ze zderzakami, dodają sylwetce muskulatury. By całość świetnie wyglądała, uzupełnieniem w wersjach STYLE i PREMIUM są obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 16", a w opcji 17". Testowy egzemplarz posiadał natomiast stalowe felgi z kołpakami 15-calowymi.

>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tył wozu to przede wszystkim napompowany mocno zderzak. W dolnej części w przetłoczenia nawiązujące do przednich lamp przeciwmgielnych, wpasowano czerwone odblaski, a po środku wycięto płaszczyznę na tablicę rejestracyjną. Pochylona pod kątem nie duża rozmiarowo szyba z wycieraczką, to integralna część pokrywy bagażnika. Po środku biegnie poprzeczne przetłoczenie podkreślające linię zadka oraz lampy. Wymyślne klosze które znacząco zachodzą na boki, przedzielono w połowie tak by ich część unosiła się góry razem z klapą. Pokrywa kufra dostała centralnie duże chromowane logo marki oraz poprzeczne załamanie na zakończeniu. Nad szybą umieszczono seryjny daszek z trzecim światłem STOP, pełniący funkcję spoilera. Dużą namiastką ekskluzywności jest szklany rozsuwany dach panoramiczny - cena tego dodatku to 4 500 zł (dostępny dla wersji COMFORT, STYLE i PREMIUM).

Nowy Hyundai i30 - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 11 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to Creamy White oraz Cool Read. Pozostałe lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 1 700 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia i lusterka boczne to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowanych klamek zewnętrznych nie ma w wersjach BASE i CLASSIC. Chromowane wykończenie grilla wraz z centralną listwą w kolorze czerni, nie jest już seryjnie - nie znajdziemy tego w odmianach BASE i CLASSIC. Zintegrowane kierunkowskazy w lusterkach to natomiast cecha najbogatszych STYLE i PREMIUM. Chromowana listwa dekoracyjna pod oknami i klamki z chromu to opcja.

.

Nowy Hyundai i30 - WYMIARY

Nowy i30 jest większy od poprzedniego modelu. Auto urosło -  jest dłuższe o 20 mm (4300 mm), szersze o 5 mm (1780 mm), niższe o 10 mm (1470 mm), a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Pojemność bagażnika plasuje się w wyznaczonych standardach segmentu C - kufer teraz pomieści 378 litrów (pierwsza generacja 340 l). Po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1316 l.

Masa własna i30 może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1185 kg a najcięższy bogato wyposażony z silnikiem diesla 1440 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 1820 kg do 1940 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Hyundai i30 został wyposażony w wysokoprężny silnik 1.6 CRDI 16V o mocy 110 KM. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu i30 drugiej generacji na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki