Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary słodkiego maluszka

2013-12-23 2:30

Opel Adam to stylowa odpowiedź Niemców na takie auta jak Fiat 500 czy Mini. O ile dwa ostatnie garściami czerpią ze swoich protoplastów i starają się wyglądem nawiązywać właśnie do nich, o tyle mały Adam to zupełnie nowy model, nie mający do czego się odwołać. Dzięki temu styliści mogli dać upust swojej fantazji, a wynikiem tego jest pojazd, który przykuwa uwagę i prezentuje się bardzo modnie. Niestety design oraz nazwa raczej nie przyciągną męskiej części kierowców, za to skutecznie zwabią do salonów piękniejszą płeć. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu efektownego Opla. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się także: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Opel Adam - WSTĘP

Świat ujrzał Opla Adama w roku 2012 na Salonie Samochodowym w Paryżu, a na początku 2013 roku ruszyła jego produkcja. To zupełnie nowy model w gamie niemieckiego producenta i zarazem najmniejsze auto z logo pioruna na atrapie chłodnicy. Pojazd ma za zadanie przyciągnąć do salonów młodych ludzi, dla których liczy się nietuzinkowy wygląd i możliwość maksymalnej personalizacji. Adam występuje jedynie w 3-drzwiowej odmianie nadwoziowej, podobnie zresztą jak jego bezpośredni konkurenci. Głównymi rywalami są inne stylowe mieszczuchy, takie jak Mini One oraz Fiat 500.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Opel Adam - STYLISTYKA

Styliści mając przed sobą zadanie stworzenia modnego auta miejskiego, musieli wykazać się nie lada kreatywnością. Włoska, czy brytyjska konkurencja wyglądem nawiązuje do swoich protoplastów, z których przejęto styl retro, połączony z techniką XXI wieku. Zainspirowani Niemcy postanowili pójść podobną drogą, i stworzyli od podstaw udany mix oldskulu i nowoczesności. Trudno nie polubić tego pojazdu za wygląd, który najłatwiej trafia w gusta kobiet. Zresztą gdy tylko uda się spotkać maluszka na ulicy, to można być niemal pewnym, że za jego kierownicą będzie siedziała pani.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przednia część to ostoja radości. Specyficznie ukształtowany przedni zderzak z dużą atrapą chłodnicy, przeciętą kontrastującą listwą sprawiają, że obserwator zaczyna uważać, iż auto się do niego uśmiecha. Do tego dochodzą ładne reflektory i światła przeciwmgielne imitujące policzki. Przód jako całość wygląda bardzo interesująco i łączy w sobie modę, elegancję i optymizm. Niestety na minus należy zaliczyć nisko poprowadzoną dolną linię zderzaka i spory przedni zwis, przez co nietrudno o przytarcie krawężnika podczas parkowania.

Z profilu Adam prezentuje się specyficznie. Dosyć mocno cofnięte przednie koła w połączeniu z długim przednim zwisem i wyraźnie zaznaczonym przejściem pomiędzy maską, a przednią szybą, nie każdemu może odpowiadać. Projektanci starali się jednak dodać modelowi nieco dynamizmu i efektowności za pomocą czarnego słupka B i kilku wyraźnych cięć na karoserii. Przetłoczenie wokół klamki, przechodzące na błotnik oraz zaostrzona linia w dolnej części drzwi, wyglądają identycznie jak w Astrze GTC. Co ciekawe, patrząc z boku można odnieść wrażenie, że dach auta unosi się w powietrzu, a to za sprawą przedzielonego czarnym polem słupka C, w który wkomponowano emblemat z nazwą malca.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Tylna część pojazdu jest najbardziej kontrowersyjną partią nadwozia. Malutkie, oprawione chromem tylne lampy o delikatnym kształcie, w połączeniu ze zwężającą się ku górze karoserią sprawiają, że z tej perspektywy na Adama najchętniej będą spoglądać kobiety. Tu prawdopodobnie projektantom zabrakło nieco pomysłu na dokończenie dzieła. Przez klapę bagażnika przebiega dość mocno zaakcentowane załamanie, które również nie wpływa pozytywnie na odczucia z przyglądania się mieszczuchowi. W masywnym zderzaku z wysoko poprowadzonym progiem bagażnika, umieszczono miejsce na tablicę rejestracyjną, światła przeciwmgielne oraz cofania. Trzecie światło STOP w spojlerze dachowym to standard. Podsumowując prezencję małego Opla trzeba jednoznacznie powiedzieć, że albo pokocha się jego wygląd, albo znienawidzi. To dlatego, że wszystko w Adamie jest "jakieś", więc nikt nie pozostanie tu obojętny.

Opel Adam - KOLORY NADWOZIA

Klienci mogą wybrać auto w jednym z 12 kolorów nadwozia. Bezpłatne odcienie to bazowy White My Fire oraz James Blonde. Lakiery Rock 'n' Roll, A Star is Brown i Sweet Greens wymagają dopłaty w wysokości 500 zł, zaś reszta odcieni kosztuje 1800 zł. Klamki zewnętrzne, lusterka boczne i zderzaki w kolorze nadwozia to elementy standardowe w każdej wersji wyposażeniowej.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Oczywiście istnieje możliwość personalizacji auta za pomocą dodatkowo płatnych rozwiązań, jak np. naklejki, boczne lusterka z plamami itd. Dla przykładu dach w kolorze białym, czarnym lub brązowym kosztuje 1000 zł ekstra, w tym dochodzą również obudowy lusterek w tym samym kolorze. Dzięki zmyślnym możliwościom konfiguracji, prawdopodobieństwo spotkania identycznego egzemplarza jest niewielka.

Opel Adam - WYMIARY

Niemieckie auto nie jest zbyt duże. Pojazd ma 3698 mm długości, 1720 mm szerokości (bez lusterek) i 1484 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2311 mm, co nie jest imponującą wartością. Bagażnik mieści zaledwie 170 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 663 l. Jak można łatwo zauważyć, naturalnym środowiskiem Opla Adama jest miasto.

Masa własna malca zmienia się w zależności od wyposażenia oraz wersji silnikowej. Waha się ona w zakresie 1112-1162 kg, co nie jest wynikiem porywającym jak na tę wielkość pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1455 kg do 1515 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Opel Adam został wyposażony w wolnossącą jednostkę benzynową 1.4 litra o mocy 87 KM. Jak sprawuje się ten silnik? Jakie motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie rzeczywiście jest możliwe do osiągnięcia? O tym w 2. odcinku dziennika testu Adama na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki